Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
FTY105 | PHYSICS | 1 | 2 | 2 | 2 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NİHAN ÜNLÜ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Fiziğin temel konularına ve mesleki kullanım alanlarına yönelik fiziksel bakış açısına ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Genel fizik, Ölçme ve vektörler, kuvvet, moment, denge, hareket, iş ve kinetik enerji, potansiyel enerji ve enerjinin korunumu, akışkanlar mekaniği, dalga hareketi ve ses dalgaları, sıcaklık ve ısı, ışık, elektrik, elektrik alan, manyetik ve radyoaktivite. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Madde ortamındaki fiziksel değişimlerin sonuçlarını ifade eder. |
Enerji ve enerji aktarımını açıklar. |
Farklı birim sistemlerinde kullanılan uzunluk ve kütle dönüşümlerini açıklar. |
Bir ve iki boyutta hareketleri açıklar. |
Hareketin nedenlerini analiz eder. |
Çizgisel momentum ve çarpışmayı açıklar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Bireysel Araştırma | Ölçme ve Vektörler | Anlatım, Tartışma Soru-Cevap, Problem Çözümü |
2 | Web Tabanlı Araştırma | Kuvvet, Newton Yasaları | Anlatım, Tartışma Soru-Cevap, Problem Çözümü |
3 | Web Tabanlı Araştırma | Moment, Denge | Anlatım, Tartışma Soru-Cevap, Problem Çözümü |
4 | Web Tabanlı Araştırma | Hareket | Anlatım, Tartışma Soru-Cevap, Problem Çözümü |
5 | Bireysel Araştırma | Hareket | Anlatım, Tartışma Soru-Cevap, Problem Çözümü |
6 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | İş ve Kinetik EnerjiPotansiyel Enerji ve Enerjinin Korunumu | Anlatım, Tartışma Soru-Cevap, Problem Çözümü |
7 | Bireysel Araştırma | İş ve Kinetik EnerjiPotansiyel Enerji ve Enerjinin Korunumu | Anlatım, Tartışma Soru-Cevap, Problem Çözümü |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Dogrusal Momentum ve Çarpışmalar | Anlatım, Tartışma Soru-Cevap, Problem Çözümü |
10 | Web Tabanlı Araştırma | Akışkanlar Mekaniği | Anlatım, Tartışma Soru-Cevap, Problem Çözümü |
11 | Bireysel Araştırma | Dalga Hareketi ve Ses Dalgaları | Anlatım, Tartışma Soru-Cevap, Problem Çözümü |
12 | Bireysel Araştırma | Sıcaklık ve Isı | Anlatım, Tartışma Soru-Cevap, Problem Çözümü |
13 | Web Tabanlı Araştırma | Elektrik - Işık | Anlatım, Tartışma Soru-Cevap, Problem Çözümü |
14 | Bireysel Araştırma | Elektrik Alan ve Manyetik | Anlatım, Tartışma Soru-Cevap, Problem Çözümü |
15 | Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Radyoaktivite | Anlatım, Tartışma Soru-Cevap, Problem Çözümü |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Serway, R. A., Beichner, R. J., Jewett, J. W., & Çolakoğlu, K. (2002). Fen ve mühendislik için fizik: Elektrik ve manyetizma-Işık ve optik. Palme Yayıncılık. |
Çelebi, G. (2008). Biyomedikal Fizik. Barış Yayınları. |
Biyomedikal Fizik Problemler I.Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınları |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
|
4 | |||||
2 |
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary.
|
4 | |||||
2 |
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adopts personal development and lifelong learning.
|
3 | |||||
2 |
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
|
3 | |||||
2 |
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs.
|
3 | |||||
3 |
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy.
|
5 | |||||
2 |
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
|
5 | |||||
3 |
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 1 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 38 | 0 | 52 |
Total Workload of the Course Unit | 52 | ||
Workload (h) / 25.5 | 2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 2,0 |