TR EN

DİSASTER MANAGEMENT PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SYY144 DİSASTER MANAGEMENT 2 2 2 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ASLI KAYA
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Afet yönetimi ve sağlık kurumlarında afet yönetimine ilişkin bilgi ve beceri/ davranışların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Tarihsel Gelişim, Temel Kavramlar, Tehlike Değerlendirmesi, Risk Değerlendirme, Risk Azaltma, Olay Komuta Sistemi, Olay Yeri Yönetimi, Hazırlık ve Planlama, Müdahale, İyileştirme, Yeniden Yapılanma, Halk Eğitimi, Tatbikat ve Alıştırmalar, Sağlık İşletmelerinde Afet ve Kriz Yönetimi Yüzleştiğimiz Afetler, Sebep ve Sonuç İlişkisi, Dört Evreli Afet Yönetimi Yaklaşımı, Afet ve Acil Durum.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Afet yönetimi ile ilgili kavramları ve tarihsel gelişmeyi tanımlar.
Tehlike, risk, afet kavramlarını tanımlar.
Sağlık sektöründe afet yönetimi hakkında yapılması gerekenleri organize eder.
Sağlık sektöründe stres yönetimini tanımlar.
Doğal ve beşeri afetler; iklim değişikliği ve meteorolojik afetler; afetlerin sürdürülebilir kalkınmadaki etkilerini ilişkilendirir.
Afet ve acil durumlarda kriz yönetimini açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Tarihsel Gelişim,Temel Kavramlar Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma , Tartışma
2 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Afetlerde Risk Değerlendirmesi ve Risk Yönetimi, işbirliğine yönelik çağdaş yaklaşımlar Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma , Tartışma
3 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Risk azaltma yaklaşımı, afet sonrasında müdahale ve iyileşme aşaması Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma , Tartışma
4 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Afetlere neden olan etkenlerin biyolojik sistem ve çevredeki etkilerinin toksikolojik açıdan değerlendirilmesi ve enüstriyel kazalar Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma , Tartışma
5 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Türkiye’de mevcut verilerden hareketle afet risk haritasının oluşturulması, meydana gelen afet vakalarında karşılaşılan toksikolojik sorunlar, ihmal edilen önlemler, öneriler, çözüm yaklaşımları Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma , Tartışma
6 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Ulusal Afet Mevzuatı ve Müdahale Ekipleri Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma , Tartışma
7 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Uluslararası Metin ve Anlaşmalarda Afet Yönetimi ve Müdahale Ekipleri Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma , Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Afet epidemiyolojisi, Bulaşıcı Hastalıkların Kontrolü ve Afetlerde Besin ve Su Yönetimi Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma , Tartışma
10 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Sağlık Yönetiminde Afet Yönetimi ve Planlaması, Afetlerde koordinasyon, iletişim ve komuta ve HAP Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma , Tartışma
11 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Sağlık Yönetiminde Afet Yönetimi ve Planlaması, Afetlerde koordinasyon, iletişim ve komuta ve HAP Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma , Tartışma
12 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Sağlık Yönetiminde Afet Yönetimi ve Planlaması ve Afetlerde Triyaj Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma , Tartışma
13 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Afet sonrası mağdurların ve afet yöneticilerinin ruh sağlığına yönelik hizmetler Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma , Tartışma
14 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Afetlerde erken uyarı sistemleri, eğitim ve tatbikat çalışmaları Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma , Tartışma
15 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma Genel Tekrar Anlatım, Grup araştırması, Bireysel çalışma , Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Tengilimoğlu D, Somunoğlu S, Sağlık Kurumlari Yönetimi, T.C. Anadol Üniversitesi Yayını No: 2631
Açıköğretim Fakültesi Yayini No: 1599 Eskişehir, 2012
Kemaloğlu.M (2015),Türkiye’de Afet
Yönetiminin Tarihi ve Yasal Gelişimi (http://turkoloji.cu.edu.tr/pdf/muhammet_kemaloglu_turkiyede_afet_yonetimi.pdf)

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık sisteminin işleyişini kavrama, değerlendirme ve yönlendirebilecek yeterlikte, ekonomi, işletme, muhasebe, hukuk, maliye, finans ve yönetim bilimi ile ilgili kuramsal bilgilere ve uygulama bilgilerine sahip olur.
5
2
Ulusal ve uluslararası sağlık sistemlerinin bileşenlerini ve sağlık politikalarını yorumlama konusunda bilgi sahibi olur.
5
3
Sağlık sistemi örgütlenmesinin alt bölümleri ve bu bölümlerde çalışanları tanır, çalışanların görev yetki ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olur.
5
4
Toplum ve birey sağlığının geliştirilmesi ile ilgili olan sosyal, çevresel ve davranışsal faktörler konusunda bilgi sahibi olur.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık Yönetimi alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık kurumları yönetimi konusundaki bilgi ve becerilerini ilgili kurumların yönetim, üretim, insan kaynakları, finans, muhasebe, pazarlama, hasta ve halkla ilişkiler, kalite ve hasta güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği, bilgi teknolojileri, sağlık sigortacılığı vb. alanlarında uygular.
4
2
Sağlık kurumları yönetimi sürecinde ortaya çıkan sorunlarda eleştirel ve yaratıcı düşünme, karar verme ve problem çözmede bilimsel yöntem ve teknikleri uygular
4
3
Alanıyla ilgili verileri gruplandırır, formüle eder ve inceler.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık Yönetimi alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik eğitim yapar.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık kurumları yönetimi ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü inceler ve değerlendirir.
5
2
Görev aldığı birimde liderlik özellikleri sergiler.
5
3
Sağlık kurumları yönetimi uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumlu davranışlar gösterir.
5
4
Sağlık kurumlarında çalışanların kişilik, kültür ve davranışsal özelliklerini değerlendirerek kurumun amaçları doğrultusunda açıklar.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Bilgiye ulaşma yollarına karar verir.
5
2
Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir; değişime, yeniliğe ve girişimciliğe açık olur.
5
3
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri takip eder.
0
2
Sorunları etkili iletişim yöntemleri kullanarak çözer ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
4
3
Yazılı ve sözlü iletişimde, doğru ve kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık kurumlarında kullanılan terminolojiyi bütünleştirir.
4
4
Sağlık kurumları yönetimi ile ilgili konularda düşüncelerini, çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak kurum içi ve kurum dışında ilgili taraflara ifade eder.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Yönetim felsefesini ve yönetimin fonksiyonlarını her bir birime uygun olacak biçimde yönetim uygulamalarına uyarlar.
4
2
Birey olarak dış görünümü olumlu tutum ve davranışlarıyla kuruma örnek olur.
4
3
Alanı ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uygun davranır.
5
4
Ülke ya da dünya genelinde genel sağlık sorunlarına duyarlı davranır.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 11 44
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 20 0 74
Total Workload of the Course Unit 74
Workload (h) / 25.5 2,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0