Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SYY344 | QUALITY MANAGEMENT IN HEALTH INSTITUTIONS | 6 | 3 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Sağlık kurumlarında kalite yönetimine ilişkin temel teorik bilgileri ve becerilerin kavranması, değişen günümüz koşullarında, sağlık kurumlarında kalitenin etkili bir şekilde yönetilmesi için gerekli olan temel kavramlar, prensipler ve tekniklerin anlaşılması ve hasta ve çalışan güvenliği ilkeleri ışığında Türkiye’nin sağlık bakım sistemindeki kalite süreçleri ve uygulamaları ile ilgili anlayış kazandırılmasına ilişkin bilgi, beceri/ davranışların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi dersi, Kalite kavramı, Kalitenin Tarihsel Gelişimi, Toplam Kalite Yönetimi, Kalite ve Liderlik, Özsaygı- Etik, Süreç Yönetimi, Sağlık Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi, Sağlık Kurumlarında Müşteri Memnuniyeti, Kalite Ölçümü, Ekip Çalışması, Resmi Yazışma Kuralları, Sağlıkta Sürekli Kalite İyileştirme, Hasta Hakları ve Akreditasyon konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sağlık hizmetlerinde kalite kavramını tanımlar |
Kalite ile liderlik, kurum kültürü ve takım çalışmasını ilişkilendirir |
Sürekli kalite iyileştirmenin sağlık hizmetlerine katkısını yorumlar |
Kalite güvence sistemlerini açıklar ve kalite güvence sistemlerinin özelliklerini sorgular |
Ulusal ve uluslararası hasta güvenliği hedeflerini sıralar |
Toplam Kalite Yönetimi felsefesini tanımlar |
Akreditasyon kavramını açıklar ve akreditasyon standartlarını açıklar |
Sağlık hizmetlerinde kalite sürecinde yönetsel sorumlulukları açıklar |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Giriş, Ders Tanıtımı ve Tartışma | Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi. |
2 | -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Kalite ve Toplam Kalite Anlayışı | Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi. |
3 | -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Kalite ve Toplam Kalite Anlayışı | Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi. |
4 | -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | PUKÖ Döngüsü | Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi. |
5 | -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Risk Tabanlı Proses Yönetimi | Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi. |
6 | -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Müşteri Memnuniyeti Yönetimi | Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi. |
7 | -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Hastanelerde Bilgi Yönetimi ve Akreditasyon | Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Kalitede Ölçme ve Değerlendirme | Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi. |
10 | -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Kalite Yönetiminde Ekip Anlayışı | Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi. |
11 | -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Resmî Yazışma Kuralları | Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi. |
12 | -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Kalite Odaklı İnsan Hakları Anlayışı | Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi. |
13 | -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Hasta Hakları | Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi. |
14 | -Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Bireysel Araştırma, Web Tabanlı Araştırma | Sağlık Kurumlarında Problem Çözme Teknikleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma, beyin fırtınası, problem çözme, gözlem, örnek olay yöntemi. |
15 | - | FİNAL SINAVI | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Kavuncubaşı, Ş. Yıldırım, S. (2018), Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Siyasal Kitabevi, Ankara. |
Küçük, O. (2012), Kalite Kontrol ve Kalite Güvence Sistemleri. Seçkin Yayıncılık. |
Sümer, G. (2003). Kalite ve Standardizasyon. Ak Ofset Yayıncılık. |
S. Kaya. Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme, Pelikan Yayınları; 2005 |
S. Kıngır. Toplam Kalite Yönetimi, Nobel Yayınevi; 2006. |
A. Kovancı. Toplam Kalite Yönetimi Fakat Nasıl?, Sistem Yayıncılık; 2004. |
M. Tekin. Toplam Kalite Yönetimi, Selçuk Üniversitesi İİBF; 2004. |
M. Şimşek. Toplam Kalite Yönetimi, Alfa Yayınevi; 2004. |
Efil. Toplam Kalite Yönetimi, Alfa Aktüel; 2006. |
Uluslararası Sağlıkta Performans ve Kalite Kongresi Bildiriler Kitabı, Mart; 2009 |
TS EN ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi Temel Eğitimi, TSE, 17 Nisan 2017 / Rev 02 |
TS EN ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi İç Tetkik Eğitimi, TSE, 17 Nisan 2017 / Rev 02 |
E. Esatoğlu, T. Yıldırım. Sağlık Kurumları Yönetimi, Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Yayınları; 2010 |
TS EN ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi Dokümantasyon Eğitimi, TSE, 17 Nisan 2017 / Rev 02 |
TS EN ISO 9001:2015 Risk Tabanlı Proses Yönetimi Eğitimi, TSE, 17 Nisan 2017 / Rev 02 |
S. Söyük, A.Ü. Yenidikici. Sağlık İşletmelerinde Kalite Yönetimi, İÜ Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayını |
http://kddb.gelisim.edu.tr/ |
S. Kaya, D. Tengilimoğlu ve ark. Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi; T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2864 |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık sisteminin işleyişini kavrama, değerlendirme ve yönlendirebilecek yeterlikte, ekonomi, işletme, muhasebe, hukuk, maliye, finans ve yönetim bilimi ile ilgili kuramsal bilgilere ve uygulama bilgilerine sahip olur.
