Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
ODY146 |
SOUND PHYSICS AND ACOUSTIC |
2 |
2 |
2 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Dalga hareketlerinin oluşumu, davranışları, özellikleri ve sesin ne olduğunu, nasıl oluşturulduğu, özellikleri, dış ve orta kulakta ilerleyişine ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Ses fiziğinin prensipleri, odyometrik incelemelerde kullanılan sessiz odaların akustik yapısı, reverberasyon, sesin psikolojik özellikleri, ölçü aletleri ve insan kulağı arasındaki kalibrasyon prensipleri, konuşmanın akustik yapısı ve fonetik. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Ses dalgasını tanımlar. |
Ses dalgalarının nasıl oluşturulduklarını analiz eder. |
Ses dalgalarını dalga tiplerine göre kategorize eder. |
Ses dalgalarının davranışlarını açıklar. |
Ses şiddeti, sesin niteliği ve tını kavramlarına ilişkin nüansları açıklar. |
Rezonans olayı ve akustik empedans kavramlarının ilişkisini açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür Tarama
Grup Araştırması |
Dalgalara Giriş |
Anlatım, Sunum |
2 |
Literatür Tarama
Grup Araştırması |
Dalga Hareketinin Temel Değişkenleri |
Anlatım, Sunum |
3 |
Web Tabanlı Araştırma Bireysel Araştırma |
Bir boyutta İlerleyen Dalgalar |
Tartışma, Sunum |
4 |
Grup araştırması
Web Tabanlı Araştırma |
Üstüste Binme ve Girişim |
Tartışma, Sunum |
5 |
Literatür Tarama
Bireysel Araştırma |
Sinüssel Dalgalar |
Tartışma, Sunum |
6 |
Grup Araştırması
Web Tabanlı Araştırma |
Ses Dalgaları-Ses Dalgalarının Hızı |
Anlatım, Sunum |
7 |
Literatür Tarama
Bireysel Araştırma |
Periyodik Ses Dalgalarının Şiddeti |
Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Web Tabanlı Araştırma
Bireysel Araştırma |
Doppler olayı |
Anlatım, Sunum |
10 |
Web Tabanlı Araştırma
Bireysel Araştırma |
Akustik- Sessiz odaların akustik yapısı |
Anlatım, Sunum |
11 |
Grup Araştırması
Web Tabanlı Araştırma |
Fourier analizi-Harmonikler-Rezonans |
Tartışma, Sunum |
12 |
Web Tabanlı Araştırma
Bireysel Araştırma |
Reverberasyon-Odyolji-İşitme |
Tartışma, Sunum |
13 |
Grup Araştırması
Web Tabanlı Araştırma |
Sesin psikolojik etkileri-Gürültü-Ses Gücü |
Anlatım, Sunum |
14 |
Literatür Tarama
Bireysel Araştırma |
Konuşmanın akustik yapısı-İşitme Testleri |
Tartışma, Sunum |
15 |
Literatür Tarama
Bireysel Araştırma |
Genel Tekrar |
Anlatım, Sunum |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Hausmann, E., Kürkçüoğlu, N. (1962)Fizik : Elektrik ve Magnetisma, Ses, Işık ve Atom Fiziği. Matbaa Teknisyenleri. |
Yücel, F.G. (2014). Ses Bilgisi ve Akustik Konusunun Disiplinlerarası Öğretimi. Ankara: Nobel Akademik Yayınları. |
Hausmann, E., Kürkçüoğlu, N. (1962)Fizik : Elektrik ve Magnetisma, Ses, Işık ve Atom Fiziği. Matbaa Teknisyenleri. |
Yücel, F.G. (2014). Ses Bilgisi ve Akustik Konusunun Disiplinlerarası Öğretimi. Ankara: Nobel Akademik Yayınları. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Collaborates with main medical fields.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
|
|
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
2 |
28 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
5 |
4 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
4 |
20 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
54 |
0 |
126 |
|
Total Workload of the Course Unit |
126 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|