Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SMP105 | MEDICAL TERMINOLOGY | 1 | 2 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. MEHMET GÖL |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. TUĞÇE BİLGİÇ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; Hareket Sistemi, Solunum Sistemi, Gastrointestinal Sistem, Merkezi Sinir Sistemi, Dolaşım Sistemi, Ürogenital Sistem ve diğer organlarla ilgili Tıbbi ve Radyolojik Terimlerin ayırt edilmesi, doğru biçimde telaffuz edilmesi, yazılması ve kullanabilmesi için gerekli bilgi, becerileri ve yeterlikleri kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bu derste Tıbbi Terminolojiye Giriş; İnsanın Yapısına İlişkin Temel Tanım ve Terimler, Tıbbi Terimleri okuma kuralları, Kaynaştırma harfleri, Tıbbi terimleri meydana getiren öğeler; ön ek, son ek, kök yapıları, kaynaştırma harfleri, Tıbbi Kısaltmalar, Kan ve Kan Yapıcı Organlar, Lenf ve İmmün Sisteme İlişkin Terimler, Kardiyovasküler Sisteme İlişkin Terimler, Solunum Sistemine İlişkin Terimler, Sindirim sistemine İlişkin Terimler, Göze İlişkin Terimler, Üriner Sisteme İlişkin Terimler, Genital Sisteme İlişkin Terimler, Kulağa İlişkin Terimler Eponimler, Sinonimler, Sinir Sistemi ve Psikiyatrik Hastalıklar, İç Salgı ve Metabolizma Bozuklukları ve Hareket Sistemine ilişkin terimler üzerinde durulur. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İnsan Anatomisine İlişkin Tıbbi Terimleri tanımlar. (Bilişsel) |
Hareket Ve Sinir, Solunum, Sindirim Sistemi, Kardiovasküler Sistem İle Kan Ve Kan Yapıcı Organlara, Psikiyatrik Hastalıklara İlişkin Tıbbi Terimleri tanımlar ve kullanır (Bilişsel). |
Üriner, Genital Ve Endokrin Sisteme, Göz, Kulak-Burun-Boğaz Ve Deriye İlişkin Tıbbi Terimleri tanımlar. (Bilişsel). |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Yazılı Görsel kaynaklar Araştırma- | Tıbbi Terminolojiye Giriş,Dersin Tanıtılması | Anlatım,Soru-Cevap |
2 | Araştırma-Literatür taraması | Harf telaffuzları | Anlatım,Video,Soru-Cevap |
3 | Yazılı-Görsel kaynaklar | Kökler (Genel Bilgi) | Anlatım,Soru-Cevap Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
4 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Kökler (Sistem Bilgisi) | Anlatım,Soru-Cevap |
5 | Literatür taraması | Ön ekler | Anlatım,Soru-Cevap,Video |
6 | Araştırma-Yazılı görsel kaynaklar | Son ekler/Tanısal Terimler | Anlatım,Soru-Cevap,Video |
7 | Araştırma- Yazılı görsel kaynaklar | Hareket Sistemi Terimleri | Anlatım,Soru-Cevap Önceki haftaların değerlendirilmesi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Araştırma-Ödev | Solunum Sistemi Terimleri/Kan Terimleri | Anlatım,Soru-Cevap |
10 | Literatür taraması | Kardiyovasküler Sistemi Terimleri | Anlatım,Soru-Cevap,Video |
11 | Yazılı-Görsel kaynaklar | Sindirim Sistem Terimleri | Anlatım,Soru-Cevap |
12 | Yazılı-Görsel kaynaklar-Araştırma | Sinir Sistemi Terimleri ve Psikiyatri Terimleri | Anlatım,Soru-Cevap Önceki haftaların değerlendirilmesi |
13 | Literatür taraması- Ödev | Üriner Sistem Terimleri | Anlatım,Soru-Cevap,Video |
14 | Araştırma | Genital Sistem Terimleri/Endokrin Sistem Terimleri | Anlatım,Soru-Cevap,Video |
15 | Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması | Duyu Organları Terimleri | Anlatım,Soru-Cevap Önceki haftaların değerlendirilmesi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Rıfat MUTUŞ, Funda PEHLEVAN, Tıbbi Terminoloji, Eylül 2019, 1. Baskı, Ankara Nobel Tıp Kitabevi |
Uzm.Sebahat Ekinci,Doç.Dr.H.Gül Hatipoğlu Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı-9.Baskı Hatiboğlu Yayınları |
Von den Driesch, A. A guide to the Measurement of Animal Bones from Archeological Sites.Peabody Museum Bulletin 1. Harvard University. Massachausetts.1976 |
Prof. Dr. İsmet Dökmeci, Dr. Handan Dökmeci, Tıp Terimleri Sözlüğü, 2012, 2. baskı, Hipokrat Kitabevi |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
a
|
2 | |||||
2 |
With regard to the field of biomedical equipment technology seminars, conferences, congresses, symposia, etc.. participate in activities.
|
0 | |||||
3 |
Biomedical Devices in the electrical, electronic and electromechanical systems can recognize, may resolve failures; can provide continuity.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Decisions, actions and behaviors related to business and management in the field may have the ability to use the knowledge gained.
|
2 | |||||
2 |
Biomedical Equipment Technology in the field of data analysis, interpretation and evaluation skills may have.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Internet search engines and components with Office programs, written and oral communication, report preparation techniques, communications may use their foreign language skills and professional.
|
2 | |||||
2 |
Biomedical Device equivalent circuit approach in the analysis of logic and experimental approach to identify equivalent circuit elements can use the methods of measurement and control.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The knowledge and skills to critically evaluate them.
|
2 | |||||
2 |
Using the information and skills to design small-scale biomedical project, report writing and drawing with a computer can perform.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Independent study to decide, disciplinary and interdisciplinary teams can work.
|
4 | |||||
2 |
The obligations can be fulfilled successfully and correctly.
|
4 | |||||
3 |
Professional ethics and quality and safety awareness may have.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Understanding of the importance of lifelong learning, scientific and technological developments and constantly improves itself by watching.
|
1 | |||||
2 |
Global problems conscious individuals may not follow.
|
1 | |||||
3 |
Biomedical equipment technicians to follow the profession's habit recoverable information.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Purchase of medical devices in a hospital environment, maintenance and user training related issues can establish the necessary technical contact.
|
4 | |||||
2 |
Hospital staff can communicate correctly with.
|
5 | |||||
3 |
Office program components are used effectively in health institutions.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Infections of medical devices, strilizasyo the medical waste and safety rules can play in the functioning of the hospital.
|
1 | |||||
2 |
Specific terminology is dominated by health institutions.
|
5 | |||||
3 |
By internalizing the work ethics and to behave around universal ethical knows that.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 1 | 12 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 30 | 0 | 50 |
Total Workload of the Course Unit | 50 | ||
Workload (h) / 25.5 | 2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 2,0 |