TR EN

HEALTHCARE INFORMATION MANAGEMENT SYSTEMS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SYY445 HEALTHCARE INFORMATION MANAGEMENT SYSTEMS 7 3 3 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Turkish
Level of the Course Unit : BACHELOR'S DEGREE, TYY: + 6.Level, EQF-LLL: 6.Level, QF-EHEA: First Cycle
Type of the Course : Compulsory
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Assist.Prof. BUMİN ÇAĞATAY AKSU
Instructor(s) of the Course Unit Assist.Prof. ASLI KAYA
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: It is aimed to develop the use of computers in hospitals, to gain operational knowledge and skills of hospital information management systems and their functions, material, supply and personnel management systems.
Contents of the Course Unit: To teach the screen modules based on the authorization of the users in the automation program, to facilitate the work of both patients and users by using the automation program. Visual and practical transfer of statistics and archiving screens on the program.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

To be able to describe the development and characteristics of health information systems,
To be able to list the patient admission program modules,
To be able to define the usage areas and purposes of hospital automation systems
Comparing the exemplary applications of electronic patient records in Turkey,
Classifying the departments that make up hospital information systems
To be able to explain data collection rules and methods of ensuring data quality

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literature Search Data, Information, Knowledge Concepts Lecture, Presentation
2 Literature Search Information Management Systems Components Lecture, Presentation
3 Literature Search Computer Equipment Used in Hospitals Lecture, Presentation
4 Literature Search Electronic Health Records (EHR) Lecture, Presentation
5 Literature Search Storage and Use of Hospital Information Lecture, Presentation
6 Literature Search Health Information Systems Focus Lecture, Presentation
7 Literature Search Health Informatics Lecture, Presentation
8 - MID-TERM EXAM -
9 Literature Search Image Archiving and Communication System (PACS) Lecture, Presentation
10 Literature Search Evidence-Based Medicine Lecture, Presentation
11 Literature Search Ethical and Social Challenges of Electronic Health Information Systems Lecture, Presentation
12 Literature Search Data Mining and Text Mining in Health Research Lecture, Presentation
13 Literature Search Digital Health Libraries Lecture, Presentation
14 Literature Search Telehealth-Telemedicine Lecture, Presentation
15 Literature Search Health Information System Trends Lecture, Presentation
16 - FINAL EXAM -
17 - FINAL EXAM -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık sisteminin işleyişini kavrama, değerlendirme ve yönlendirebilecek yeterlikte, ekonomi, işletme, muhasebe, hukuk, maliye, finans ve yönetim bilimi ile ilgili kuramsal bilgilere ve uygulama bilgilerine sahip olur.
1
2
Ulusal ve uluslararası sağlık sistemlerinin bileşenlerini ve sağlık politikalarını yorumlama konusunda bilgi sahibi olur.
1
3
Sağlık sistemi örgütlenmesinin alt bölümleri ve bu bölümlerde çalışanları tanır, çalışanların görev yetki ve sorumlulukları konusunda bilgi sahibi olur.
1
4
Toplum ve birey sağlığının geliştirilmesi ile ilgili olan sosyal, çevresel ve davranışsal faktörler konusunda bilgi sahibi olur.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık Yönetimi alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık kurumları yönetimi konusundaki bilgi ve becerilerini ilgili kurumların yönetim, üretim, insan kaynakları, finans, muhasebe, pazarlama, hasta ve halkla ilişkiler, kalite ve hasta güvenliği, iş sağlığı ve güvenliği, bilgi teknolojileri, sağlık sigortacılığı vb. alanlarında uygular.
1
2
Sağlık kurumları yönetimi sürecinde ortaya çıkan sorunlarda eleştirel ve yaratıcı düşünme, karar verme ve problem çözmede bilimsel yöntem ve teknikleri uygular
1
3
Alanıyla ilgili verileri gruplandırır, formüle eder ve inceler.
5

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık Yönetimi alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik eğitim yapar.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Sağlık kurumları yönetimi ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak çok yönlü inceler ve değerlendirir.
1
2
Görev aldığı birimde liderlik özellikleri sergiler.
1
3
Sağlık kurumları yönetimi uygulamalarında karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumlu davranışlar gösterir.
1
4
Sağlık kurumlarında çalışanların kişilik, kültür ve davranışsal özelliklerini değerlendirerek kurumun amaçları doğrultusunda açıklar.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Bilgiye ulaşma yollarına karar verir.
5
2
Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir; değişime, yeniliğe ve girişimciliğe açık olur.
1
3
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki gelişmeleri takip eder.
0
2
Sorunları etkili iletişim yöntemleri kullanarak çözer ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
1
3
Yazılı ve sözlü iletişimde, doğru ve kurallara uygun biçimde dil bilgisini ve sağlık kurumlarında kullanılan terminolojiyi bütünleştirir.
1
4
Sağlık kurumları yönetimi ile ilgili konularda düşüncelerini, çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak kurum içi ve kurum dışında ilgili taraflara ifade eder.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Yönetim felsefesini ve yönetimin fonksiyonlarını her bir birime uygun olacak biçimde yönetim uygulamalarına uyarlar.
3
2
Birey olarak dış görünümü olumlu tutum ve davranışlarıyla kuruma örnek olur.
1
3
Alanı ile ilgili hukuki düzenlemeler ile toplumsal, bilimsel ve mesleki etik ilkelere uygun davranır.
4
4
Ülke ya da dünya genelinde genel sağlık sorunlarına duyarlı davranır.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Lecture & In-Class Activities 14 3 42
Preliminary & Further Study 2 3 6
Land Surveying 0 0 0
Group Work 2 3 6
Laboratory 0 0 0
Reading 1 3 3
Assignment (Homework) 1 3 3
Project Work 0 0 0
Seminar 0 0 0
Internship 0 0 0
Technical Visit 0 0 0
Web Based Learning 0 0 0
Implementation/Application/Practice 0 0 0
Practice at a workplace 0 0 0
Occupational Activity 1 3 3
Social Activity 1 3 3
Thesis Work 0 0 0
Field Study 0 0 0
Report Writing 1 3 3
Final Exam 1 1 1
Preparation for the Final Exam 1 3 3
Mid-Term Exam 1 1 1
Preparation for the Mid-Term Exam 1 3 3
Short Exam 0 0 0
Preparation for the Short Exam 0 0 0
TOTAL 27 0 77
Total Workload of the Course Unit 77
Workload (h) / 25.5 3
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0