TR EN

MENTAL HEALTH AND DISEASES NURSING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HEY441 MENTAL HEALTH AND DISEASES NURSING 7 12 8 9

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi MAHRUK RASHIDI
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi DENİZ KAYA MERAL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Ruh sağlığının korunması, hastalık durumunda ise bakıma, eğitimine, rehabilitasyonuna ilişkin bilgi,beceri ve tutum kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde Temel Kavramlar, Ruh Hastalıklarının Genel Belirtileri,Çocukluk ve Adölesan Dönemde Görülen Ruhsal Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı, KişilikBozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı, Kriz, Stres, Anksiyete, Somatoform Bozukluklar, DuygulanımBozuklukları, Şizofreni ve Psikotik Bozukluklar, Alkol-Madde Bağımlılığı, Yeme Bozuklukları,Cinsel İşlev Bozuklukları, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde Özel Alanlar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Temel kavram ve kuramları açıklar.
Tespit edilen sorunlara ilişkin hemşirelik sürecini yönetir.
Disiplinlerarası işbirliği ile liyezon hemşireliğini açıklar.
Ruhsal bozukluğu olan bireylerle terapötik ilişki başlatır.
Ruhsal durum değerlendirmesi yapar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama,Bireysel Araştırma Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde Temel Kavramlar Anlatım
2 Literatür Tarama,Bireysel Araştırma Ruh Hastalıklarının Genel Belirtileri Anlatım, Vaka Çalışması
3 Literatür Tarama,Bireysel Araştırma Çocukluk ve Adölesan Dönemde Görülen Ruhsal Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı Anlatım, Klinik Uygulama
4 Literatür Tarama,Bireysel Araştırma Kişilik Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı Anlatım, Klinik Uygulama
5 Literatür Tarama,Bireysel Araştırma Kriz, Stres, Anksiyete ve Hemşirelik Yaklaşımı Anlatım
6 Literatür Tarama,Bireysel Araştırma Somatoform Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı Anlatım
7 Literatür Tarama,Bireysel Araştırma Duygulanım Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı Anlatım, Klinik Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama,Bireysel Araştırma Şizofreni ve Psikotik Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı Anlatım, Vaka Çalışması
10 Literatür Tarama,Bireysel Araştırma Alkol-Madde Bağımlılığı ve Hemşirelik Yaklaşımı Anlatım, Vaka Çalışması
11 Literatür Tarama,Bireysel Araştırma Yeme Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı Anlatım
12 Literatür Tarama,Bireysel Araştırma Cinsel İşlev Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı Anlatım, Vaka Çalışması
13 Literatür Tarama,Bireysel Araştırma Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde Özel Alanlar (Aile ve Toplum Ruh Sağlığı Hemşireliği) Anlatım
14 Literatür Tarama,Bireysel Araştırma Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde Özel Alanlar (Kosültasyon Liyezon Hemşireliği) Anlatım
15 Literatür Tarama,Bireysel Araştırma Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğinde Özel Alanlar (Adli Hemşirelik) Anlatım, Vaka Çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Çam O., Engin E. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. İstanbul Tıp Kitabevleri, İstanbul,2016.
Öztürk O., Uluşahin A.: Ruh Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara, 2015.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Believes in the philosophy of holistic health care.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plans, implements, evaluates, and records checks protective, developer, treatment and level of rehabilitative evidence-based nursing care.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses that require advanced theoretical and practical knowledge of the main areas of nursing.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Takes responsibility of issues related to person/family/community health.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Sustains learning with the awareness lifelong learning.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Cooperates as a member of the interdisciplinary health care team.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Behaves appropriately with legal regulations, social and professional values, ethics and principles.
5
2
Performs the role of providing collaboration and communication, as a practitioner, educator, researcher, administrator, advocate, consultant, quality improvement.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 5 70
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 1 1 1
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 1 1 1
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 14 8 112
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 28 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 14 14
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 35 0 229
Total Workload of the Course Unit 229
Workload (h) / 25.5 9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 9,0