TR EN

BIOCHEMISTRY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BIK111 BIOCHEMISTRY 2 3 3 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Biyokimya ile ilgili temel kavramları, metabolizmanın önemli rekasiyonları olan glikoliz, krebs, oksidatif fosforilasyon, glikojenez, glikojenoliz reaksiyonları, yağ yağ asidi oksidasyonu ve üre döngüsü, protein, enzim, nükleik asit, vitamin, mineral ve hormonların yapı ve fonksiyonları ile ilgili bilgileri kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Metabolizma, Makromoleküller, Biyomoleküllerin reaksiyonları ve metabolizma faaliyetlerini içerir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Biyokimyada temel kavramları tanımlar.
Canlı organizmalarda kimyasal dönüşüm: metabolizmayı özetler.
Glikoliz, krebs, oksidatif fosforilasyon ve toplam ATP kazanımı, glikojenoliz ,glikoneogenezi tanımlar
Yağlar ve yağ asidi oksidasyonu,üre döngüsünü tanımlar.
Protein, Enzimlerin, Nükleik asitlerin, Vitaminlerin, Eser elementlerin ve Hormonların yapı ve fonksiyonlarını tanımlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders konuları ile ilgili güncel bilgilerin kontrolü Ders içeriği ve konusunun anlatılması: Dersin tanıtılması. Biyokimyaya Giriş, Metabolizma ve Temel Kavramlar Anlatım, Video, şekil, soru cevap
2 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Moleküller Arası Etkileşimler; Kimyasal Bağlar, Metabolizmada yer alan kimyasal reaksiyonlar Anlatım, Video, şekil, soru cevap
3 Literatür taraması Hücre; prokaryotik ve ökaryotik hücre, hücre organelleri ve fonksiyonları Anlatım, Video, şekil, soru cevap
4 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Apoptoz ve Nekroz, Hücrede Madde İletimi; Transport Anlatım, Video, şekil, soru cevap
5 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Video, animasyon kaynakları bulmak. Aminoasitlerin yapı ve fonksiyonları, aminoasit metabolizması Anlatım, Video, şekil, soru cevap
6 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Proteinlerin yapısı, hemoglobin, kollagen, elastin Anlatım, Video, şekil, soru cevap
7 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma, güncel literatür taraması Enzimler Anlatım, Video, şekil, soru cevap
8 - ARA SINAV -
9 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma, güncel literatür taraması Karbonhidratların yapı ve fonksiyonları Anlatım, Video, şekil, soru cevap
10 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Video, animasyon kaynakları bulmak Karbonhidrat metabolizması Anlatım, Video, şekil, soru cevap
11 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Lipitlerin yapı ve fonksiyonları, Lipid ve lipoproteinlerin metabolizması Anlatım, Video, şekil, soru cevap
12 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma, güncel literatür taraması Nükleik asitlerin yapısı Anlatım, Video, şekil, soru cevap
13 Literatür taraması Vitaminler Anlatım, Video, şekil, soru cevap
14 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak, kitap bölümü okumak. Eser elementler ve fonksiyonları Anlatım, Video, şekil, soru cevap
15 Konuyla ilgili farklı kaynaklardan araştırma yapmak. Video, animasyon kaynakları bulmak Hormonların genel özellikleri ve etki mekanizmaları Anlatım, Video, şekil, soru cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Konukoğlu, D. (2018). Temel ve Klinik Biyokimya. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri
Can, M. Güven, B. Demirtaş S. (2018). Tıbbi Biyokimya ve Laboratuvar. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri
Öğüt, S. (2016). Sağlık Bilimleri için Biyokimya. Ankara: Kongre Kitabevi
Kosova, F. (2019). Sağlık Yüksekokulları için Tıbbi Biyokimya. Ankara: Ankara Nobel Tıp Kitabevleri
Nelson, D. ve Cox M. Çeviri: Elçin Y. M. (2016). Lehninger Biyokimyanın Temel İlkeleleri. Ankara: Palme Yayıncılık
Harvey, V. and Ferrier, D. (7th Edition, 2017). Biochemistry. Lippincott Williams & Wilkins.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students can evaluate and apply the knowledge that is gained from lecture notes, application tools and visual and objective sources that support basic theoretical and practical courses,
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can monitor patient follow-up and, if necessary, they can apply appropriate drugs to the cardiopulmonary bypass system under the supervision of specialist doctors and anesthesiologist
5
2
They can make installation and applications on Heart-lung machines and other equipment
0
3
They can make the necessary applications in situations requiring first aid.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can analyze the data related to patients and produces results.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can make all the practices relevant to perfusion in accordance with perfusion techniques
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can fulfill their tasks completely.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can update their Perfusion-related knowledge, skills and competencies with the self-awareness of a lifelong learning and move further in their personal and professional fields.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can communicate effectively, informative and ethically with patients, relatives and with other health professionals.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They can make the preparation and application of the Heart-Lung machine and other auxiliary equipment
0
2
Compatible with Team work, individual responsibility can be fulfilled.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 10 2 20
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 28 0 76
Total Workload of the Course Unit 76
Workload (h) / 25.5 3
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0