TR EN

HEALTH INSTİTUTİONS MANAGEMENT I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SIP107 HEALTH INSTİTUTİONS MANAGEMENT I 1 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NAZLI YÜCEOL
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. EBRU CENGİZ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; Sağlık Kurumlarında Yönetim fonksiyonlarını,Planlama,Örgütleme,Yöneltme, Koordinasyon, Kontro ve Kurum(İşletme) Fonksiyonları; Sağlık kavramını, sağlık sistemini, sağlık sisteminin örgütlenmesini, vd.bilgisin öğrenciye verilmesidir.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; Sağlık Kurumları tanımı,Sağlık-Sağlığı Etkileyen Faktörler,Hastane Yönetim Kurulu,Hekim Performans Yönetimi, Hasta Şikâyet Yönetimi,Sağlık Kurumlarında Satın Alma Yönetimi,Sağlık Kurumları Ve Medya İlişkileri,Sağlık kurumlarında insan kaynakları yönetimi Yönetim Psikolojisi konularından oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Literatür incelemesi yaparak,bilgilerini geliştirir. Bilişsel
Proje geliştirecek alt yapıya sahip olur. Bilişsel
Yöntem ve Tekniklerle ilgili bilgi sahibi olur. Bilişsel
Araştırma projelerinde yer alır. Bilişsel
Eleştirisel bakış açısı geliştirir. Bilişsel
Bilgisini yazılı ve sözlü ifade eder. Bilişsel
Görev ve sorumluluk bilincinde geliştirir. Bilişsel

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Yazılı-Görsel kaynaklar Ders içeriği ve konusunun anlatılması, Dersin tanıtılması Sağlık, Sağlığı Etkileyen Faktörler Anlatım, Soru-Cevap
2 Araştırma-Ödev İşletme,Yönetim kavramı ve fonksiyonları Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
3 Yazılı-Görsel kaynaklar Sağlık Kurumları ve İşlevleri Anlatım,Video,Soru-Cevap
4 Araştırma Türkiye’de Sağlık Örgütlenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
5 Literatür taraması Hastane Yönetim Kurulu Anlatım,Video,Soru-Cevap
6 Yazılı-Görsel kaynaklar Hekim Performans Yönetimi Anlatım,Video,Soru-Cevap
7 Literatür taraması Sağlık Kurumlarında Hasta Memnuniyeti Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı-Görsel kaynaklar Hastane Elektronik Doküman ve Belge Yönetim Sistemi, Klinik Bilgi Sistemi Anlatım,Video,Soru-Cevap
10 Literatür taraması Tıbbi Cihaz Yönetimi Anlatım, Soru-Cevap
11 Araştırma-Ödev Sağlık Kurumlarında Satın Alma Yönetimi Anlatım,Video,Soru-Cevap
12 Yazılı-Görsel kaynaklar Hastanelerde Faturalandırma Süreçleri Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
13 Yazılı-Görsel kaynaklar-Araştırma-Ödev Sağlık Kurumları ve Medya İlişkileri Anlatım,Video,Soru-Cevap
14 Literatür taraması Hastalığa Tepki Evreleri,İnsan Kaynakları fonksiyonu ve diğer fonksiyonlar Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
15 Yazılı-Görsel kaynaklar Yönetim Psikolojisi Anlatım, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Kavuncubaşı Ş., Yıldırım S. (2010) Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi. Ankara Siyasal Yayınevi.
Schultz, R., Johnson A. C. (2003) Management of Hospitals and Health Services. Beard Books, Washington D. C.
Tengilimoğlu, D., Işık,O., Akbolat, M. (2012). Sağlık İşletmeleri Yönetimi. Geliştirilmiş 4. Basım. Nobel Yayın.
Odacıoğlu, Y. (2013). Teknik Hizmetler. H. Sur ve T. Palteki (Ed.), Hastane yönetimi içinde (s. 187-195). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti.
American Nurses Association (ANA) (2015). Nursing: Scope and standards of practice (3rd ed.). Silver Spring, MD: Nursesbooks.org.
Hayran, O. (2016). Kanıta Dayalı İnsan Odaklı Sağlık Yönetimi. İstanbul: Yüce Yayım.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Meaning and scope of medical secretarial profession, objectives and explains the importance of business life.
5
2
Medical Secretarial duties and responsibilities of the profession of sorts.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains and applies document management in the Medical Secretariat.
3
2
List the rules that medical/medical secretaries should follow in their relations with patients and their relatives.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Lists the professional principles and ethical rules of the secretarial profession and the medical secretariat, lists the protocol rules to be followed in the secretariat.
2
2
Knows and explains medical terms and concepts related to the field of medical secretarial
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Knowledge related to the field is preparing a report.
5
2
Knows and applies in the field of document management.
3
3
Is knowledgeable about computer programs have effectively uses knowledge of keyboard technique.
4
4
Filing and archiving has the knowledge, effectively makes dosyl and archiving.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Individual works in health care institutions.
5
2
In health care institutions take responsibility and fulfills.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Knows the types of health information systems.
4
2
Work on the subject to learn the concepts and uses open.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Medical Documentation and Secretarial encountered in applications related to the field teams to solve complex and unpredictable problems in the process taking place and act in accordance with quality management.
5
2
Takes place in the team, take part in group work and responsibility are needed.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Medicine as a medical concepts related to the secretarial profession knows and uses.
1
2
Health institutions in the process of filing archiving and document management fulfills.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 6 84
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 10 10
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 1 2 2
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0