Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TDP203 | MEDICAL DOCUMENTATİON III | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NAZLI YÜCEOL |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. PINAR GENÇ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; Tıbbi dokümanlar, tıbbi dokümanların kullanımı , tıbbi dokümanların türleri, sağlıkta bilgi sistemlerinin öğretilmesi ,sağlık sistemleri hakkında bilgi ve beceri kazandırılmasının sağlanmasıdır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; Arşiv ve Elektronik Arşiv Yönetmelikleri , Dosyalama , Dosya İstemi , Sağlık Enformasyon Sistemleri , Sağlık sistemlerinin incelenmesi analizi , Türkiye'de sağlık sistemleri , DSÖ ve uygulamaları , Akreditasyon ve Akreditasyon kuruluşları konularından oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Tıbbi sekreterlik mesleğinin anlam ve kapsamını, amaçlarını ve iş yaşamındaki önemini açıklar. Bilişsel / Bilgi |
Tıbbi Sekreterlik mesleğinin görev ve sorumluluklarını sıralar. Bilişsel / Bilgi |
Tıbbi Sekreterlikte evrak yönetimini açıklar ve uygular. Psiko motor / Beceri haline getirme |
Tıp/tıbbi sekreterlerinin hasta ve hasta yakınları ile ilişkilerinde uymaları gereken kuralları sıralar. Bilişsel / Bilgi |
Sekreterlik mesleği ve tıp sekreterliğinin mesleki esaslarını ve etik kurallarını sıralar, sekreterlikte uyulması gereken protokol kurallarını sıralar. Bilişsel / Bilgi |
Tıbbi sekreterlik alanı ile ilgili olan tıbbi terim ve kavramları bilir ve açıklar. Bilişsel / Bilgi |
Tıbbi sekreterlik kapsamında dosyalama ve arşivleme süreçlerini bilir ve uygular. Bilişsel / Uygulama |
Sağlık enformasyon sistemlerini bilir. Bilişsel / Bilgi |
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir. Psiko motor / Beceri haline getirme |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Dosyalama Sistemleri | Slayt - Sunum |
2 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Dosyaların Arşivden Çıkış Prosedürleri , Dosya İstemi | Slayt - Sunum |
3 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Arşiv ve Arşivlik Malzemenin Korunması ve Saklanması | Slayt - Sunum |
4 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Özlük dosyaları | Slayt - Sunum |
5 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Özlük Dosyalarının İçeriği ve Amacı | Slayt - Sunum |
6 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Kalite yönetim Dosyası , Kalite Yönetim Dosyalarının İçeriği | Slayt - Sunum |
7 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Hastane Bilgi Yönetim sistemleri | Slayt - Sunum |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Sağlık enformasyon sistemleri | Slayt - Sunum |
10 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Tıbbi Bilgi Tarama Teknikleri | Slayt - Sunum |
11 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Sağlık Kayıtlarının Otomasyonu | Slayt - Sunum |
12 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Sağlık Bakanlığı ve DSÖ çalışma ve faaliyet alanları | Slayt - Sunum |
13 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Akreditasyon ve Akreditasyon Kuruluşları | Slayt - Sunum |
14 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Türkiye'de Sağlık Politikaları | Slayt - Sunum |
15 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Türkiye'de Sağlık Hizmetleri | Slayt - Sunum |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
SÜMBÜLOĞLU Vildan, " Tıbbi Dokümantasyon " Songür Yayıncılık ,1999 |
TENGİLİMOĞLU Dilaver, " Tıp sekreterliği " , Seçkin Yayıncılık , 2009 |
UÇMAZ , Ramazan , " Tıbbi Dokümantasyon " , Uludağ Üniversitesi Yayınları , 2004 |
Açıköğretim Fakültesi Ders Notları |
YALÇIN Yusuf, DİNÇER SÜLEYMANOĞLU Roza, " Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik El Kitabı " , Hiperlink Yayınevi , 2019 |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Meaning and scope of medical secretarial profession, objectives and explains the importance of business life.
|
5 | |||||
2 |
Medical Secretarial duties and responsibilities of the profession of sorts.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains and applies document management in the Medical Secretariat.
|
5 | |||||
2 |
List the rules that medical/medical secretaries should follow in their relations with patients and their relatives.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Lists the professional principles and ethical rules of the secretarial profession and the medical secretariat, lists the protocol rules to be followed in the secretariat.
|
5 | |||||
2 |
Knows and explains medical terms and concepts related to the field of medical secretarial
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Knowledge related to the field is preparing a report.
|
5 | |||||
2 |
Knows and applies in the field of document management.
|
5 | |||||
3 |
Is knowledgeable about computer programs have effectively uses knowledge of keyboard technique.
|
5 | |||||
4 |
Filing and archiving has the knowledge, effectively makes dosyl and archiving.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Individual works in health care institutions.
|
5 | |||||
2 |
In health care institutions take responsibility and fulfills.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Knows the types of health information systems.
|
5 | |||||
2 |
Work on the subject to learn the concepts and uses open.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medical Documentation and Secretarial encountered in applications related to the field teams to solve complex and unpredictable problems in the process taking place and act in accordance with quality management.
|
5 | |||||
2 |
Takes place in the team, take part in group work and responsibility are needed.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medicine as a medical concepts related to the secretarial profession knows and uses.
|
5 | |||||
2 |
Health institutions in the process of filing archiving and document management fulfills.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 14 | 1 | 14 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 84 | 0 | 154 |
Total Workload of the Course Unit | 154 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |