Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TDP202 | HOSPITAL AUTOMATION | 4 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NAZLI YÜCEOL |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Öğrencilerin hastane otomasyon programını tanımaları ve hastaneler genelinde otomasyon programının uygulamalı olarak öğrenilmesini amaçlar. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders Bilgisayarın tarihçesi hastane Otomasyonuna giriş,hastane otomasyonu ve bilgisayar yazılım türleri,ağ teknolojilerine giriş ve çeşitleri,hastane bilgi sistemleri türleri, hastane bilgi sistemleri özellikleri,sağlık enformasyon sistemlerinin gelişimi ve süreçleri,sağlık bilgi sistemlerinin gelişimi ve süreçsel analizleri,E-Sağlık ve dijital Hastaneler,hastane otomasyonunda ayaktan tedavi modülü,sigorta takibi ve ilaç takibinde bilgi sistemleri,hastane otomasyonunda taşınır mal yönetimi modülü, hastane otomasyonunda insan kaynakları yönetimi modülü, sağlık işletmelerinde tedarik zinciri yönetimi ve RFID ile barkod teknolojisi arasındaki farklar konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Hasta bilgi yönetim sistemi programını kullanabilme becerisini keşfeder. Bilişsel / Bilgi |
Hastanın laboratuvar, radyoloji, konsültasyon ve diğer tetkiklerini kaydeder. Bilişsel / Uygulama |
Bilgisayar ortamında ve program aracılığıyla bilgileri düzenler. Bilişsel / Uygulama |
Hastaların randevu, giriş, tedavi ve taburcu kayıtlarını düzenler. Bilişsel / Uygulama |
Sistem üzerinden rapor bilgilerini kaydeder. Bilişsel / Uygulama |
Sistem üzerinden rapor bilgilerini onaylar. Bilişsel / Uygulama |
Sistem üzerinden rapor bilgilerinin çıktısını alır. Bilişsel / Uygulama |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Taraması | Bilgisayarın Tarihçesi Hastane Otomasyonuna Giriş | Slayt Sunum - Sözlü Anlatım |
2 | Literatür Taraması | Hastane Otomasyonu ve Bilgisayar Yazılım Türleri | Slayt Sunum - Sözlü Anlatım |
3 | Literatür Taraması | Ağ Teknolojilerine Giriş ve Çeşitleri | Slayt Sunum - Sözlü Anlatım |
4 | Literatür Taraması | Hastane Bilgi Sistemleri Türleri | Slayt Sunum - Sözlü Anlatım |
5 | Literatür Taraması | Hastane Bilgi Sistemleri Özellikleri | Slayt Sunum - Sözlü Anlatım |
6 | Literatür Taraması | Sağlık Enformasyon Sistemlerinin Gelişimi ve Süreçleri | Slayt Sunum - Sözlü Anlatım |
7 | Literatür Taraması | Sağlık Bilgi Sistemlerinin Gelişimi ve Süreçsel Analizleri | Slayt Sunum - Sözlü Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Taraması | E-Sağlık ve Dijital Hastaneler | Slayt Sunum - Sözlü Anlatım |
10 | Literatür Taraması | Hastane Otomasyonunda Ayaktan Tedavi Modülü | Slayt Sunum - Sözlü Anlatım |
11 | Literatür Taraması | Sigorta Takibi ve İlaç Takibinde Bilgi Sistemleri Kullanımı | Slayt Sunum - Sözlü Anlatım |
12 | Literatür Taraması | Hastane Otomasyonunda Taşınır Mal Yönetimi Modülü | Slayt Sunum - Sözlü Anlatım |
13 | Literatür Taraması | Hastane Otomasyonunda İnsan Kaynakları Yönetimi Modülü | Slayt Sunum - Sözlü Anlatım |
14 | Literatür Taraması | Sağlık İşletmelerinde Tedarik Zinciri Yönetimi ve RFID ile Barkod Teknolojisi Arasındaki Farklar | Slayt Sunum - Sözlü Anlatım |
15 | - | Genel Tekrar | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Güleş, Hasan K. ve Özata, Musa (2005); Sağlık Bilişim Sistemleri, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. |
Gürkan, O. (2016). Microsoft Access. Nirvana Yayınları |
Yıldız, B.(2016) Office 2016 (7.Baskı). Kodlab |
Weaver, C.A., Ball, M.J., Kim, G.R., Kiel, J.M (2016) Healthcare Information Management Systems, Springer Published. |
İleri, Yusuf Y. Sağlık Yönetim Bilişim Sistemleri, Çizgi Kitapevi, 2018 |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Meaning and scope of medical secretarial profession, objectives and explains the importance of business life.
|
0 | |||||
2 |
Medical Secretarial duties and responsibilities of the profession of sorts.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains and applies document management in the Medical Secretariat.
|
5 | |||||
2 |
List the rules that medical/medical secretaries should follow in their relations with patients and their relatives.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Lists the professional principles and ethical rules of the secretarial profession and the medical secretariat, lists the protocol rules to be followed in the secretariat.
|
0 | |||||
2 |
Knows and explains medical terms and concepts related to the field of medical secretarial
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Knowledge related to the field is preparing a report.
|
5 | |||||
2 |
Knows and applies in the field of document management.
|
5 | |||||
3 |
Is knowledgeable about computer programs have effectively uses knowledge of keyboard technique.
|
5 | |||||
4 |
Filing and archiving has the knowledge, effectively makes dosyl and archiving.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Individual works in health care institutions.
|
5 | |||||
2 |
In health care institutions take responsibility and fulfills.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Knows the types of health information systems.
|
5 | |||||
2 |
Work on the subject to learn the concepts and uses open.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medical Documentation and Secretarial encountered in applications related to the field teams to solve complex and unpredictable problems in the process taking place and act in accordance with quality management.
|
5 | |||||
2 |
Takes place in the team, take part in group work and responsibility are needed.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medicine as a medical concepts related to the secretarial profession knows and uses.
|
5 | |||||
2 |
Health institutions in the process of filing archiving and document management fulfills.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 3 | 21 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 51 | 0 | 149 |
Total Workload of the Course Unit | 149 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |