TR EN

BASİC PHARMACOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TDP209 BASİC PHARMACOLOGY 3 2 2 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NAZLI YÜCEOL
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. BÜŞRA SARP KAYA
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: İlaç bilgisi dersinde; ilaç bilimi ile ilgili genel kavramlar, ilaçların kullanım alanları, terapötik etkileri, istenmeyen etkileri, ilaç etkileşimleri ile ilaç etken maddeleri ve reçete hakkında genel ve temel teorik bilgi vermek amaçlanmaktadır
Contents of the Course Unit: İlaç bilgisi dersi, İlacın tanımı ve tarihçesi, İlaç, ilaç bilimi farmakoloji, reçete ile ilgil genel kavramlar, İlaç etken madde kaynakları, İlacın farmasötik şekilleri, İlaçların isimlendirilmesi, İlacın piyasaya çıkmadan önce geçirdiği evreleri, Farmakokinetik, Farmakodinamik, İlaçların uygulama yolları, İlaçların zararlı etkileri önlem ve tedavileri, İlaç endikasyon kavramı ve ilaçların sınıflandırılması, İlaç etkisini değiştiren faktörler ve İlaçların doğası konularını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İlaçlar hakkında genel bilgi sahibi olur. Bilişsel / Bilgi
İlaç etken madde kaynaklarını öğrenir. Bilişsel / Tanımlama
İlaçların farmasötik şekilleri hakkında bilgi sahibi olur. Bilişsel / Bİlgi
İlaçları isimlendirir. Bilişsel / Uygulama
İlaçların uygulama yollarını etkin kullanır. Bilişsel / Uygulama
İlaçların zararlı etkilerinde önlem ve tedavi yöntemlerini tartışır. Duyuşsal / Tepkide bulunma

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. İlacın tanımı ve tarihçesi Anlatım-Soru /Cevap
2 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. İlaç, İlaç bilimi, farmakoloji, reçete ile ilgili genel kavramlar Anlatım-Soru /Cevap
3 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. İlaç etken maddesi kaynakları Anlatım-Soru /Cevap
4 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. İlacın farmasötik Şekilleri Anlatım-Soru /Cevap
5 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. ilaçların isimlendirilmeleri Anlatım-Soru /Cevap
6 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. İlacın piyasaya çıkmadan önce geçirdiği evreler Anlatım-Soru /Cevap
7 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Farmakokinetik Anlatım-Soru /Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Farmakodinamik Anlatım-Soru /Cevap
10 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. İlaçların uygulama yolları Anlatım-Soru /Cevap
11 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. İlaçların Zararlı Etkileri Önlem ve Tedavileri Anlatım-Soru /Cevap
12 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. İlaç Endikasyon Kavramı ve İlaçların Sınıflandırılması Anlatım-Soru /Cevap
13 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. İlaçların sınıflandırılması/Antikanser İlaçlar-Vitaminler Anlatım-Soru /Cevap
14 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. İlaç etkisini değiştiren faktörler Anlatım-Soru /Cevap
15 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. İlaçların doğası Anlatım-Soru /Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ulugöl, A., Karadağ, H., Dökmeci, D. vd. (2017). Farmakoloji. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
Faikoğlu, G., S.Faikoğlu, K. ve Uskur, T. (2021). Sağlık Bilimleri İçin Farmakolojiye Giriş ve Temel Tıp Bilgileri. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi
Akkan, G.A., Büyükuysal, R. L., Erol K. ve Gidener, S.(2021).Temel ve Klinik Farmakoloji. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
Golan, D.E., (2017). Principles of Pharmacology: The Pathophysiologic Basis of Drug Therapy. Lippincott Williams & Wilkins.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Meaning and scope of medical secretarial profession, objectives and explains the importance of business life.
0
2
Medical Secretarial duties and responsibilities of the profession of sorts.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains and applies document management in the Medical Secretariat.
0
2
List the rules that medical/medical secretaries should follow in their relations with patients and their relatives.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Lists the professional principles and ethical rules of the secretarial profession and the medical secretariat, lists the protocol rules to be followed in the secretariat.
0
2
Knows and explains medical terms and concepts related to the field of medical secretarial
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Knowledge related to the field is preparing a report.
5
2
Knows and applies in the field of document management.
0
3
Is knowledgeable about computer programs have effectively uses knowledge of keyboard technique.
0
4
Filing and archiving has the knowledge, effectively makes dosyl and archiving.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Individual works in health care institutions.
5
2
In health care institutions take responsibility and fulfills.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Knows the types of health information systems.
5
2
Work on the subject to learn the concepts and uses open.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Medical Documentation and Secretarial encountered in applications related to the field teams to solve complex and unpredictable problems in the process taking place and act in accordance with quality management.
0
2
Takes place in the team, take part in group work and responsibility are needed.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Medicine as a medical concepts related to the secretarial profession knows and uses.
5
2
Health institutions in the process of filing archiving and document management fulfills.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 51 0 100
Total Workload of the Course Unit 100
Workload (h) / 25.5 3,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0