Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
DKT202 | AUDIOLOGY IN SPEECH AND LANGUAGE THERAPY | 4 | 4 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Temel odyolojik testlerin uygulanması ve sonuçlarının yorumlanmasına ilişkin gerekli bilgi kazanımı amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Odyometre; çalışma prensipleri, temel parçaları, test ortamı, sessiz oda ve test kuralları, Hava ve kemik iletimi, Saf ses eşik belirleme testleri, Konuşma odyometrisi, ve Odyolojik değerlendirme testleri, işitme kayıpları, işitme cihazları, implantlar ve yardımcı dinleme cihazları, işitme kayıplarında dil ve konuşma gelişimi, odyolojik ve immitansmetrik değerlendirme testlerini ve sonuçlarını yorumlama konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İşitme sisteminin ögelerini açıklar. |
Odyolojik değerlendirme araçlarını anlatır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Odyolojinin Genel Tanımı, Tarihçesi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
2 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Odyolog Kimdir, Ne İş Yapar? | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | İşitme Fizyolojisinin Temel Kavramları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Odyolojide Etik Gereklilikleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Anemnez Alma | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Saf Ses Odyometrisi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | İşitme Kayıplarının Türleri, Odyogramda Gösterimi ve Yorumlanması | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Konuşma Odyometrisi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Akustik İmmitasmetrik Ölçümler | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Otoakustik Emisyon | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Elektrofizyolojik Değerlendirmeler 1 | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Elektrofizyolojik Değerlendirmeler 2 | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Vakalar ile Çocukta ve Erişkinde İşitme Kayıplarının Tartışılması | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Genel Değerlendirme | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Belgin, E., Şahlı, A.S. (2015). Temel Odyoloji. Güneş Tıp Kitabevleri |
Otoloji ve Nöro-otoloji, Ed: Onur Çelik, Cilt 2, Bölüm 60 ve 61, Sayfa 997-1018, 2013. |
Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborates with main medical fields.
|
2 | |||||
2 |
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 58 | 0 | 129 |
Total Workload of the Course Unit | 129 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |