Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TDP209 | BASİC PHARMACOLOGY | 3 | 2 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NAZLI YÜCEOL |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. BÜŞRA SARP KAYA |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | İlaç bilgisi dersinde; ilaç bilimi ile ilgili genel kavramlar, ilaçların kullanım alanları, terapötik etkileri, istenmeyen etkileri, ilaç etkileşimleri ile ilaç etken maddeleri ve reçete hakkında genel ve temel teorik bilgi vermek amaçlanmaktadır |
Contents of the Course Unit: | İlaç bilgisi dersi, İlacın tanımı ve tarihçesi, İlaç, ilaç bilimi farmakoloji, reçete ile ilgil genel kavramlar, İlaç etken madde kaynakları, İlacın farmasötik şekilleri, İlaçların isimlendirilmesi, İlacın piyasaya çıkmadan önce geçirdiği evreleri, Farmakokinetik, Farmakodinamik, İlaçların uygulama yolları, İlaçların zararlı etkileri önlem ve tedavileri, İlaç endikasyon kavramı ve ilaçların sınıflandırılması, İlaç etkisini değiştiren faktörler ve İlaçların doğası konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İlaçlar hakkında genel bilgi sahibi olur. Bilişsel / Bilgi |
İlaç etken madde kaynaklarını öğrenir. Bilişsel / Tanımlama |
İlaçların farmasötik şekilleri hakkında bilgi sahibi olur. Bilişsel / Bİlgi |
İlaçları isimlendirir. Bilişsel / Uygulama |
İlaçların uygulama yollarını etkin kullanır. Bilişsel / Uygulama |
İlaçların zararlı etkilerinde önlem ve tedavi yöntemlerini tartışır. Duyuşsal / Tepkide bulunma |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | İlacın tanımı ve tarihçesi | Anlatım-Soru /Cevap |
2 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | İlaç, İlaç bilimi, farmakoloji, reçete ile ilgili genel kavramlar | Anlatım-Soru /Cevap |
3 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | İlaç etken maddesi kaynakları | Anlatım-Soru /Cevap |
4 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | İlacın farmasötik Şekilleri | Anlatım-Soru /Cevap |
5 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | ilaçların isimlendirilmeleri | Anlatım-Soru /Cevap |
6 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | İlacın piyasaya çıkmadan önce geçirdiği evreler | Anlatım-Soru /Cevap |
7 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | Farmakokinetik | Anlatım-Soru /Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | Farmakodinamik | Anlatım-Soru /Cevap |
10 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | İlaçların uygulama yolları | Anlatım-Soru /Cevap |
11 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | İlaçların Zararlı Etkileri Önlem ve Tedavileri | Anlatım-Soru /Cevap |
12 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | İlaç Endikasyon Kavramı ve İlaçların Sınıflandırılması | Anlatım-Soru /Cevap |
13 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | İlaçların sınıflandırılması/Antikanser İlaçlar-Vitaminler | Anlatım-Soru /Cevap |
14 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | İlaç etkisini değiştiren faktörler | Anlatım-Soru /Cevap |
15 | Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. | İlaçların doğası | Anlatım-Soru /Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Ulugöl, A., Karadağ, H., Dökmeci, D. vd. (2017). Farmakoloji. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. |
Faikoğlu, G., S.Faikoğlu, K. ve Uskur, T. (2021). Sağlık Bilimleri İçin Farmakolojiye Giriş ve Temel Tıp Bilgileri. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi |
Akkan, G.A., Büyükuysal, R. L., Erol K. ve Gidener, S.(2021).Temel ve Klinik Farmakoloji. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. |
Golan, D.E., (2017). Principles of Pharmacology: The Pathophysiologic Basis of Drug Therapy. Lippincott Williams & Wilkins. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Meaning and scope of medical secretarial profession, objectives and explains the importance of business life.
|
0 | |||||
2 |
Medical Secretarial duties and responsibilities of the profession of sorts.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains and applies document management in the Medical Secretariat.
|
0 | |||||
2 |
List the rules that medical/medical secretaries should follow in their relations with patients and their relatives.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Lists the professional principles and ethical rules of the secretarial profession and the medical secretariat, lists the protocol rules to be followed in the secretariat.
|
0 | |||||
2 |
Knows and explains medical terms and concepts related to the field of medical secretarial
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Knowledge related to the field is preparing a report.
|
5 | |||||
2 |
Knows and applies in the field of document management.
|
0 | |||||
3 |
Is knowledgeable about computer programs have effectively uses knowledge of keyboard technique.
|
0 | |||||
4 |
Filing and archiving has the knowledge, effectively makes dosyl and archiving.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Individual works in health care institutions.
|
5 | |||||
2 |
In health care institutions take responsibility and fulfills.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Knows the types of health information systems.
|
5 | |||||
2 |
Work on the subject to learn the concepts and uses open.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medical Documentation and Secretarial encountered in applications related to the field teams to solve complex and unpredictable problems in the process taking place and act in accordance with quality management.
|
0 | |||||
2 |
Takes place in the team, take part in group work and responsibility are needed.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medicine as a medical concepts related to the secretarial profession knows and uses.
|
5 | |||||
2 |
Health institutions in the process of filing archiving and document management fulfills.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 51 | 0 | 100 |
Total Workload of the Course Unit | 100 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |