TR EN

PRODUCTION MANAGEMENT STUDIO I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
STV181 PRODUCTION MANAGEMENT STUDIO I 3 6 3 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi EMRE DOĞAN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ALİ KEMAL ÇİPE
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bir televizyon veya film yapımının fikir aşamasından seyirciye ulaşım aşamasına kadar tüm süreçlerinin öğrenciye aktarılması amaçlanır.
Contents of the Course Unit: Bu ders kapsamında bir sinema veya televizyon eserinin ortaya konulabilmesi için gerekli temel teknik kavramlar açıklanacaktır. Proje teklifinin hazırlanması, senaryo, oyuncular, mekân seçimi, teknik donanımın oluşturulması, filmin tanıtım ve pazarlanma öneriler ders içeriğini oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bir eserin ortaya çıkarılması sürecinde temel kavramları tanımlayabilir.
Yapım öncesi, yapım süreci ve yapım sonrası işlevleri açıklayabilir.
Sözleşme kuralları ve telif hakları konularında kanunları söyleyebilir.
Yapım, yönetim ve pazarlama alanlarında ilişkiyi kurabilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin işleyiş yönteminin anlatılması. Stüdyo içi çalışma için ön bilgilerin verilmesi ve tanıtımının yapılması. Anlatma
2 - Televizyon içinde çalışanları ve görevlerini öğrenme. Anlatma, Uygulama
3 İşlenecek konu ile ilgili ön çekimlerin yapılması ve programa hazırlanması Televizyon stüdyosu ve kontrol odalarını öğrenme. Anlatma, Uygulama
4 İşlenecek konu ile ilgili ön çekimlerin yapılması ve programa hazırlanması Görüntünün oluşumu ile ilgili temel bilgileri öğrenme. Anlatma, Uygulama
5 İşlenecek konu ile ilgili ön çekimlerin yapılması ve programa hazırlanması Televizyon, izleyici, etki-tepki ve hedef kitlenin anlaşılması. Anlatma, Uygulama
6 İşlenecek konu ile ilgili ön çekimlerin yapılması ve programa hazırlanması Televizyonda yapım ve üretim sürecinin işleyişi. Anlatma, Uygulama
7 İşlenecek konu ile ilgili ön çekimlerin yapılması ve programa hazırlanması Televizyon programlarının türüne göre kamera kullanım mantığının işleyişi Anlatma, Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 İşlenecek konu ile ilgili ön çekimlerin yapılması ve programa hazırlanması Televizyon programlarının türüne göre dekor kullanım mantığının işleyişi Anlatma, Uygulama
10 İşlenecek konu ile ilgili ön çekimlerin yapılması ve programa hazırlanması Röportaj türleri ve tekniği. Anlatma, Uygulama
11 İşlenecek konu ile ilgili ön çekimlerin yapılması ve programa hazırlanması Televizyon için yapım süreci ve aşamaları. Anlatma, Uygulama
12 İşlenecek konu ile ilgili ön çekimlerin yapılması ve programa hazırlanması Televizyon programlarında kurgu ve mantığı Anlatma, Uygulama
13 İşlenecek konu ile ilgili ön çekimlerin yapılması ve programa hazırlanması Final Uygulama Projesi 1 Uygulama
14 İşlenecek konu ile ilgili ön çekimlerin yapılması ve programa hazırlanması Final Uygulama Projesi 2 Uygulama
15 İşlenecek konu ile ilgili ön çekimlerin yapılması ve programa hazırlanması Final Uygulama Projesi 3 Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Bazin, A. (2011). Sinema Nedir. İbrahim Şener (Çev.). İstanbul: Doruk Yayınları.
Arijon, D. (2005). Film Dilinin Grameri. İstanbul: Es Yay.
Cooper, P., Dancyger, K. (2006). Kısa Film Yazmak. Simten Gündeş (Çev.). İstanbul: Es Yay.
Honthaner, E. L. (2010). The Complete Film Production Handbook. London: Focal Press.
Tomaric, J. J. (2008). The Power Filmmaking Kit. London: Focal Press.
Gökçe, G. (1997). Televizyon Program Yapımcılığı ve Yönetmenliği., İstanbul: Der Yayınları.
Akyürek, F. (2017). Senaryo Yazarı Olmak Senaryo Yazmak. İstanbul: Mediacat Yayıncılık
Miller, W. (2016). Senaryo Yazımı Sinema ve Televizyon İçin. İstanbul: Hayalperest Yayınevi
Hart, C. (2008). Televizyon Program Yapımcılığı. İstanbul: Es Yayınları
Bozkurt, Muammer. (2005). Video Sanatı-Enstalasyon/Film/Performans. İstanbul: Bileşim Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 100
TOPLAM 1 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to define the concepts related to radio, cinema and television sectors.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to discuss the reflections of this information in the fields of application by dominating both basic and new theoretical orientations and concepts in radio, cinema and television fields.
4
2
Students will be able to comprehend the historical processes of radio, television, and cinema, media, and communication fields and compare them with today's sectoral trends.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to have knowledge about the structure and working principle of the technical materials used in the field, follow the current material developed in line with the new orientations and apply this knowledge by reflecting on their own studies.
4
2
Students will be able to using advanced knowledge and skills in thier field, they can analyze the data obtained during their studies and solve based on evidence.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to combine the theoretical knowledge related by the radio, television and cinema sectors with the practical methods.
4
2
Students will be able to work in the field of radio, television and cinema, they develop appropriate solutions by calculating possible problems.
3
3
Students will be able to develop collaborative work by linking radio, television, and cinema fields with other arranged disciplines.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to admninist individual and collaborative work in groups such as projects, social activity, artistic activity.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They come to each lesson with a review of the research that is relevant to the topic to be worked on, thus students will be able to improve their life-long exploration of the developments in the field.
4
2
Students will be able to question the innovations they pursue, they discover their own directions of radio, television, and cinema.
4
3
Students will be able to develop vocational learning skills in the field and reflect them in their own work, contributing to the ability of individuals who work together to gain these skills.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to inform related persons and institutions about issues related to the field; ideas and suggestions for solving the problems.
5
2
Students will be able to provide the opportunity to use and share knowledge, and skills effectively by participating in national and international film screenings, festivals, contests, and similar organizations.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to recognize the ethical values in radio, television, and cinema fields and applies them in the working environment.
5
2
Students will be able to organize that bring together individuals working in the field of radio, television, and cinema organizations and arrange an environment of reflection and discussion.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 12 6 72
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 2 24
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 6 24
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 2 24
Ödev 4 3 12
Proje Hazırlama 4 6 24
Seminer 3 3 9
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 4 3 12
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 57 0 205
Total Workload of the Course Unit 205
Workload (h) / 25.5 8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0