Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BEY441ET | FIELD TRAINING I-T | 7 | 2 | 2 | 2 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi AYLAR KARGAR MOHAMMADINAZHAD |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Yetişkin ve çocuk hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi için vaka çalışmaları, toplu beslenme sistemleri kapsamında menü planlama uygulamaları ile analitik düşünme, problem çözme ve mesleki yeterliliğine ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Oryantasyon, yetişkin ve çocuk hastalıklarının tıbbi beslenme tedavisine yönelik vaka çalışmaları, gebelik, emzirme ve çocuk beslenmesi vaka çalışmaları, HACCP ilkeleri, menü planlama ve yönetim organizasyonlarına yönelik uygulama örnekleri. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Yetişkin ve çocuk hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi ilkelerini kullanarak vaka sunumları hazırlar. |
Vakaları eleştirel bir bakış açısıyla analiz eder ve uygun tıbbi beslenme tedavisini önerir. |
Toplu beslenme sistemlerindeki sorunlara teorik yaklaşımlar geliştirerek uygun çözümlerle yanıt verir. |
Teorik bilgileri kullanarak vaka analizleri sırasında karşılaşılan problemlere yanıt verir. |
Vaka çalışmaları ile analitik düşünme, karar verme ve mesleki değerlendirme yetkinlikleri üzerinde çalışır. |
Beslenme ve diyetetik alanında multidisipliner yaklaşımları vakalar üzerinden gösterir. |
Vaka çalışmalarını sosyal çevre, kültürel yapı ve ekonomik koşulları göz önünde bulundurarak analiz eder. |
Beslenme yetersizlikleri, obezite, diyabet ve diğer halk sağlığı sorunlarına yönelik çözüm stratejileri önerir. |
Yetişkin ve çocuk hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi ile ilgili doğru bilgiyi seçer, analiz eder ve raporlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma | Oryantasyon | Sunum/Anlatım |
2 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma | Obezite ve Beslenme | Örnek olay yöntemi |
3 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma | Diyabet Hastalığı ve Beslenme | Tartışma |
4 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma | Kalp-Damar Hastalıkları ve Beslenme | Sunum/Anlatım |
5 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma | Böbrek Hastalıkları ve Beslenme | Örnek olay yöntemi |
6 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma | Sindirim Sistemi ve Beslenme | Tartışma |
7 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma | Gebelik ve Emzirme Dönemi Beslenmesi | Sunum/Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma | Bebeklerde Beslenme | Örnek olay yöntemi |
10 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma | Prematüre Çocuklarda Beslenme | Tartışma |
11 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma | Doğuştan Metabolik Hastalıklar ve Beslenme | Sunum/Anlatım |
12 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma | Emilim Bozuklukları ile Beslenme | Örnek olay yöntemi |
13 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma | HACCP İlkeleri | Tartışma |
14 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma | Menü Planlanması | Sunum/Anlatım |
15 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma | Yönetim Organizasyonları | Örnek olay yöntemi, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Jeukendrup, A. (2013). Sports nutrition: From lab to kitchen (3rd ed.). U.K.: Meyer & Meyer Sport. |
Burke, L., & Deakin, V. (2015). Clinical sports nutrition (5th ed.). McGraw-Hill Education. |
Sethi, M. (2004). Institutional food management. New Age International Publishers. |
Puckett, R. P. (2012). Foodservice manual for health care institutions (4th ed.). John Wiley & Sons. |
Kranz, S. (2018). Dietary intake and behavior in children. MDPI - Multidisciplinary Digital Publishing Institute. |
Kagawa, M., Lee, M., & Binns, C. (2017). Nutrients in infancy. MDPI - Multidisciplinary Digital Publishing Institute. |
Mahan, L. K., Escott-Stump, S., Raymond, J. L., & Krause, M. V. (2023). Krause's food & the nutrition care process (e-book). Elsevier Health Sciences. |
Brown, J. E. (2017). Nutrition through the life cycle (7th ed.). Cengage Learning. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Assess the knowledge of all disciplines that examine the relationship between humans, the environment and food and form the basis of nutrition and dietetic practice.
|
4 | |||||
2 |
Define current knowledge and practices in the field of Nutrition and Dietetics.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use up-to-date technological resources in the process of obtaining and providing information in the field of Nutrition and Dietetics.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Assess general health problems related to nutrition.
|
5 | |||||
2 |
Explain the Nutrition and Dietetics practices by using knowledge in this field.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply legal and ethical principles in the use of knowledge in the field of Nutrition and Dietetics.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply knowledge and skills in the field of Nutrition and Dietetics.
|
5 | |||||
2 |
Follow the plans, policies, laws, regulations and legislations that affect the dietitian profession.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the knowledge about Nutrition and Dietetics with a critical perspective.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow new developments in the field of Nutrition and Dietetics with sufficient foreign language knowledge.
|
4 | |||||
2 |
Communicate effective verbal and written interaction between individuals.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the factors affecting the food quality of the individual and society in the production-consumption chain.
|
0 | |||||
2 |
Respond to patients' health, social and environmental problems.
|
5 | |||||
3 |
Evaluate the nutritional status of the patients.
|
5 | |||||
4 |
Interpret the clinical findings of the patients in terms of nutrition.
|
5 | |||||
5 |
Plan patients-specific nutritional treatments.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 2 | 4 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 39 | 0 | 57 |
Total Workload of the Course Unit | 57 | ||
Workload (h) / 25.5 | 2,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 2,0 |