TR EN

BASIC IMAGING AND ANALYSIS METHODS IN SPEECH AND LANGUAGE THERAPY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
DKT403 BASIC IMAGING AND ANALYSIS METHODS IN SPEECH AND LANGUAGE THERAPY 7 4 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. HAVA ÇETİN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders; Dil ve Konuşma Terapisi alanında yaygın olarak kullanılan temel görüntüleme, kayıt ve stimülasyon yöntemlerine ilişkin bilgi ve beceri kazandırmak; özellikle EEG/ERP ve TMS yöntemleri hakkında kuramsal bilgi vermek ve uygulamalı beceri geliştirmeyi amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; o Görüntüleme Yöntemleri: Videofloroskopi, manyetik rezonans görüntüleme (MR), ultrason gibi tekniklerin kullanımı. o Akustik Analiz: Ses dalgalarının analizi, ses spektrumu, formant frekansları. o Yutma Fonksiyonlarının Görüntülenmesi: Yutma bozukluklarının değerlendirilmesi. o Fonksiyonel Görüntüleme Teknikleri: Beyin aktivitesi ve dil fonksiyonları ile ilişkili analizler. Bu içerikler, öğrencilerin dil ve konuşma bozukluklarının değerlendirilmesinde ileri teknolojiler kullanarak tanı ve tedavi becerilerini geliştirmeyi amaçlar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

•Dil ve konuşma bozukluklarında kullanılan görüntüleme yöntemlerini tanıma.
•Veri toplama, değerlendirme ve tanı yaklaşımı yapılandırma ilkelerini tanımlar.
•Akustik ve fonetik analiz yöntemlerini uygulayabilme.
•Görüntüleme ve analiz sonuçlarını yorumlayarak tanı koyma becerisi.
•İleri teknolojilerle yapılan analizlerin terapötik süreçlerde nasıl kullanılacağını anlama.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür okuma, bireysel araştırma Radyolojiye Giriş, Tarihçe ve Radyolojik Modaliteler/Bölüm 1 Anlatım tartışma
2 Literatür okuma, bireysel araştırma Radyolojiye Giriş, Tarihçe ve Radyolojik Modaliteler/Bölüm 2 Anlatım tartışma
3 Literatür okuma, bireysel araştırma Radyolojik Terimler ve Terminoloji Anlatım tartışma
4 Literatür okuma, bireysel araştırma Santral Sinir Sistemi Anatomisi Ve Radyolojik Görüntülemesi/Bölüm 1 Anlatım tartışma
5 Literatür okuma, bireysel araştırma Santral Sinir Sistemi Anatomisi Ve Radyolojik Görüntülemesi/Bölüm 2 Anlatım tartışma
6 Literatür okuma, bireysel araştırma Santral Sinir Sisteminin Diğer Patolojilerinde Radyolojik Görüntüleme Anlatım tartışma
7 Literatür okuma, bireysel araştırma Vize Öncesi Genel Tekrar Anlatım tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma, bireysel araştırma İnmede Radyolojik Görüntüleme/Bölüm 1-A Anlatım tartışma
10 Literatür okuma, bireysel araştırma İnmede Radyolojik Görüntüleme/Bölüm 1-B Anlatım tartışma
11 Literatür okuma, bireysel araştırma Demans ve Nörodejeneratif Hastalıklarda Radyolojik Görüntüleme Anlatım tartışma
12 Literatür okuma, bireysel araştırma İşitme Patolojilerinde Radyolojik Görüntüleme Anlatım tartışma
13 Literatür okuma, bireysel araştırma Baş-Boyun Bölgesinin Radyolojik Anatomisi Anlatım tartışma
14 Literatür okuma, bireysel araştırma Baş, Boyun Bölgesi Patolojilerinde Radyolojik Görüntüleme Anlatım tartışma
15 Literatür okuma, bireysel araştırma Final Öncesi Genel Tekrar Anlatım tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Daly, D. and Pedley, T. (Ed). 1990. Current Practice of Clinical Electroencephalography. New York : Raven Press

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
3
2
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 12 3 36
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 2 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 106
Total Workload of the Course Unit 106
Workload (h) / 25.5 4,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0