TR EN

ART AND DESIGN HISTORY I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GSF123 ART AND DESIGN HISTORY I 1 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi EMRE DOĞAN
Instructor(s) of the Course Unit Doç.Dr. METİN KUŞ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Sanat ve tasarım ilişkisi, tasarımın tarihsel gelişimi, Tarih öncesi dönemlerden başlayarak, gereksinim-araç üretme kavramlarının uygarlıklar ve gelişen teknoloji bağlamında yorumlama becerisi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Sanat ve tasarım olgusunun evrimini gözden geçirme, Çağdaş tasarımları tarihsel süreç içinde analiz etme, tasarımın öncü akımlarını ve eğilimlerini tanıma konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sanat ve tasarım ilişkisini tanımlar.
Sanat süreçlerinin kültürel ve kronolojik etkileşimlerini ve gelişmelerini açıklar.
Çağdaş tasarımları tarihsel süreç içinde sanat ve tasarıma etkilerini anlatır.
Tasarımın öncü akımlarını ve eğilimlerini tartışır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Ders tanıtımı ve genel bilgilendirme Anlatım ve tartışma yöntemi
2 Okuma / Araştırma Sanat, zanaat, kültür, toplum bağlamında Tarihöncesi çağlara bakış Anlatım ve tartışma yöntemi
3 Okuma / Araştırma Mezopotamya Sanatı Anlatım ve tartışma yöntemi
4 Okuma / Araştırma Mısır Sanatı Anlatım ve tartışma yöntemi
5 Okuma / Araştırma Yunan, Roma Anlatım ve tartışma yöntemi
6 Okuma / Araştırma Bizans dönemi Anlatım ve tartışma yöntemi
7 Okuma / Araştırma Romanesk Anlatım ve tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Okuma / Araştırma Erken Gotik ve Gotik dönem. Anlatım ve tartışma yöntemi
10 Okuma / Araştırma Rönesans Anlatım ve tartışma yöntemi
11 Okuma / Araştırma Manierizm ve Barok dönem Anlatım ve tartışma yöntemi
12 Okuma / Araştırma Manierizm ve Barok dönem. Sanayi Devrimi öncesi dönemlerin özellikleri ve üretim anlayışları Anlatım ve tartışma yöntemi
13 Okuma / Araştırma Teknik Gezi Anlatım ve tartışma yöntemi
14 Okuma / Araştırma 1851 Sanayi Devrimi ve sonrasında sanat ve tasarım karakteristikleri Anlatım ve tartışma yöntemi
15 Okuma / Araştırma Empresyonizm ve post-empresyonizm Anlatım ve tartışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Akurgal, E. (1998), Anadolu Kültür Tarihi, Ankara: TÜBİTAK Yayınları
Winckelmann, J.J. (2012), Antikçağ Sanat Tarihi (Oğuz Özügül, Çev.), İstanbul: Say Yayınları
Akyürek, E. (1996), Bizans´ta Sanat ve Ritüel, İstanbul: Kabalcı Yayınevi
Fischer, E. (2012), Sanatın Gerekliliği (Cevat Çapan, Çev.), İstanbul: Payel Yayınevi
Gombrich, E.H. (2007), Sanatın Öyküsü (Ömer Erduran, Erol Erduran, Çev.), İstanbul: Remzi Kitabevi
Gombrich, E.H. (2015), Sanat ve Yanılsama (Ahmet Cemal, Çev.), İstanbul:Remzi Kitabevi
Cömert, B. (2010), Mitoloji ve İkonografi, Ankara: De Ki Yayınları
Wölfflin, H. (1990), Sanat Tarihinin Temel Kavramları (Haytrullah Örs, Çev.), İstanbul: Remzi Kitabevi
Bulut, Ü. (2003), Avrupa Resminde Üslup ve Anlam İlişkisi, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları
Turani, A. (2003), Dünya Sanat Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi
Tansuğ, S. (1995), Resim Sanatının Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi
Beksaç, E. (2012), Ortaçağ Avrupasında Resim Sanatı, Çanakkale: Paradigma Akademi Yayınları
Hauser, A. (1984), Sanatın Toplumsal Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi
Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, İstanbul: YEM Yayınları, 1997
Sözen, M. & Tanyeli, U. (2012) Sanat Kavramları ve Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi
Hollingsworth, M. (2009), Dünya Sanat Tarihi (Rengin Küçükerdoğan, Banu Ergüder, Çev.), İstanbul: İnkılap Yayınevi
Pischel-Fraschini, G. (1981), Sanat Tarihi Ansiklopedisi (Hasan Kuruyazıcı,Üstün Alsaç, Çev.), Görsel Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to define the concepts related to radio, cinema and television sectors.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to discuss the reflections of this information in the fields of application by dominating both basic and new theoretical orientations and concepts in radio, cinema and television fields.
3
2
Students will be able to comprehend the historical processes of radio, television, and cinema, media, and communication fields and compare them with today's sectoral trends.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to have knowledge about the structure and working principle of the technical materials used in the field, follow the current material developed in line with the new orientations and apply this knowledge by reflecting on their own studies.
2
2
Students will be able to using advanced knowledge and skills in thier field, they can analyze the data obtained during their studies and solve based on evidence.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to combine the theoretical knowledge related by the radio, television and cinema sectors with the practical methods.
2
2
Students will be able to work in the field of radio, television and cinema, they develop appropriate solutions by calculating possible problems.
1
3
Students will be able to develop collaborative work by linking radio, television, and cinema fields with other arranged disciplines.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to admninist individual and collaborative work in groups such as projects, social activity, artistic activity.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They come to each lesson with a review of the research that is relevant to the topic to be worked on, thus students will be able to improve their life-long exploration of the developments in the field.
3
2
Students will be able to question the innovations they pursue, they discover their own directions of radio, television, and cinema.
2
3
Students will be able to develop vocational learning skills in the field and reflect them in their own work, contributing to the ability of individuals who work together to gain these skills.
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to inform related persons and institutions about issues related to the field; ideas and suggestions for solving the problems.
2
2
Students will be able to provide the opportunity to use and share knowledge, and skills effectively by participating in national and international film screenings, festivals, contests, and similar organizations.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to recognize the ethical values in radio, television, and cinema fields and applies them in the working environment.
2
2
Students will be able to organize that bring together individuals working in the field of radio, television, and cinema organizations and arrange an environment of reflection and discussion.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 6 78
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 3 3
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 3 3
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 132
Total Workload of the Course Unit 132
Workload (h) / 25.5 5,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0