TR EN

PUBLIC HEALTH NUTRITION PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BEY246E PUBLIC HEALTH NUTRITION 4 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. HATİCE MERVE BAYRAM
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi AYLAR KARGAR MOHAMMADINAZHAD
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Toplum ve bireylerin beslenme durumlarını saptama, sık görülen beslenme sorunlarını tanımlama ve bu sorunların epidemiyolojisini inceleme yoluyla ulusal beslenme planları ve politikalarına ilişkin bilgi ve tutum kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Toplum beslenmesi ve toplum sağlığında beslenmenin önemi, toplum sağlığı diyetisyeni görevleri, özel gruplardaki beslenme sorunları, gebelik ve emziklilik dönemlerinde beslenme, 0-1 yaş çocuk beslenmesi, yaşlılık döneminde beslenme, sporcu beslenmesi, işçi beslenmesi, toplumda vitamin ve mineral eksiklikleri, afet durumunda besin ve beslenme, ulusal besin ve beslenme politikaları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Toplum sağlığında beslenmenin önemini açıklar.
Toplum sağlığı diyetisyeni görevlerini tanımlar.
Özel gruplardaki beslenme sorunlarını örneklerle açıklar.
Gebelik döneminde beslenme gereksinimlerini hesaplar.
Emziklilik dönemindeki beslenme gereksinimlerini hesaplar.
0-1 yaş çocuk beslenmesinin önemini açıklar ve gereksinimlerini hesaplar.
Yaşlılık dönemi beslenme sorunlarını örneklerle açıklar.
Sporcularda beslenme gereksinimlerini tanımlar.
İşçi beslenmesi ile ilgili sorunları açıklar.
Toplumda beslenmeye bağlı kronik hastalıklarının epidemiyolojisini analiz eder.
Toplumdaki vitamin ve mineral yetersizliklerinin nedenlerini açıklar .
Afet durumlarında beslenme ihtiyaçlarını karşılamak için uygun çözümler üretir.
Ulusal besin ve beslenme politikalarının toplum sağlığı üzerindeki etkilerini analiz eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Toplum Beslenmesi, Toplum Sağlığında Beslenmenin Önemi ve İlgi Alanları Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
2 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Toplum Sağlığı Diyetisyenin Görevleri, Ödevlerin Verilmesi ve Açıklanması Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
3 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Özel Gruplarda Beslenme Sorunları Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
4 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Gebelik Döneminde Beslenme Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
5 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Emziklilik Döneminde Beslenme Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
6 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma 0-1 yaş Çocuk Beslenmesi Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
7 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Yaşlılık Döneminde Beslenme Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Sporcularda Beslenme Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
10 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma İşçi Beslenmesi Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
11 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Toplumda Vitamin Eksiklikleri Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
12 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Toplumda Mineral Eksiklikleri Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
13 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Afet Durumunda Besin ve Beslenme, Ödevlerin Toplanması ve Değerlendirilmesi Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
14 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Ulusal Besin ve Beslenme Politikaları Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
15 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Uluslararası Besin ve Beslenme Politikaları Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Gibson RS. (2005). Principles of Nutritional Assessment, Oxford University Press, NY, USA
Victor R. Preedy, Ronald Ross Watson and Colin R. Martin, (2010). Handbook of Behavior Food and Nutrition. Springer, Electronic Book.
Edelstein, S. (2017). Nutrition in public health. Retrieved from https://search.proquest.com.
Mahan, L. K., Escott-Stump, S., Raymond, J. L.; Krause, M. V. (2012). Krause's food & the nutrition care process-e-book. Elsevier Health Sciences.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 40
Ödev Değerlendirme 1 10
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 3 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Assess the knowledge of all disciplines that examine the relationship between humans, the environment and food and form the basis of nutrition and dietetic practice.
4
2
Define current knowledge and practices in the field of Nutrition and Dietetics.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use up-to-date technological resources in the process of obtaining and providing information in the field of Nutrition and Dietetics.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Assess general health problems related to nutrition.
4
2
Explain the Nutrition and Dietetics practices by using knowledge in this field.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply legal and ethical principles in the use of knowledge in the field of Nutrition and Dietetics.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply knowledge and skills in the field of Nutrition and Dietetics.
5
2
Follow the plans, policies, laws, regulations and legislations that affect the dietitian profession.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge about Nutrition and Dietetics with a critical perspective.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow new developments in the field of Nutrition and Dietetics with sufficient foreign language knowledge.
5
2
Communicate effective verbal and written interaction between individuals.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the factors affecting the food quality of the individual and society in the production-consumption chain.
4
2
Respond to patients' health, social and environmental problems.
5
3
Evaluate the nutritional status of the patients.
4
4
Interpret the clinical findings of the patients in terms of nutrition.
4
5
Plan patients-specific nutritional treatments.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 7 7
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 1 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 52 0 72
Total Workload of the Course Unit 72
Workload (h) / 25.5 2,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0