Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TDP103 | KEYBOARD USAGE | 1 | 4 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NAZLI YÜCEOL |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. ZEHRA SEYİTOĞLU |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Oturuş ve duruş tekniğine göre ayarlayarak bilgisayarda F klavyeyi kullanıp on parmak (hızlı) yazı yazabilmek |
Contents of the Course Unit: | Acar metot kullanarak F klavye de uygulamalar yapmak |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Bilgisayarı tanımlar, donanınım parçalarını tanır. |
Klavye üzerindeki tuşların işlevlerini bilir. |
Klavyenin tanımını, tarihçesini ve çeşitlerini bilir. |
Klavye çeşitlerinden F Klavye icadının aşamalarını, ekonomik ve sosyal faydalarını bilir. |
El parmaklarının temel sırada hangi harfler üzerinde durması gerektiğini öğrenir. |
Hangi parmağın hangi harf, rakam ve fonksiyon tuşlarına basabileceğini bilir. |
Türkçe F klavyede en çok kullanılan, el ve parmakların hangileri olduğu, bunların kullanım sıklıkları ve yüzdelerini bilir. |
Temel sıra, üst ve alt sıra harf dizilimlerini bilir. |
Acar metot programının kullanımını bilir. |
Klavyeye bakmadan yazı yazar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Teorik | Klavye nedir, Klavye Türleri, Tarihçesi, Bilgisayar Ergonomisi | Anlatma, Soru-Cevap |
2 | Klavye üzerinde pratik yapmak | Acar metot tanıtımı, Temel Harf Sırası(K,M,L,Y,A,E,İ,U) | Gösterip Yaptırma |
3 | Klavye üzerinde pratik yapmak | R,D,T,Z,S Tuşları Alıştırmaları | Gösterip Yaptırma |
4 | Klavye üzerinde pratik yapmak | N,B,H,(.) Tuşları Alıştırmaları | Gösterip Yaptırma |
5 | Klavye üzerinde pratik yapmak | P,Q,W,X,Ş,(,) Tuşları Alıştırmaları | Gösterip Yaptırma |
6 | Klavye üzerinde pratik yapmak | I,O,Ü,Ç,C Tuşları Alıştırmaları | Gösterip Yaptırma |
7 | Klavye üzerinde pratik yapmak | Ğ.V,G,Ö Tuşları Alıştırmaları | Gösterip Yaptırma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Klavye üzerinde pratik yapmak | F,J Tuşları Alıştırmaları | Gösterip Yaptırma |
10 | Klavye üzerinde pratik yapmak | Metin uygulamaları 1 / Hataların Tespiti | Gösterip Yaptırma |
11 | Klavye üzerinde pratik yapmak | Metin uygulamaları 2 / Hataların Tespiti | Gösterip Yaptırma |
12 | Klavye üzerinde pratik yapmak | Metin uygulamaları 3/ Tablo Düzenleme-Word | Gösterip Yaptırma |
13 | Klavye üzerinde pratik yapmak | Metin uygulamaları 4/ Tablo Düzenleme-Excel | Gösterip Yaptırma |
14 | Klavye üzerinde pratik yapmak | Metin uygulamaları 5/ İş Yazılarını Standartlara Uygun Şekilde Hazırlama | Gösterip Yaptırma |
15 | Klavye üzerinde pratik yapmak | Metin uygulamaları 6 / İş Yazılarının Standartlara Uygun Şekilde Gönderme-Alma | Gösterip Yaptırma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
OKUTKAN, Muzaffer (2001). "Daktilografi" Milli Eğitim Basımevi. |
ÜNLÜ, Ali (2007). 26 Saatte On Parmak Öğreniyorum, 7. Baskı, Yelken Basım: İstanbul. |
TARHAN ÖZTOPRAK, Menekşe. KOÇ, Öznur (2007). Klavye Teknikleri, Bilgisayarda 10 Parmak F Klavye kullanımı, Seçkin Yayınevi, Ankara. |
Joyce Cox, Joan Lambert, Curtis Frye (2011). Microsoft Office Professional 2010, 1. Baskı, Arkadaş Yayınevi. |
KESKİN, Nuray (2018). Klavye Teknikleri On Parmak F Klavye Kullanımı, 2. Baskı, Ekin Yayınevi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Meaning and scope of medical secretarial profession, objectives and explains the importance of business life.
|
0 | |||||
2 |
Meaning and scope of medical secretarial profession, objectives and explains the importance of business life.
|
0 | |||||
3 |
Medical Secretarial duties and responsibilities of the profession of sorts.
|
0 | |||||
4 |
Medical Secretarial duties and responsibilities of the profession of sorts.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains and applies document management in the Medical Secretariat.
|
5 | |||||
2 |
Explains and applies document management in the Medical Secretariat.
|
5 | |||||
3 |
List the rules that medical/medical secretaries should follow in their relations with patients and their relatives.
|
0 | |||||
4 |
List the rules that medical/medical secretaries should follow in their relations with patients and their relatives.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Lists the professional principles and ethical rules of the secretarial profession and the medical secretariat, lists the protocol rules to be followed in the secretariat.
|
0 | |||||
2 |
Lists the professional principles and ethical rules of the secretarial profession and the medical secretariat, lists the protocol rules to be followed in the secretariat.
|
0 | |||||
3 |
Knows and explains medical terms and concepts related to the field of medical secretarial
|
0 | |||||
4 |
Knows and explains medical terms and concepts related to the field of medical secretarial
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Knowledge related to the field is preparing a report.
|
5 | |||||
2 |
Knowledge related to the field is preparing a report.
|
5 | |||||
3 |
Knows and applies in the field of document management.
|
5 | |||||
4 |
Knows and applies in the field of document management.
|
5 | |||||
5 |
Is knowledgeable about computer programs have effectively uses knowledge of keyboard technique.
|
5 | |||||
6 |
Is knowledgeable about computer programs have effectively uses knowledge of keyboard technique.
|
5 | |||||
7 |
Filing and archiving has the knowledge, effectively makes dosyl and archiving.
|
5 | |||||
8 |
Filing and archiving has the knowledge, effectively makes dosyl and archiving.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Individual works in health care institutions.
|
5 | |||||
2 |
Individual works in health care institutions.
|
5 | |||||
3 |
In health care institutions take responsibility and fulfills.
|
5 | |||||
4 |
In health care institutions take responsibility and fulfills.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Knows the types of health information systems.
|
5 | |||||
2 |
Knows the types of health information systems.
|
5 | |||||
3 |
Work on the subject to learn the concepts and uses open.
|
3 | |||||
4 |
Work on the subject to learn the concepts and uses open.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medical Documentation and Secretarial encountered in applications related to the field teams to solve complex and unpredictable problems in the process taking place and act in accordance with quality management.
|
5 | |||||
2 |
Medical Documentation and Secretarial encountered in applications related to the field teams to solve complex and unpredictable problems in the process taking place and act in accordance with quality management.
|
5 | |||||
3 |
Takes place in the team, take part in group work and responsibility are needed.
|
5 | |||||
4 |
Takes place in the team, take part in group work and responsibility are needed.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medicine as a medical concepts related to the secretarial profession knows and uses.
|
4 | |||||
2 |
Medicine as a medical concepts related to the secretarial profession knows and uses.
|
5 | |||||
3 |
Health institutions in the process of filing archiving and document management fulfills.
|
5 | |||||
4 |
Health institutions in the process of filing archiving and document management fulfills.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 6 | 78 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 147 |
Total Workload of the Course Unit | 147 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |