Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
DYP101 |
BASIC PRINCIPLES OF CARE |
1 |
4 |
3 |
7 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Öğr.Gör. İKBAL DEMİRALP |
Instructor(s) of the Course Unit |
Öğr.Gör. EMİNE HAS |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
İnsan ve gereksinimleri;sağlık ve hastalık kavramları,tanımları,hasta bireyle iletişim ve gereksinimlerini karşılayabilmektir. |
Contents of the Course Unit: |
Hasta bakımında temel ilkeleri ve diyaliz teknikerinin hasta bakımında bilmesi gereken temel bilgi ve becerileri öğreneceklerdir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Sağlık bakım sistemi içinde diyaliz teknikerinin yerini, rol ve sorumluluklarını açıklar. |
Sağlıklı iletişim ilkelerini ve yollarını tanır. |
Hasta bakımı ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
Hasta bakımında etik ilke ve değerlere uygun olan ve olmayan davranışları tanımlar. |
Hasta bakım sürecinde karşılaştığı sorunlarda eleştirel düşünme becerisini kullanır. |
Hasta güvenliğine önem verir. |
Enfeksiyon hastalıklarının kontrolü, sıvı elektrolit dengesinin nasıl sürdürülmesi gerektiğini bilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Dersin Tanıtımı, Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri/Dünyada ve Türkiye’de Diyaliz Hizmetlerinin Yönetimi, Diyaliz Teknikerlerinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları |
Anlatım,soru cevap |
2 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Mesleki Temel Kavramlar |
Anlatım soru cevap |
3 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
İletişim ve Terapötik İletişim, |
Anlatım soru cevap |
4 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Sağlık Uygulamalarında Etik İlkeler ve Değerler |
Anlatım soru cevap |
5 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Sağlık Bakım Profesyonellerinde Eleştirel Düşünme |
Anlatım soru cevap |
6 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Türkiye'de Sağlık Hizmetlerinin Sunumu |
Anlatım soru cevap |
7 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Hasta Güvenliği |
Anlatım soru cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Enfeksiyon Kontrolü ve Uygulamaları |
Anlatım soru cevap |
10 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Sıvı-Elektrolit Dengesi ve Bozuklukları |
Anlatım soru cevap |
11 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Yaşam Bulguları-I |
Anlatım soru cevap |
12 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Yaşam Bulguları-II |
Anlatım soru cevap |
13 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
İlaç Uygulamaları-I |
Anlatım soru cevap |
14 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
İlaç Uygulamaları-II |
Anlatım soru cevap |
15 |
Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması |
Genel Tekrar |
Anlatım soru cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Beyece İncazlı, S., Tüzün Özdemir, S.,Keskin, G.(2022). Diyaliz Pratiğinde Temel Bilgi ve Uygulamalar, Akademisyen Kitabevi,ISBN 9786258299267,DOI 10.37609/akya.2038 |
Daurgidas, J.,Blake, PJ.,Ing TS.(2020).Diyaliz El Kitabı.(çev). Semra Bozfakıoğlu,Halil Yazıcı,Yaşar K. Çalışkan.5. Baskı. Güneş Tıp Kitapevi |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses theoretical field knowledge in practice
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Uses field terminology effectively
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Acts in accordance with the basic professional legal regulations related to the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Expresses social ethical values.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Participates in quality management and processes
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Communicates in a foreign language at a basic level.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Applies changing techniques depending on the developing technology.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Uses new tools depending on the developing technology.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Updates the competencies related to the field with the awareness of lifelong learning and develops himself/herself personally.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Uses basic knowledge and skills related to the field.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Interprets data related to the field.
|
|
|
2 |
|
|
|
4 |
Evaluates the data related to the field.
|
|
|
2 |
|
|
|
5 |
Identify and solve possible problems related to the field.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Works with other health disciplines.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Prepares the dialysis machine for the procedure.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Performs patient follow-up in hemodialysis from start to finish.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
After dialysis, the machine is ready for use again.
|
0 |
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
14 |
1 |
14 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
14 |
2 |
28 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
74 |
0 |
176 |
|
Total Workload of the Course Unit |
176 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
7,0 |
|