TR EN

INTRODUCTION TO ORTHOSES PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ORP106 INTRODUCTION TO ORTHOSES 2 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. TUBA YILDIZ
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. TUBA YILDIZ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Temel ortez kavramı, amaçları, alt-üst ekstremite ve gövde patolojilerinde sık kullanılan ortez yaklaşımları konusunda temel oluşturacak teorik bilgi birikimi oluşturmak amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Ortezlerin tanımı, sınıflandırılması, kullanılan materyaller, alt ekstremite patolojileri ve kullanılan ortezler, spinal patolojiler ve ortezleri, üst ekstremite patolojileri ve kullanılan ortezler, ortezlere ilave parçalar ve modifikasyonlar, mobiliteye yardımcı cihazlar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Ortezin tanımını yapabilir.
Ortezlerin temel kullanım alanlarını açıklayabilir.
Ortezlerin temel kullanım alanlarına göre örnekleme yapabilir.
Ortezlerin kullanım amaçlarını, hedeflerini sıralayabilir.
Ortezlerin kullanım süresini, bakımını ve hasta üzerinde uygulanabilirliğini açıklayabilir.
Alt ekstremitede sık karşılaşılan patolojilere yönelik ortez yaklaşımlarını tanımlayabilir.
Üst ekstremitede sık karşılaşılan patolojilere yönelik ortez yaklaşımlarını tanımlayabilir.
Gövde/ omurga deformitelerine ya da patolojilerine yönelik ortez yaklaşımlarını tanımlayabilir.
Mobiliteye yardımcı cihazlarının kullanım amaçlarını ve çeşitlerini açıklayabilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kaynaklardan okuma Orteze Giriş ve Temel Kavramlar İnteraktif Sunum
2 Kaynaklardan okuma Ortezin Tarihçesi İnteraktif Sunum
3 Kaynaklardan okuma Ayak Biyomekaniği İnteraktif Sunum
4 Kaynaklardan okuma Uygun Ayakkabı Seçimi İnteraktif Sunum
5 Kaynaklardan okuma Ayak Deformiteleri ve Ortezleri İnteraktif Sunum
6 Kaynaklardan okuma Ayak-Ayakbileği Ortezleri (AFO) İnteraktif Sunum
7 Kaynaklardan okuma Diz Ortezleri ve Diz Ayak-Ayabileği Ortezleri (KAFO) İnteraktif Sunum
8 - ARA SINAV -
9 Kaynaklardan okuma Kalça Ortezleri İnteraktif Sunum
10 Kaynaklardan okuma Gövde Ortezleri İnteraktif Sunum
11 Kaynaklardan okuma Skolyoz Ortezleri İnteraktif Sunum
12 Kaynaklardan okuma Üst Ekstremite Ortezleri İnteraktif Sunum
13 Kaynaklardan okuma El Splintleri İnteraktif Sunum
14 Kaynaklardan okuma Tekerlekli Sandalyeler İnteraktif Sunum
15 Kaynaklardan okuma Mobiliteye Yardımcı Cihazlar İnteraktif Sunum
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Bek N. (2020). Ortezler. Hipokrat Kitabevi.
Kaya Ö. (2019). Endikasyondan Pratiğe Ortez Protez. Hipokrat Kitabevi.
Joseph B. Webster, Douglas P. Murphy. (2017). Atlas of Orthoses and Assistive Devices. Elsevier.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Containing up to date information in the field of orthopedic prostheses and orthoses lecture notes, application tools, visual-basic level, supported by objective source of information acquired in the theoretical and practical courses as a professional can evaluate and implement.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Orthopedic prostheses and orthoses basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions can be developed.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Orthopedic prostheses and orthoses related to the field of theoretical and practical information you can use on a basic level.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
All applications related to the field of Orthopedic prostheses and orthoses according to the technique can.
4
2
Gained in the field of Orthopedic prostheses and orthoses, using basic knowledge and skills to interpret and evaluate data, identify problems, analyze and solutions can take part in the planned work.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Orthopedic prostheses and orthoses is related to the field with a basic knowledge of using a given task can be carried out independently.
5
2
Orthopedic prostheses and orthoses encountered in applications related to the field to solve complex and unpredictable problems can work as a team member.
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Basic knowledge acquired in the field of orthopedic prostheses and orthoses and skills to critically evaluate them.
2
2
Identify learning needs and can guide learning.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Issues related to the field of Orthopedic prostheses and orthoses have the basic knowledge and skills in using information about the people and institutions; ideas and proposals for solutions to the problems of written and oral transfer.
0
2
A foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 marks in the field using information and can communicate with colleagues.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Orthopedic prostheses and orthoses related to the field of data collection, interpretation and dissemination stages of implementation and results of the social, scientific, cultural and ethical values ​​according to contribute.
3
2
As an individual duties, rights and responsibilities related laws, regulations, legislation and can act according to the rules of professional ethics.
2
3
It may work with other health care disciplines.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 73
Total Workload of the Course Unit 73
Workload (h) / 25.5 2,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0