Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
DYP101 |
BASIC PRINCIPLES OF CARE |
1 |
4 |
3 |
7 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. İKBAL DEMİRALP |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. EMİNE HAS |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
İnsan ve gereksinimleri;sağlık ve hastalık kavramları,tanımları,hasta bireyle iletişim ve gereksinimlerini karşılayabilmesi |
Contents of the Course Unit: |
Dersin Tanıtımı, Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri/Dünyada ve Türkiye’de Diyaliz Hizmetlerinin Yönetimi, Diyaliz Teknikerlerinin Görev, Yetki ve Sorumluluklar,Mesleki Temel Kavramlar, İletişim ve Terapötik İletişim,Sağlık Uygulamalarında Etik İlkeler ve Değerler, Sağlık Bakım Profesyonellerinde Eleştirel Düşünme, Türkiye'de Sağlık Hizmetlerinin Sunumu, Hasta Güvenliği, Enfeksiyon Kontrolü ve Uygulamaları, Sıvı-Elektrolit Dengesi ve Bozuklukları, Yaşam Bulguları-I, Yaşam Bulguları-II, İlaç Uygulamaları-I, İlaç Uygulamaları-II. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Sağlık bakım sistemi içinde diyaliz teknikerinin yerini, rol ve sorumluluklarını açıklar. |
Sağlıklı iletişim ilkelerini ve yollarını tanır. |
Hasta bakımı ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
Hasta bakımında etik ilke ve değerlere uygun olan ve olmayan davranışları tanımlar. |
Hasta bakım sürecinde karşılaştığı sorunlarda eleştirel düşünme becerisini kullanır. |
Hasta güvenliğine önem verir. |
Enfeksiyon hastalıklarının kontrolü, sıvı elektrolit dengesinin nasıl sürdürülmesi gerektiğini bilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Dersin Tanıtımı, Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri/Dünyada ve Türkiye’de Diyaliz Hizmetlerinin Yönetimi, Diyaliz Teknikerlerinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları |
Anlatım,soru cevap |
2 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Mesleki Temel Kavramlar |
Anlatım soru cevap |
3 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
İletişim ve Terapötik İletişim, |
Anlatım soru cevap |
4 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Sağlık Uygulamalarında Etik İlkeler ve Değerler |
Anlatım soru cevap |
5 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Sağlık Bakım Profesyonellerinde Eleştirel Düşünme |
Anlatım soru cevap |
6 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Türkiye'de Sağlık Hizmetlerinin Sunumu |
Anlatım soru cevap |
7 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Hasta Güvenliği |
Anlatım soru cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Enfeksiyon Kontrolü ve Uygulamaları |
Anlatım soru cevap |
10 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Sıvı-Elektrolit Dengesi ve Bozuklukları |
Anlatım soru cevap |
11 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Yaşam Bulguları-I |
Anlatım soru cevap |
12 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Yaşam Bulguları-II |
Anlatım soru cevap |
13 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
İlaç Uygulamaları-I |
Anlatım soru cevap |
14 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
İlaç Uygulamaları-II |
Anlatım soru cevap |
15 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Genel Tekrar |
Anlatım soru cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Beyece İncazlı, S., Tüzün Özdemir, S.,Keskin, G.(2022). Diyaliz Pratiğinde Temel Bilgi ve Uygulamalar, Akademisyen Kitabevi,ISBN 9786258299267,DOI 10.37609/akya.2038 |
Daurgidas, J.,Blake, PJ.,Ing TS.(2020).Diyaliz El Kitabı.(çev). Semra Bozfakıoğlu,Halil Yazıcı,Yaşar K. Çalışkan.5. Baskı. Güneş Tıp Kitapevi |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses theoretical field knowledge in practice
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Uses field terminology effectively
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Acts in accordance with the basic professional legal regulations related to the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Expresses social ethical values.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Participates in quality management and processes
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Communicates in a foreign language at a basic level.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Applies changing techniques depending on the developing technology.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Uses new tools depending on the developing technology.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Updates the competencies related to the field with the awareness of lifelong learning and develops himself/herself personally.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Uses basic knowledge and skills related to the field.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Interprets data related to the field.
|
|
|
2 |
|
|
|
4 |
Evaluates the data related to the field.
|
|
|
2 |
|
|
|
5 |
Identify and solve possible problems related to the field.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Works with other health disciplines.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Prepares the dialysis machine for the procedure.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Performs patient follow-up in hemodialysis from start to finish.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
After dialysis, the machine is ready for use again.
|
0 |
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
14 |
1 |
14 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
14 |
2 |
28 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
74 |
0 |
176 |
|
Total Workload of the Course Unit |
176 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
7,0 |
|