Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SMP221 | HEALTH LESGİSLATİON | 3 | 2 | 2 | 3 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NAZLI YÜCEOL |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. PINAR GENÇ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; Sağlık hizmetleri ve sağlıkla ilgili yasal düzenlemelerin incelenmesidir. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders; Mevzuat ve sağlık kurumları mevzuatı ile ilgili temel kavramlar, kamu ve çevre sağlığı ile ilgili mevzuat, sağlık hizmetlerinin sunumu ile ilgili mevzuat, özel sağlık kuruluşları ile ilgili mevzuat, sağlık hizmetleri finansmanı ile ilgili mevzuat, satın alma mevzuatı ile ilgili kavram ve tanımlar, satın alma mevzuatları, mal alımı ihaleleri uygulama yönetmeliği, sağlık personelinin hak ve yükümlülükleri ile ilgili mevzuat, tıbbi uygulama hataları ile ilgili kavramlar ve hekimin sorumluluğu, hasta hakları mevzuatı, acil sağlık hizmetleri ile ilgili mevzuat, sağlıkta dönüşüm programı nedir?, sağlıkta dönüşüm programı çerçevesindeki uygulamalar konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Mevzuat ve sağlık mevzuatı ile ilgili temel kavramları öğrenir. Bilişsel / Bilgi |
Sağlık yasası ve Türkiye’deki yasal düzenlemeler hakkında bilgi sahibi olur. Bilişsel / Bilgi |
Uluslararası kabul görmüş hasta haklarını bilir ve benimser. Bilişsel / Kişilik haline getirme |
Sağlık kuruluşları çalışanlarının hak ve sorumlulukları öğrenir ve uygulamaya geçirir. Bilişsel / Uygulama |
Sağlık dönüşüm programını ve sağlıkta dönüşüm programı çerçevesindeki uygulamaları öğrenir. Bilişsel / Bilgi |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Mevzuat ve Sağlık Mevzuatı ile İlgili Temel Kavramlar | Slayt sunum - Sözlü Anlatım |
2 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Kamu ve Çevre Sağlığı ile İlgili Mevzuat | Slayt sunum - Sözlü Anlatım |
3 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Sağlık Hizmetlerinin Sunumu ile İlgili Mevzuat | Slayt sunum - Sözlü Anlatım |
4 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Özel Sağlık Kuruluşları ile İlgili Mevzuat | Slayt sunum - Sözlü Anlatım |
5 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Sağlık Hizmetleri Finansmanı ile İlgili Mevzuat | Slayt sunum - Sözlü Anlatım |
6 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Satın Alma Mevzuatı ile İlgili Kavram ve Tanımlar | Slayt sunum - Sözlü Anlatım |
7 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Satın Alma Mevzuatları | Slayt sunum - Sözlü Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği | Slayt sunum - Sözlü Anlatım |
10 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Sağlık Personelinin Hak ve Yükümlülükleri ile İlgili Mevzuat | Slayt sunum - Sözlü Anlatım |
11 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Tıbbi Uygulama Hataları ile İlgili Kavramlar ve Hekimin Sorumluluğu | Slayt sunum - Sözlü Anlatım |
12 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Hasta Hakları Mevzuatı | Slayt sunum - Sözlü Anlatım |
13 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Acil Sağlık Hizmetleri ile İlgili Mevzuat | Slayt sunum - Sözlü Anlatım |
14 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Sağlıkta Dönüşüm Programı Nedir? | Slayt sunum - Sözlü Anlatım |
15 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Sağlıkta Dönüşüm Programı Çerçevesindeki Uygulamalar | Slayt sunum - Sözlü Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
UĞURLUOĞLU, Ö, UĞURLUOĞLU ALDOĞAN, E, Işık, O, AKBOLAT, M. (2013). Sağlık Kurumları Mevzuatı, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını |
ALŞAHİN, M.E, DEMİRHAN, N. (2015). Tıp/Sağlık Hukuku Mevzuatı, Nobel Tıp Kitapevleri |
ÖZMEN, R. (2019). Tıp ve Sağlık Mevzuatı, Seçkin Yayınevi |
Sağlık Bakanlığı Sağlık Mevzuatı Resmi İnternet Sitesi https://www.saglik.gov.tr/TR,10357/saglik-mevzuati.html |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Meaning and scope of medical secretarial profession, objectives and explains the importance of business life.
|
5 | |||||
2 |
Medical Secretarial duties and responsibilities of the profession of sorts.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains and applies document management in the Medical Secretariat.
|
5 | |||||
2 |
List the rules that medical/medical secretaries should follow in their relations with patients and their relatives.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Lists the professional principles and ethical rules of the secretarial profession and the medical secretariat, lists the protocol rules to be followed in the secretariat.
|
5 | |||||
2 |
Knows and explains medical terms and concepts related to the field of medical secretarial
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Knowledge related to the field is preparing a report.
|
5 | |||||
2 |
Knows and applies in the field of document management.
|
5 | |||||
3 |
Is knowledgeable about computer programs have effectively uses knowledge of keyboard technique.
|
0 | |||||
4 |
Filing and archiving has the knowledge, effectively makes dosyl and archiving.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Individual works in health care institutions.
|
5 | |||||
2 |
In health care institutions take responsibility and fulfills.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Knows the types of health information systems.
|
0 | |||||
2 |
Work on the subject to learn the concepts and uses open.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medical Documentation and Secretarial encountered in applications related to the field teams to solve complex and unpredictable problems in the process taking place and act in accordance with quality management.
|
5 | |||||
2 |
Takes place in the team, take part in group work and responsibility are needed.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medicine as a medical concepts related to the secretarial profession knows and uses.
|
0 | |||||
2 |
Health institutions in the process of filing archiving and document management fulfills.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 51 | 0 | 79 |
Total Workload of the Course Unit | 79 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 3,0 |