|
1 | |||||
2 |
Ulusal ve uluslararası sağlık sistemlerinin bileşenlerini ve sağlık politikalarını yorumlama konusunda bilgi sahibi olur.
|
2 | |||||
3 |
Sağlık sistemi örgütlenmesinin alt bölümleri ve bu bölümlerde çalışanları tanır, çalışanların görev yetki ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olur.
|
2 | |||||
4 |
Toplum ve birey sağlığının geliştirilmesi ile ilgili olan sosyal, çevresel ve davranışsal faktörler konusunda bilgi sahibi olur.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık Yönetimi alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık kurumları yönetimi konusundaki bilgi ve becerilerini ilgili kurumların yönetim, üretim, insan kaynakları, finans, muhasebe, pazarlama, hasta ve halkla ilişkiler, kalite ve hasta güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği, bilgi teknolojileri, sağlık sigortacılığı vb. alanlarında uygular.
|
5 | |||||
2 |
Sağlık kurumları yönetimi sürecinde ortaya çıkan sorunlarda eleştirel ve yaratıcı düşünme, karar verme ve problem çözmede bilimsel yöntem ve teknikleri uygular
|
4 | |||||
3 |
Alanıyla ilgili verileri gruplandırır, formüle eder ve inceler.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık Yönetimi alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik eğitim yapar.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık kurumları yönetimi ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü inceler ve değerlendirir.
|
4 | |||||
2 |
Görev aldığı birimde liderlik özellikleri sergiler.
|
5 | |||||
3 |
Sağlık kurumları yönetimi uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumlu davranışlar gösterir.
|
5 | |||||
4 |
Sağlık kurumlarında çalışanların kişilik, kültür ve davranışsal özelliklerini değerlendirerek kurumun amaçları doğrultusunda açıklar.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilgiye ulaşma yollarına karar verir.
|
5 | |||||
2 |
Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir; değişime, yeniliğe ve girişimciliğe açık olur.
|
4 | |||||
3 |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri takip eder.
|
0 | |||||
2 |
Sorunları etkili iletişim yöntemleri kullanarak çözer ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
|
4 | |||||
3 |
Yazılı ve sözlü iletişimde, doğru ve kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık kurumlarında kullanılan terminolojiyi bütünleştirir.
|
5 | |||||
4 |
Sağlık kurumları yönetimi ile ilgili konularda düşüncelerini, çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak kurum içi ve kurum dışında ilgili taraflara ifade eder.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yönetim felsefesini ve yönetimin fonksiyonlarını her bir birime uygun olacak biçimde yönetim uygulamalarına uyarlar.
|
4 | |||||
2 |
Birey olarak dış görünümü olumlu tutum ve davranışlarıyla kuruma örnek olur.
|
3 | |||||
3 |
Alanı ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uygun davranır.
|
5 | |||||
4 |
Ülke ya da dünya genelinde genel sağlık sorunlarına duyarlı davranır.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 4 | 3 | 12 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 4 | 3 | 12 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 2 | 3 | 6 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 2 | 3 | 6 |
Sosyal Faaliyet | 2 | 3 | 6 |
Tez Hazırlama | 2 | 3 | 6 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 35 | 0 | 101 |
Total Workload of the Course Unit | 101 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |