Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SBP105 | MICROBIOLOGY AND STERILIZATION | 1 | 3 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. AYLİN KOÇ |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. NUR GAMZE BOSTAN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, yararlı ve zararlı mikroorganizmaları tanıtmak, oluşturdukları hastalıklar konusunda bilinçlendirmek, mesleki işlemler öncesinde cildi, deriyi ve eklerini dikkatli analiz edebilmek, sterilizasyon kurallarıyla korunma yöntemlerini geliştirmektir. |
Contents of the Course Unit: | Mikrobiyolojiye Giriş, Mikrobiyolojinin Tarihçesi,Bakteri, Virüs, Mantar, Parazit Genel Özellikleri,Vücudun Normal Mikrobiyal Florası, Dezenfeksiyon , A ntisepsi ve Sterilizasyon, Sterilizasyon ve Dezenfeksiyon Yöntemleri, Hava Kaynaklı Enfeksiyonlar ve Etkenleri, Yara ve Deri Enfeksiyon ve Etkenleri, Yara ve Deri Enfeksiyonları ve Etkileri, Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar ve Etkenleri, Kan ve Kan Bileşenlerinin Transfüzyonu ile Bulaşan Enfeksiyonlar, El Hijyeni, Bildirimi Zorunlu Hastalıklar Genel Tekrar |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Mikrobiyoloji kavramını açıklar |
Mikroorganizmaların yapıları hakkında bilgi sahibi olur ve karşılaştırma yapar |
Sağlıklı insan vücudunda bulunan ve organizmaya zarar vermeden yaşayan mikroorganizmaların bilgisini özetler |
Enfeksiyon kontrol programının temel unsurlarını ifade eder |
Mikroorganizmaların dezenfektanlara olan direnç seviyelerini dikkate alarak uygun sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemlerini yaşamın her alanında gerçekleştirir |
Bireysel ve toplumsal sağlığı korumada bilinçli davranış sergiler |
Deride meydana gelen enfeksiyon hastalıklarını tanımlar |
Mikroorganizmaların neden olduğu cinsel yolla bulaşan hastalıklarını tanımlar |
Bireysel ve toplumsal sağlığı korumada el hijyenine dikkat edebilme, önemi doğrultusunda farkındalık oluşturur |
Türkiye ve Dünya’da bildirimi zorunlu hastalıkları ifade eder |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, Ders notlarını inceleme | Mikrobiyoloji Tanımı ve Tarihçesi | Yüz Yüze konu anlatımı, Soru - Cevap |
2 | Literatür tarama, Ders notlarını inceleme | Bakteri Hücre Yapıları | Yüz Yüze konu anlatımı, Soru - Cevap |
3 | Literatür tarama, Ders notlarını inceleme | Mantar ve Virüs Yapıları | Yüz Yüze konu anlatımı, Soru - Cevap |
4 | Literatür tarama, Ders notlarını inceleme | Parazitler | Yüz Yüze konu anlatımı, Soru - Cevap |
5 | Literatür tarama, Ders notlarını inceleme | Mikrobiyal Flora | Yüz Yüze konu anlatımı, Soru - Cevap |
6 | Literatür tarama, Ders notlarını inceleme | Sterilizasyon ve Dezenfeksiyon Yöntemleri | Yüz Yüze konu anlatımı, Soru - Cevap |
7 | Literatür tarama, Ders notlarını inceleme | Enfeksiyon Kontrol Programı, Bireysel ve Toplumsal Sağlığı Korumada Bilinçli Davranış | Yüz Yüze konu anlatımı, Soru - Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Ders notlarını inceleme | Deride Meydana Gelen Enfeksiyon Hastalıkları | Yüz Yüze konu anlatımı, Soru - Cevap |
10 | Literatür tarama, Ders notlarını inceleme | Solunum Yoluyla Bulaşan Enfeksiyon Hastalıkları | Yüz Yüze konu anlatımı, Soru - Cevap |
11 | Literatür tarama, Ders notlarını inceleme | Cinsel Yolla Bulaşan Enfeksiyon Hastalıkları | Yüz Yüze konu anlatımı, Soru - Cevap |
12 | Literatür tarama, Ders notlarını inceleme | Türkiye ve Dünya’da bildirimi zorunlu hastalıklar | Yüz Yüze konu anlatımı, Soru - Cevap |
13 | Literatür tarama, Ders notlarını inceleme | Genel Tekrar | Yüz Yüze konu anlatımı, Soru - Cevap |
14 | Literatür tarama, Ders notlarını inceleme | Uygulama | Yüz Yüze konu anlatımı, Soru - Cevap |
15 | Literatür tarama, Ders notlarını inceleme | Uygulama | Yüz Yüze konu anlatımı, Soru - Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Doç. Dr. Özgül KISA, Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji, Nobel Tıp Kitabevi |
Prof.Dr. Selma Güven, Yrd.Doç. Dr. Nükhet N. DEMİREL ZORBA, Genel Mikrobiyolojive LAboratuvar Klavuzu, Nobel Akademik Yayıncılık |
Paul G. Engelkirk, Janet Duben-Engelkirk, Burton Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji, İstanbul Tıp kitabevleri |
Prof. Dr. Fehmi TABAK, Enfeksiyon Hastalıkları, İstanbul Tıp Kitabevleri |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defines the types of skin, skin analysis can be done.
|
0 | |||||
2 |
Identifies skin diseases.
|
4 | |||||
3 |
Hair and scalp diseases, learns the factors that affect the health of the hair and scalp
|
4 | |||||
4 |
Will have sufficient technical knowledge about anatomy and physiology of the body
|
0 | |||||
5 |
Have knowledge about message types and techniques.
|
0 | |||||
6 |
Know the structure of nail and define nail diseases.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Be able to access the application of theoretical and practical knowledge and skin care.
|
0 | |||||
2 |
Reaches theoretical and practical knowledge to apply the techniques of body care and the ability to use tools and equipments.
|
0 | |||||
3 |
Can make body analysis and measurements.
|
2 | |||||
4 |
Defines hair types and hair care cures.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can operate a salon related to hair design or skin and body care.
|
0 | |||||
2 |
Can reach competence in massage hair removal and make-up.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will have enough information and skills in hair styling techniques.
|
0 | |||||
2 |
Can open a salon related to hair design or skin and body care.
|
3 | |||||
3 |
Effective use of information technologies and prepare presentations.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can operate a salon related to hair design or skin and body care.
|
2 | |||||
2 |
Can work in a salon related to hair design or skin and body care.
|
1 | |||||
3 |
Can reach competence in massage hair removal and make-up.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Will be able to access the application of theoretical and practical knowledge of skin care.
|
0 | |||||
2 |
Access the theoretical and practical knowledge to do manicure and pedicure.
|
0 | |||||
3 |
Access the activity using the technique to make the appropriate make-up cosmetic products.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can comminuciate well in service sector, working life, and human relationships.
|
1 | |||||
2 |
Will have the knowledge of foriegn languages to comminucate with colleagues and fallow the latest developments in the sector
|
0 | |||||
3 |
Will fallow career exhibitions and proffessional developments in the field.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use of tools and equipments in the field of hair care and beauty services.
|
5 | |||||
2 |
Gains the ability to use tools and equipments related to body care.
|
1 | |||||
3 |
Gains the ability to use tools and equipments related to skin care.
|
1 | |||||
4 |
Gains the ability to use devices and equipments for hair removal and depilation.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 2 | 12 | 24 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 2 | 6 | 12 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 36 | 0 | 124 |
Total Workload of the Course Unit | 124 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |