TR EN

BASIC ART EDUCATION I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GSF121 BASIC ART EDUCATION I 1 4 2 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi EMRE DOĞAN
Instructor(s) of the Course Unit Doç.Dr. AYSUN CANÇAT
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Görsel algılamanın, görsel düşünmenin temel yapısal öğelerini kavratmak ve bu kavrayışı çeşitli çizim malzemeleriyle uygulayabilme ve görülebilir hale getirme becerisi kazandırma.
Contents of the Course Unit: Görsel tasarımı düzenleyen elemanları (nokta, çizgi, leke vb.) ve ilkeleri (ritm, hareket, denge, birlik, bütünlük, kontrast vb.) konulara yönelik uygulamalarla etüt etmeyi içerir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Öğrenci temel görsel ifade elemanlarını uygular.
Görme, kavrama, görsel düşünme ve düşünceyi görselleştirme becerisi geliştirir. (improve, bloom 6)
Organik ve inorganik formları iki boyutlu yüzey üzerinde, iki boyutlu ve üç boyutlu olarak uygulayarak, gösterir. (demonstrate, bloom 3)
Temel çizim ve uygulama elemanlarını tasarım süreçlerinde kullanır. (use, bloom 3)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Temel sanat kavramı ve temel sanat eğitiminin gerekliliği, tasarım ögelerine genel bakış, malzeme özellikleri, kullanım alanları ve örnek uygulamalar. Anlatma ve tartışma yöntemi
2 Konuyla ilgili okuma ve araştırma Ton basamakları çalışması ve tonal değerlerin temel geometrik formlara ışık-gölge ve lokal ton olarak uygulanması (kurşun kalem uygulaması) Anlatma ve uygulama yöntemi
3 Konuyla ilgili inceleme ve uygulama Tonal Kompozisyon çalışması: ‘Natürmort’ (ölüdoğa) (kurşun kalem uygulaması) Anlatma ve uygulama yöntemi
4 Konuyla ilgili inceleme ve uygulama Çizgisel ton basamakları çalışması ve çizgisel, çoklu nesne etüdü (rapido uygulaması) Anlatma ve uygulama yöntemi
5 Konuyla ilgili inceleme ve uygulama Çizgi ile nesne etüdü ve çizgi ile hacim kazandırma çalışmaları (rapido uygulaması) Anlatma ve uygulama yöntemi
6 Konuyla ilgili inceleme ve uygulama Çizgisel kompozisyon çalışması: ‘enteryör’ (içmekan) (rapido uygulaması) Anlatma ve uygulama yöntemi
7 Konuyla ilgili inceleme ve uygulama Nokta çalışmaları ve noktanın kullanımına örnek çalışmaların sunumu, nokta ile ton basamakları çalışması. (rapido uygulaması) Anlatma ve uygulama yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili inceleme ve uygulama Nokta ile hacim kazandırma çalışmaları, temel geometrik formlar ve ışık-gölge etüdü (rapido uygulaması) Anlatma ve uygulama yöntemi
10 Konuyla ilgili inceleme ve uygulama Nokta ile tekli ve çoklu nesne etüdleri ve modlaj, kompozisyon: ‘natürmort’ (rapido uygulaması) Anlatma ve uygulama yöntemi
11 Konuyla ilgili inceleme ve uygulama Lavi çalışmaları, ton basamakları çalışması, ‘açık-koyu’,’ kontrast-pasaj’ kavramları (Çini mürekkebi uygulaması) Anlatma ve uygulama yöntemi
12 Konuyla ilgili inceleme ve uygulama Komposizyon çalışmaları için farklı öneriler içeren eskizlerin hazırlanması (Çini mürekkebi uygulaması) Anlatma ve uygulama yöntemi
13 Konuyla ilgili inceleme ve uygulama Kompozisyon çalışmasının uygulanması (Çini mürekkebi uygulaması) Anlatma ve uygulama yöntemi
14 Konuyla ilgili inceleme ve uygulama Serbest sepya ve monokrom denemeleri ve eskizleri (Suluboya uygulaması) Anlatma ve uygulama yöntemi
15 Konuyla ilgili inceleme ve uygulama Monokrom kompozisyon çalışması (Suluboya uygulaması) Anlatma ve uygulama yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Özol, A. (2012). Sanat Eğitimi ve Tasarımda Temel Değerler, Pastel Yayıncılık
Öztuna, H. Y. (2007). Görsel İletişimde Temel Tasarım, Tibyan Yayıncılık
Stinson R.E., David L. Cayton, Otto G. Ocvirk, Philip R. Wigg, Robert O. Bone, (2015). Sanatın Temelleri, Karakalem Kitabevi Yayınları.
Civcir E. (2015). Temel Tasarım ve Tasarım İlkeleri, Akademisten Kitabevi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 100
TOPLAM 1 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to define the concepts related to radio, cinema and television sectors.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to discuss the reflections of this information in the fields of application by dominating both basic and new theoretical orientations and concepts in radio, cinema and television fields.
3
2
Students will be able to comprehend the historical processes of radio, television, and cinema, media, and communication fields and compare them with today's sectoral trends.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to have knowledge about the structure and working principle of the technical materials used in the field, follow the current material developed in line with the new orientations and apply this knowledge by reflecting on their own studies.
2
2
Students will be able to using advanced knowledge and skills in thier field, they can analyze the data obtained during their studies and solve based on evidence.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to combine the theoretical knowledge related by the radio, television and cinema sectors with the practical methods.
2
2
Students will be able to work in the field of radio, television and cinema, they develop appropriate solutions by calculating possible problems.
1
3
Students will be able to develop collaborative work by linking radio, television, and cinema fields with other arranged disciplines.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to admninist individual and collaborative work in groups such as projects, social activity, artistic activity.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They come to each lesson with a review of the research that is relevant to the topic to be worked on, thus students will be able to improve their life-long exploration of the developments in the field.
3
2
Students will be able to question the innovations they pursue, they discover their own directions of radio, television, and cinema.
2
3
Students will be able to develop vocational learning skills in the field and reflect them in their own work, contributing to the ability of individuals who work together to gain these skills.
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to inform related persons and institutions about issues related to the field; ideas and suggestions for solving the problems.
2
2
Students will be able to provide the opportunity to use and share knowledge, and skills effectively by participating in national and international film screenings, festivals, contests, and similar organizations.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to recognize the ethical values in radio, television, and cinema fields and applies them in the working environment.
2
2
Students will be able to organize that bring together individuals working in the field of radio, television, and cinema organizations and arrange an environment of reflection and discussion.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 4 48
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 4 4
Final Sınavı Hazırlığı 12 3 36
Ara Sınav 1 4 4
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0