TR EN

HEALTH INSTİTUTİONS MANAGEMENT II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SIP106 HEALTH INSTİTUTİONS MANAGEMENT II 2 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NAZLI YÜCEOL
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders ile amaçlanan, öğrencilere Hastane Yönetimi ve Sağlık Organizasyonunu yapısını öğretmektir.
Contents of the Course Unit: Sağlık Kurumları Dersi; Sağlık yönetimi, yönetim fonksiyonları ve sorumlulukları, diğer işletmelerden farklı yönleri,Türkiye’de hastane organizasyonlarının yapısı,yönetimi,özellikleri, Acil Sağlık Hizmetleri Yönetimi Hastanede Ayaktan Sağlık Hizmetleri-Poliklinik Yönetimi, Sağlık kurumlarında Performans, motivasyon hasta tatmini ile ilgili temel bilgiler, kalite konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sağlık ve sağlığı etkileyen faktörler hakkında bilgileri tanımlar.Bilişsel
Sağlık kurumlarında, birinci basamak, İkinci basamak ve üçüncü basamak sağlık hizmetleri kültürünü benimser.Duyuşsal
Sağlık kurumları yönetimi konularını planlar.Psiko-Motor
Sağlık kurumlarında kalite alanında işbirliği yapar.Duyuşsal
Sağlık kurumlarında yönetim kurulu, yönetici, yönetici yardımcıları ve tüm departmanlar hakkında bilgileri benimser.Duyuşsal

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Yazılı-Görsel kaynaklar Ders içeriği ve konusunun anlatılması, Dersin tanıtılması. Sağlık kurumları yönetim kurulu, Hastane Organizasyonu Anlatım, Soru-Cevap
2 Araştırma-Ödev Tıbbi Deontoloji Tıbbi Risk Yönetimi Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
3 Yazılı-Görsel kaynaklar Türkiye’de Kamu Hastanelerinin Organizasyonu ve Yönetimi Anlatım,Video,Soru-Cevap
4 Araştırma Acil Sağlık Hizmetleri Yönetimi Hastanede Ayaktan Sağlık Hizmetleri-Poliklinik Yönetimi Anlatım, Soru-Cevap Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
5 Literatür taraması Hemşirelik Hizmetleri ve Tıbbi Sekreterlik Hizmetleri Yönetimi Anlatım,Video Soru-Cevap
6 Yazılı-Görsel kaynaklar Hastane Yöneticiliği, İşlevleri ve Sorumlulukları Anlatım,Video,Soru-Cevap
7 Literatür taraması Hastane Afet Yönetimi Anlatım, Soru-Cevap Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı-Görsel kaynaklar Ağız Ve Diş Sağlığı Yönetimi Evde Sağlık Hizmetleri Yönetimi Anlatım,Video,Soru-Cevap
10 Literatür taraması Tıbbi Sosyal Hizmet Genel Destek Hizmetleri Anlatım, Soru-Cevap Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
11 Araştırma-Ödev Sağlık kurumlarında iletişim Anlatım,Video,Soru-Cevap
12 Yazılı-Görsel kaynaklar Sağlık kurumlarında motivasyon Anlatım, Soru-Cevap Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
13 Yazılı-Görsel kaynaklar-Araştırma-Ödev İlaç Güvenliği İlaç Yönetimi Anlatım,Video,Soru-Cevap
14 Literatür taraması Türkiye’de Özel Sağlık Sektörü Sağlık Kuruluşları Yapılanması Anlatım, Soru-Cevap Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
15 Yazılı-Görsel kaynaklar Sağlık kurumlarında strateji türleri Stratejilerin değerlendirilmesi Anlatım, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Yıldırım,S.ve Kavuncubaşı,Ş.,Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi
Kavuncubaşı,Ş.,Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi
Daft, R. L. (2007). Understanding The Theory and Design of Organizations. Thomson South-Western, United States
Robbins, S.P., and T.A. Judge. (2007). Organizational Behavior. 12 ed. New Jersey: Pearson Prentice Hall.
Shortell, Stephen Michael, and Arnold D. Kaluzny. (2000).Health Care Management: Organization, Design, and Behavior: Delmar Publishers,.
Tengilimoğlu, D., Akbolat, M. & Işık, O. (2017). Sağlık işletmeleri yönetimi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
Aydın,İ.(2012).Yönetsel, mesleki ve örgütsel etik. Pegem Akademi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Meaning and scope of medical secretarial profession, objectives and explains the importance of business life.
5
2
Medical Secretarial duties and responsibilities of the profession of sorts.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains and applies document management in the Medical Secretariat.
2
2
List the rules that medical/medical secretaries should follow in their relations with patients and their relatives.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Lists the professional principles and ethical rules of the secretarial profession and the medical secretariat, lists the protocol rules to be followed in the secretariat.
5
2
Knows and explains medical terms and concepts related to the field of medical secretarial
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Knowledge related to the field is preparing a report.
3
2
Knows and applies in the field of document management.
3
3
Is knowledgeable about computer programs have effectively uses knowledge of keyboard technique.
2
4
Filing and archiving has the knowledge, effectively makes dosyl and archiving.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Individual works in health care institutions.
5
2
In health care institutions take responsibility and fulfills.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Knows the types of health information systems.
2
2
Work on the subject to learn the concepts and uses open.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Medical Documentation and Secretarial encountered in applications related to the field teams to solve complex and unpredictable problems in the process taking place and act in accordance with quality management.
5
2
Takes place in the team, take part in group work and responsibility are needed.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Medicine as a medical concepts related to the secretarial profession knows and uses.
5
2
Health institutions in the process of filing archiving and document management fulfills.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 4 16
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 3 21
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 55 0 151
Total Workload of the Course Unit 151
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0