TR EN

PHOTOGRAPHY II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
STV122 PHOTOGRAPHY II 2 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi EMRE DOĞAN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ALİ KEMAL ÇİPE
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Siyasal, ekonomik olaylar ve polis-adliye, magazin, spor, arkeoloji, sanat, ulusal ve uluslararası konular, sel deprem, yıldırım gibi doğal felaketleri de kapsayan basın fotoğrafçılığı ve tanıtım fotoğrafçılığı konusunda proje ürettirmek ve bu tür konularda farkındalık yaratmak. Öğrencileri kalifiye fotoğraf becerileri ve deneyimleri ile görsel medya sektörü için hazırlamak. Aynı zamanda öğrencilere uygulamada yardımcı olacak teorik bilgiyi vermek.
Contents of the Course Unit: Bu ders kapsamında ileri düzey fotoğrafçılık bilgisi için gerekli olan estetik bilgisi, fotoğraf makinesi ayarları ve ışık, renk konuları ele alınacaktır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Fotoğrafın tarihini anlatır.
Estetik fotoğraf ile estetik olmayan fotoğraf arasındaki farkları açıklar.
Doğru ışık ve çerçeve kullanımının etkilerini karşılaştırır.
Fotoğrafın tekniğine ilişkin bilgiler söyler.
Fotoğraf ile fotoğrafı çeken arasındaki ilişkiyi kurar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları Fotoğrafçılık hakkında genel teknik bilgiler Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama yöntemi
2 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları Çalışma alanlarına göre fotoğraf makineleri ve ekipmanları hakkında teknik bilgi Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama yöntemi
3 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları Fotoğrafçılık türleri ile ilgili teorik altyapı oluşturacak bilgilerin verilmesi Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
4 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları Fotoğraf üretirken dikkat edilmesi gereken görsel kodlar, imgeler, ikonlar ve unsurlar hakkında teorik bilgi Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
5 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri Aydınlatma hakkında genel bilgiler ve ışık kullanımı Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
6 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları Haber fotoğrafı çekim Teknikleri Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
7 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları Mimari fotoğraf çekim teknikleri Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları Spor fotoğrafçılığı teknikleri Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
10 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları Reklam fotoğrafçılığı ve tanıtım fotoğrafçılığı teknikleri Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
11 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları Siyasi liderler ve büroktalrın izlenmesine yönelik fotoğraf çekim bilgileri Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
12 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları Polis-adliye muhabirliği ve fotoğrafçılığı hakkında çekim bilgileri Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
13 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları Reprodüksüyon tekniği ve mikro objektif Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
14 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları Fotoğraf çekim uygulamaları Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
15 İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları Fotoğraf çekim uygulamaları Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Sontag, S. (2008). Fotoğraf Üzerine. İstanbul: Agora Kitaplığı.
Kanburoğlu, Ö. (2005). A’dan Z’ye Fotoğraf. İstanbul: Say Yayınları.
Ang, T. (2006). Dijital fotoğrafçılık. İstanbul: İnkılap Kitapevi.
Benjamin, W. (2012), Fotoğrafın Kısa Tarihçesi. İstanbul: Agora Kitaplığı.
Berger, J. (1988), Görme Biçimleri, (Çev: Yurdanur Salman), İstanbul: Metis Yayınları
Girgin, A. (2003), Yazılı Basında Haber, İstanbul: İnkilap Yayınları
Kasım, M. (2005), Reklam Fotoğrafçılığı, Konya: Çizgi Kitabevi
AMAR Pierre-Jean (2009). Basın Fotoğrafçılığı, (Çev: İnci Çınarlı),İstanbul: Kırmızı Yayınları
Yavuzdoğan, T. Yavuzdoğan, S. (2005), Su Altı Görüntüleme Teknikleri Fotoğraf ve Video Çekimi, İstanbul: Es Yayınları
Lewis, G. (2015). Street Photography: The Art of Capturing the Candid Moment. California: Rocky Nook

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to define the concepts related to radio, cinema and television sectors.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to discuss the reflections of this information in the fields of application by dominating both basic and new theoretical orientations and concepts in radio, cinema and television fields.
2
2
Students will be able to comprehend the historical processes of radio, television, and cinema, media, and communication fields and compare them with today's sectoral trends.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to have knowledge about the structure and working principle of the technical materials used in the field, follow the current material developed in line with the new orientations and apply this knowledge by reflecting on their own studies.
5
2
Students will be able to using advanced knowledge and skills in thier field, they can analyze the data obtained during their studies and solve based on evidence.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to combine the theoretical knowledge related by the radio, television and cinema sectors with the practical methods.
5
2
Students will be able to work in the field of radio, television and cinema, they develop appropriate solutions by calculating possible problems.
4
3
Students will be able to develop collaborative work by linking radio, television, and cinema fields with other arranged disciplines.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to admninist individual and collaborative work in groups such as projects, social activity, artistic activity.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They come to each lesson with a review of the research that is relevant to the topic to be worked on, thus students will be able to improve their life-long exploration of the developments in the field.
4
2
Students will be able to question the innovations they pursue, they discover their own directions of radio, television, and cinema.
4
3
Students will be able to develop vocational learning skills in the field and reflect them in their own work, contributing to the ability of individuals who work together to gain these skills.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to inform related persons and institutions about issues related to the field; ideas and suggestions for solving the problems.
1
2
Students will be able to provide the opportunity to use and share knowledge, and skills effectively by participating in national and international film screenings, festivals, contests, and similar organizations.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to recognize the ethical values in radio, television, and cinema fields and applies them in the working environment.
5
2
Students will be able to organize that bring together individuals working in the field of radio, television, and cinema organizations and arrange an environment of reflection and discussion.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 3 3 9
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 7 1 7
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 2 3 6
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 3 3 9
Sosyal Faaliyet 3 3 9
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 2 3 6
Rapor Yazma 2 3 6
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 52 0 126
Total Workload of the Course Unit 126
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0