Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
DKT302 | FLUENCY DISORDERS | 6 | 3 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders ile; Konuşmada akıcılık ya da akıcısızlık tanımlaması; Konuşmada akıcılık sorunlarının nedenleri; Konuşmada akıcılık sorunlarının türleri; Konuşmada akıcılık sorunlarının erken dönem çocukluk, çocukluk ve yetişkinlik dönemlerinde değerlendirilmesi; biyolojik ve fizyolojik temeller ile kekemelik kuramlarını öğrenmek; Kekemelik, hızlı bozuk konuşma, gelişimsel kekemelik, edinilmiş kekemelik, erken kekemelik gibi sınıflandırmaları yapabilmek amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders; Tanım- kekemelik, akıcı konuşma bozukluğu,Kekemelik teorileri,Kekemelik; yaş, cinsiyet, konuşma, kültürel faktörler, sosyoekonomik faktörler,Değerlendirme- Okul Öncesi Dönem,Değerlendirme- Okul Çağı,Raporlama- Değerlendirme,Örnek vaka çalışmaları,Terapi- Okul Öncesi,Terapi- Okul Çağı,Terapi-Adölesan/ Yetişkin,Hızlı Bozuk Konuşma ve Kekemelikte Ayırıcı Tanı,Raporlama- Terapi,Öğrenci sunumları,Öğrenci Sunumları ; konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Konuşmadaki akıcısızlıkları tanımlar. |
Kekemelik ile ilişkili kuram ve etiyolojileri açıklar. |
Kekemeliğin klinik ölçümü ve değerlendirme sürecini ana hatlarıyla belirtir. |
Kekemelikte yaşa ve bozukluğa uygun terapi yaklaşımlarını planlar. |
Hızlı bozuk konuşmada değerlendirme ve müdahale sürecini planlar. |
Kekemeliği olan çocuk, ergen ve yetişkinlerde temel bilgi yöntem ve süreçleri açıklar. |
Akıcılık bozukluklarında olası özellikleri ayırt eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Akıcılık bozuklukları: Temel kavramlar, tanımlamalar | Anlatım tartışma |
2 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Akıcılık Bozukluklarının Sınıflandırılması ve Ayırıcı Tanısı | Anlatım tartışma |
3 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Kekemeliğin Nedenlerine Kuramsal Bakış | Anlatım tartışma |
4 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Kekemelikte nörolojik, genetik, fizyolojik ve psikolojik faktörler | Anlatım tartışma |
5 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Kekemeliğin Klinik Ölçümü ve Değerlendirilmesi | Anlatım tartışma |
6 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Kekemeliğin Klinik Ölçümü ve Değerlendirilmesi | Anlatım tartışma |
7 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Değerlendirme Bulgularının Kaydı ve Raporlaştırılması | Anlatım tartışma, örnek olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Okul Öncesi Dönemde Kekemelik Terapi Yaklaşımları | Anlatım tartışma, örnek olay |
10 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Okul Çağında Kekemelik Terapi Yaklaşımları | Anlatım tartışma, örnek olay |
11 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Yetişkinlik Döneminde Kekemelik Terapi Yaklaşımları | Anlatım tartışma, örnek olay |
12 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Hızlı Bozuk Konuşma ve Klinik Özellikleri | Anlatım tartışma |
13 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Hızlı bozuk konuşmanın değerlendirilmesi | Anlatım tartışma |
14 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Hızlı Bozuk konuşmada Terapi Yaklaşımları | Anlatım tartışma, örnek olay |
15 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Öğrenci sunuları | Rapor Hazırlama/Sunma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Yairi, E. Seery, C. Stuttering: Foundations and Clinical Applications, Pearson, (2014). |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborates with main medical fields.
|
3 | |||||
2 |
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 2 | 2 | 4 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 4 | 4 | 16 |
Laboratuvar | 2 | 2 | 4 |
Okuma | 3 | 3 | 9 |
Ödev | 4 | 4 | 16 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 4 | 4 | 16 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 4 | 2 | 8 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 39 | 0 | 103 |
Total Workload of the Course Unit | 103 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |