Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
MTT452 |
GRADUATION PROJECT |
8 |
8 |
5 |
15 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
, TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
|
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersle öğrencilerin koleksiyon hazırlama süreçlerine hâkimiyet kazanmaları ve defile organizasyonunda aktif rol almaları amaçlanmaktadır.
Öğrenci tematik, etik, sürdürülebilir değerlere sahip koleksiyon tasarımı yapabilir.
Bu dersin sonunda öğrenciler eğitimleri süresince aldıkları tasarım bilgi birikimleriyle kendi özgün giysi tasarımları hazırlamaları, üretim süreçlerinde aktif rol almaları hedeflenmiştir. |
Contents of the Course Unit: |
Bu dersin içeriğinde; 3 görünüme ait üretim sürecini, koleksiyon fotoğraf çekimlerini ve mezuniyet çalışmalarına yönelik portfolyo oluşturmalarını ve defile çalışmalarını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Moda ve tekstil tasarımı konusunda kazandığı bilgi ve becerilerini koleksiyon sürecine entegre eder. |
Moda ve tekstil tasarımı alanında kendi özgün, etik ve sürdürülebilir değerler çerçevesinde koleksiyonunu yaratır. |
Tarihsel bilgi birikimini kullanarak projelerde uygular. |
Moda ve tekstil tasarımının alt sanat dallarından giysi, dokuma, tekstil ve baskı alanlarında özgün çalışmalar üretir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, kullanılacak kaynakların, izlenecek yöntemlerin, konuların ve dersin genel tanımı |
Beyin Fırtınası, Anlatma ve Yöntemi |
2 |
Görsel Araştırması |
Moda İllüstrasyon Çizimleri |
Örnek Olay Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Bireysel Çalışma |
3 |
Görsel Araştırması |
Moda İllüstrasyon Çizimleri ve Teknik Çizimler |
Örnek Olay Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Bireysel Çalışma |
4 |
Çizim Çalışmaları |
Teknik Çizimler |
Örnek Olay Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Bireysel Çalışma |
5 |
Çizim Çalışmaları |
Uygulama Çalışmaları |
Anlatma Yöntemi, Bireysel Çalışma |
6 |
Dikim Çalışmaları |
Uygulama Çalışmaları |
Anlatma Yöntemi, Bireysel Çalışma |
7 |
Dikim Çalışmaları |
Uygulama Çalışmaları |
Anlatma Yöntemi, Bireysel Çalışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Dikim Çalışmaları |
Uygulama Çalışmaları |
Anlatma Yöntemi, Bireysel Çalışma |
10 |
Araştırma |
Teknik Gezi |
Örnek Olay Yöntemi |
11 |
Fotoğraf Çekimi |
Moda Fotoğrafı Düzenleme |
Bireysel Çalışma |
12 |
Baskı Çalışmaları |
Katalog/Portfolyo Hazırlama |
Anlatma Yöntemi, Bireysel Çalışma |
13 |
Örnek İncelemeleri |
Defile Organizasyonu Çalışmaları |
Grup Çalışması |
14 |
Defileye Hazırlık |
Defile Organizasyonu Çalışmaları |
Grup Çalışması |
15 |
Defileye Hazırlık |
Defile Organizasyonu Çalışmaları |
Grup Çalışması |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Worsley, H. (2018). Modayı değiştiren 100 fikir. İstanbul: Literatür Yayıncılık. |
Renfrew Colin and Renfrew E. (2014). Moda tasarımında koleksiyon geliştirme. İstanbul: Literatür Yayıncılık. |
McAssey, J. and Buckley C. (2013). Moda tasarımında stil yaratmak. İstanbul: Literatür Yayıncılık. |
wgsn.edu |
Hopkins, J. (2016). Moda tasarımında erkek giyim, İstanbul: Literatür Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to define the basic concepts related to fashion and textile design.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Students will be able to identify the textile-related problems in his / her professional life and daily life with the information on fashion, textiles and design.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
By making inferences from the dynamic structure of the fashion process, students will be able to relate what learnes with the industry.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to relate the conceptual and practical knowledge of fashion and textiles.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Students will be able to collaborate with the people in the fields of fashion and textiles and improves him/herself.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to relate professional knowledge of fashion and textiles with universal values.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to organize projects, events, exhibitions and fashion shows with individual or team work using theoretical knowledge and skills related to the field of fashion or textile design.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to use this competence in personal and professional life by gaining life-long learning and inquiry.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Students will be able to execute projects by using historical knowledge about Fashion and Textile Design.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to defend the design using appropriate presentation and communication techniques during the project process and presentation.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Students will be able to search foreign source and produces written and oral works related to his/her field.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Within the framework of social, cultural, scientific and ethical values, students will be able to design unique products in interdisciplinary fields such as clothing, weaving, textile, printing and pattern design.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Students will be able to organize his/her own fashion collection using computer-aided design programs for innovative and sustainable fashion.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Students will be able to develop alternative design proposals to make brand management and operation more efficient and improve.
|
|
|
|
|
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
8 |
112 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
8 |
104 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
Final Sınavı Hazırlığı |
6 |
15 |
90 |
Ara Sınav |
1 |
8 |
8 |
Ara Sınav Hazırlığı |
6 |
10 |
60 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
41 |
0 |
382 |
|
Total Workload of the Course Unit |
382 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
15 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
15,0 |
|