TR EN

INTRODUCTION TO SPEECH SCIENCE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
DKT102 INTRODUCTION TO SPEECH SCIENCE 2 2 2 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Konuşma için gereken ilerleyişin anatomik ve fizyolojik temelleri ile konuşmayı algılama süreçlerine dair farkındalık oluşturmak ve konuşmanın akustik ve fizyolojik özelliklerini değerlendirmeye ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dil ve Konuşma Terapistleri için konuşma biliminin önemi, respirasyon: solunum ve tümce çeşitleri, fonasyon, rezonans, sesbilgisi, konuşma seslerinin akustik özellikleri: ünsüzler, konuşma seslerinin akustik özellikleri: ünlüler, konuşma seslerinin fizyolojik ölçümleri, işitme ve algı, konuşma seslerinin algılanması: ünsüzlerde akustik ipuçları, konuşma seslerinin algılanması: ünlülerde akustik ipuçları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Dil ve Konuşma Terapistlerinin konuşma bilimindeki önemini açıklar.
Respirasyon ve fonasyonun nasıl gerçekleştiğini açıklar.
Rezonans ve artikülasyonun nasıl gerçekleştiğini açıklar.
Akustik sesbilime ilişkin temel kavramları tanımlar.
Konuşmanın akustik ve fizyolojik ölçümlerini keşfeder.
Konuşma seslerinin algılanmasıyla ilgili süreçleri açıklar.
Seslerin algılanmasında önemli olan akustik özellikleri açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma Bilimi nedir? Dil ve Konuşma Terapistleri için neden önemlidir? Anlatım, Tartışma
2 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Respirasyon: Konuşmada respirasyon ve tümce çeşitleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Fonasyon Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Rezonans ve Artikülasyon Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Akustik sesbilim: Temel kavramlar Anlatım, Tartışma
6 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma seslerinin akustik özellikleri: Ünlüler Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma seslerinin akustik özellikleri: Ünlüler Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma seslerinin akustik özellikleri: Ünsüzler Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma seslerinin akustik özellikleri: Ünsüzler Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma İşitme ve Konuşma Algısı Anlatım, Tartışma
12 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma seslerinin algılanması: Ünlülerde akustik ipuçları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma seslerinin algılanması: Ünsüzlerde akustik ipuçları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Konuşma seslerinin algılanması: Ünsüzlerde akustik ipuçları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Literatür Okuma, Bireysel Araştırma Genel tekrar Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Rifat, M. (1997) XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Akımları.İstanbul: YKY
Dil ve Kavram Gelişimi, Ed: Seyhun Topbaş, Detay Yayıncılık, 2014.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
5
2
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 14 4 56
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 2 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 1 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 66 0 182
Total Workload of the Course Unit 182
Workload (h) / 25.5 7,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0