TR EN

CHEMISTRY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
KIM112 CHEMISTRY 2 2 2 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. BAŞAK GÖKSEL
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi DAMLA ZEYDANLI
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders ile temel kimya kavramları, molekül yapıları ve formülleri, periyodik sistem, kimyasal tepkimeler, çözeltilerin hazırlanması konusunda temel bilgilerin ve genel uygulamaların öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu ders; temel kimya kavramları, madde ve atomun yapısı, molekül yapıları ve formülleri, periyodik sistem, kimyasal tepkimeler, çözeltilerin hazırlanması, mol, molarite ve % çözelti hesaplamalarını içermektedir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Madde, element, bileşik, karışım, atom, çözelti gibi temel kimya kavramlarını tanımlar.
Ulusal birim sistemini, bunların birbirlerine dönüştürülmesini tanımlar.
Kimyasal bileşikleri, formüllerini sınıflandırır.
Kimyasal tepkimeleri tanımlar.
Çözeltiler için mol, molarite, yüzde hesaplamalarını doğru bir şekilde kullanır.
Çözelti karışımlarını hazırlama işlemlerini sınıflandırır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, bireysel araştırma. Kimyasal Güvenlik Sembolleri. Sözlü Anlatım
2 Literatür tarama, bireysel araştırma. Madde ve Özellikleri Sözlü Anlatım
3 Literatür tarama, bireysel araştırma. Temel Kimya Kanunları Sözlü Anlatım
4 Literatür tarama, bireysel araştırma. Atomlar ve Atom Kuramları Sözlü Anlatım
5 Literatür tarama, bireysel araştırma. Radyoaktivite Sözlü Anlatım
6 Literatür tarama, bireysel araştırma. Kimyasal Bileşik Çeşitleri ve Formülleri Sözlü Anlatım
7 Literatür tarama, bireysel araştırma. Periyodik Tablo ve Özellikleri Sözlü Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, bireysel araştırma. Mol Kavramı Sözlü Anlatım
10 Literatür tarama, bireysel araştırma. Kimyasal Tepkimeler ve Eşitlikler Sözlü Anlatım
11 Literatür tarama, bireysel araştırma. Çözeltilerin Sınıflandırılması Sözlü Anlatım
12 Literatür tarama, bireysel araştırma. Çözeltilerin Fiziksel Özellikleri Sözlü Anlatım
13 Literatür tarama, bireysel araştırma. Çözeltilerin Hazırlanması Sözlü Anlatım
14 Literatür tarama, bireysel araştırma. Molar Çözeltiler, Normal Çözeltiler ve Hesaplamaları Sözlü Anlatım
15 Literatür tarama, bireysel araştırma. Asitler ve Bazlar Sözlü Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Petrucci, R. (2002). Genel kimya 1: İlkeler ve modern uygulamalar. Palme yayıncılık.
Petrucci, R. H., Harwood, W. S., & Herring, F. G. (1994). Genel kimya. Palme Yayıncılık, Ankara, 403.
Chang, R., & Overby, J. (1986). General chemistry. New York: Random House.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Master human body systems and fundamental structure and anatomy.
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Distinguish between the results of different imaging anatomical structures.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The aim is train qualified technique staff who is able to use knowledge and communication skills, to apply developing technology in related field, to synthesize knowledge, to coordinate easily with radiologists and other health staff who can use eye and hand coordination easily, to detect the problems and search solutions immediately.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
General physics and chemistry to explain the concept.
5
2
Competence in computer skills.
1
3
Competence in taking medical history, preparing patient files etc. in one's field of medicine.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The qualified technique personnel who are able to work in all the sub-branches of radioagnostic fileds, to coordinate easily with radiologists and other health staff, to become a team member against problems by collecting data and reaching a result and to fulfil the missions independently.
3
2
Radiology units within health care institutions related tools, equipment and techniques deemed necessary by the physician to make shots, and analyze the data obtained.
1
3
The use the basic level knowledge and skills in the relevant field, interpret and evaluate data and indentify and solve potential problems.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Brings the consciousness of life-long learning, determines learning needs, paves way to knowledge sources.
4
2
Develops the fundatemtal field knowledge and skills in a critical level.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Aim is to be able to use knowledge and communication skills, to have to technical supply in order to use the developing technology in field, to have the ability to synthesize knowledge, to use eye and hand coordination easily.
2
2
Competence in realizing team effort.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Aim is to be able to have the fundamental Professional competence in radioagnostic; to be capable and to take responsility; to obey the rules ot protect human health.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 2 4
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 77
Total Workload of the Course Unit 77
Workload (h) / 25.5 3
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0