TR EN

FOOD CHEMISTRY AND ANALYSES I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BEY201E FOOD CHEMISTRY AND ANALYSES I 3 5 4 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ISMAIL A. M. ELHATY
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Besin bileşenlerinin (su, karbonhidrat, protein, lipid, vitamin ve minerallerin) fiziksel ve kimyasal özelliklerine, sınıflandırılmasına, fonksiyonlarına ve analizlerine ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Besinlerin yapılarında bulunan karbonhidratların, proteinlerin, yağların, suyun, minerallerin ve vitaminlerin kimyasal ve fonksiyonel özellikleri ve ilgili laboratuvar uygulamaları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Besinlerin yapısında bulunan karbonhidrat, protein, lipit, vitamin ve minarellerin fiziksel, kimyasal ve fonksiyonel özelliklerini açıklar.
Gıdaların raf ömrünü sınırlayan başlıca kimyasal reaksiyonları uygular.
Besinlerin kimyasal analizlerinde uygulanan temel laboratuvar tekniklerini uygular.
Besin analizlerinin sonuçlarını raporlar.
Analiz sonuçlarını öğrendiği bilgilerle ilişkilendirir.
Besin analizlerinde temel nitel/nicel becerileri kullanır.
Besinlerdeki suyun ve su aktivitesinin önemini açıklar.
Çözeltilerin konsantrasyonlarını hesaplar.
Besinlerdeki nem oranı ve kuru madde miktarlarını hesaplar.
Besinlerdeki su aktivitesini hesaplar.
Besinlerin işlenmesi esnasında meydana gelen temel kimyasal reaksiyonlara yanıt verir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Bireysel araştırma Besin Kimyasına Giriş Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
2 Literatür tarama, Bireysel araştırma Suyun Besinlerdeki Önemi, Yapısı ve Fonksiyonları Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma Karbonhidratların Kimyasal Yapısı Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma Karbonhidratların Sınıflandırılması ve Özellikler Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma Proteinlerin Kimyasal Yapısı Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma Proteinlerin Sınıflandırılması ve Özellikleri Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
7 Literatür tarama, Bireysel araştırma Lipidlerin Kimyasal Yapısı Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel araştırma Lipidlerin Sınıflandırılması ve Özellikleri Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
10 Literatür tarama, Bireysel araştırma Mineral Maddelerin Kimyasal Yapısı ve Fonksiyonları Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
11 Literatür tarama, Bireysel araştırma Mineral Maddelerin Özellikleri Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma Vitaminlerin Kimyasal Yapısı ve Fonksiyonları Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
13 Literatür tarama, Bireysel araştırma Vitaminlerin Özellikleri Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
14 Literatür tarama, Bireysel araştırma Besin Kimyasında Kullanılan Deneysel Tayin Sistemleri Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
15 Literatür tarama, Bireysel araştırma Genel Tekrar Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Belitz, H. D., Grosch, W., & Schieberle, P. (2009). Food chemistry (4th revised and extended ed.). Springer.
Weaver, C. M., & Daniel, J. R. (2003). Food chemistry laboratory: A manual for experimental foods, dietetics, and food scientists (2nd ed.). CRC Press.
Velisek, J. (2013). Chemistry of food (1st ed.). John Wiley & Sons.
Wang, D. (2012). Food chemistry. Nova Science Publishers.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Assess the knowledge of all disciplines that examine the relationship between humans, the environment and food and form the basis of nutrition and dietetic practice.
4
2
Define current knowledge and practices in the field of Nutrition and Dietetics.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use up-to-date technological resources in the process of obtaining and providing information in the field of Nutrition and Dietetics.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Assess general health problems related to nutrition.
2
2
Explain the Nutrition and Dietetics practices by using knowledge in this field.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply legal and ethical principles in the use of knowledge in the field of Nutrition and Dietetics.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply knowledge and skills in the field of Nutrition and Dietetics.
4
2
Follow the plans, policies, laws, regulations and legislations that affect the dietitian profession.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge about Nutrition and Dietetics with a critical perspective.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow new developments in the field of Nutrition and Dietetics with sufficient foreign language knowledge.
2
2
Communicate effective verbal and written interaction between individuals.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the factors affecting the food quality of the individual and society in the production-consumption chain.
5
2
Respond to patients' health, social and environmental problems.
0
3
Evaluate the nutritional status of the patients.
0
4
Interpret the clinical findings of the patients in terms of nutrition.
0
5
Plan patients-specific nutritional treatments.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 10 1 10
Laboratuvar 14 2 28
Okuma 0 0 0
Ödev 7 1 7
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 7 1 7
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 1 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 89 0 131
Total Workload of the Course Unit 131
Workload (h) / 25.5 5,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0