TR EN

NEUROANATOMY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
FTY249 NEUROANATOMY 3 4 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit Prof.Dr. ARİF ÖNDER
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Merkezi, periferik ve otonom sinir sisteminin özelliklerini ve fonksiyonlarını kavramak, bu nöroanatomik yapıların işlev bozuklukları sonucunda gelişebilecek fonksiyon bozuklukları ayırt edebilmeye ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Periferik sinir sisteminin temel özellikleri, innerve ettikleri kaslar ve patolojilerinin klinik özellikleri, medulla spinalis, beyin sapı, diensepelon ve telensefelonun makro anatomisi, fonksiyonları ve patolojilerindeki klinik özellikler, otonom sinir sistemi ve patolojilerinin klinik özellikleri, öğretim üyesi ve öğrencinin paylaşımlı sunumları ile interaktif ders süreci.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Merkezi, periferik ve otonom sinir sisteminin anatomik özelliklerini açıklar.
Merkezi, periferik ve otonom sinir sistemine ait yapıların işlev ve fonksiyonlarını açıklar.
Duyu-algı-motor bütünleşme sürecini oluşturan yapıların etkileşimlerini ilişkilendirir.
Nöroanatomik yapıların işlev bozuklukları sonucu gelişebilecek bulgu ve belirtileri açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Sinir Sistemine Giriş Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay
2 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Beyin ve Medulla Spinalis'in Zarları (Meninges), Ventriküler Sistem ve Liquor Cerebrospinalis Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay
3 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Medulla Spinalis Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay
4 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Medulla Spinalis'in Çıkan ve İnen Yollar Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay
5 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Medulla Oblongata Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay
6 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Pons, Cerebellum Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay
7 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Mesensefalon, Formatio Reticularis (14-16 Kasım) Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Bazal Ganglionlar (Nuclei Basales) (28-30 Kasım) Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay
10 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Otonom Sinir Sistemi, Limbik Sistem (5-7 Aralık) Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay
11 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Kranial Sinirler (12-14 Aralık) Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay
12 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Görme Yolları, İşitme Yolları (19-21 Aralık) Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay
13 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Diencephalon (26-28 Aralık) Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay
14 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Telencephalon (2-4 Ocak) Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay
15 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Merkezi Sinir Sisteminin Damarları (9-11 Ocak) Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Snell Richard S. (2009). Clinical Neuroanatomy. Lippincott Williams & Wilkins.
Haines, D. E. (2004). Neuroanatomy: An atlas of structures, sections, and systems (Vol. 153, No. 2004). Lippincott Williams & Wilkins.
Doğan, T., & Nöroanatomi, F. (2008). 7. baskı. Ankara, ODTÜ Yayıncılık
Temel Nöroanatomi. Prof. Dr. Mehmet Yıldırım, Nobel Tıp Kitabevi (2018).
Netter, F. İnsan Anatomisi Atlası. Cumhur, M. (Çeviri Ed.), İstanbul: Palme Yayıncılık (2021).
Neurology and Neurosurgery Illustrated. Lindsay, Kenneth W., Bone, Ian, Callander, Robin, Fuller, Geraint. Published by Elsevier - Health Sciences Division, 2010
Her Yönüyle Nöroanataomi (2022): Yasin Arifoğlu,1. Baskı, İstanbul Tıp Kitabevi

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
5
2
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary.
4
2
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Adopts personal development and lifelong learning.
4
2
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
3
2
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs.
4
3
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy.
4
2
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
3
3
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 3 36
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 3 6 18
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 3 9
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 107
Total Workload of the Course Unit 107
Workload (h) / 25.5 4,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0