Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
CGY242E |
DEVELOPMENT AND EDUCATION IN SCHOOL PERIOD |
4 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi HAVVA SAĞLAM |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Okul döneminde bilişsel gelişim,dil gelişimi, fiziksel gelişim, motor gelişim ve eğitim ile ilgili temel kavram ve terimlerle bunları açıklayan kuramlara ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Okul döneminde bilişsel gelişim, dil gelişimi, fiziksel gelişim, motor gelişim ile ilgili kavram ve kuramlar |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Bilişsel gelişime ilişkin temel kavramları açıklar. |
Bilişsel gelişim kuramlarını özetler. |
Bilişsel gelişimi etkileyen etmenleri sıralar. |
Yaşlara göre bilişsel gelişim basamaklarını açıklar. |
Zekâyı tanımlar ve zekânın ölçülmesiyle ilgili yöntemleri açıklar. |
Bilişsel gelişim süreçlerini ve bu süreçlerde nelerin etkili olduğunu özetler. |
Dil ve ilişkili kavramları açıklar. |
Yaşa göre dil gelişim basamaklarını sıralar. |
Dil gelişimini etkileyen etmenleri açıklar. |
Dil gelişimini destekleyen yöntem ve yaklaşımlarını açıklar. |
Tek dilli ve iki dilli gelişim gösteren çocukların özelliklerini açıklar. |
Erken çocukluk dönemindeki fiziksel ve bilişsel değişimleri ve dil gelişimini tanımlar. |
Motor gelişim ile ilgili temel kavramları açıklar. |
Motor gelişimini etkileyen etmenleri sıralar. |
İnce ve kaba motor gelişimi açıklar. |
Yaşlara göre motor gelişimi basamaklarını açıklar. |
Motor gelişimin diğer gelişim alanları ile ilişkilendirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür taraması |
Ders içeriğine genel bakış |
Anlatım |
2 |
Literatür taraması |
Okul döneminde çocukları çalışmak |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Literatür taraması |
Okul döneminde çocukları çalışmak |
Anlatım, Tartışma |
4 |
Literatür taraması |
Okul döneminde çocukları çalışmak |
Anlatım |
5 |
Literatür taraması |
Okul döneminde fiziksel gelişim |
Anlatım |
6 |
Literatür taraması |
Okul döneminde dil gelişimi |
Anlatım, Tartışma |
7 |
Literatür taraması |
Okul döneminde bilişsel gelişim |
Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür taraması |
Okul döneminde duygusal gelişim |
Anlatım, Tartışma |
10 |
Literatür taraması |
Okul döneminde ilişkiler |
Anlatım |
11 |
Literatür taraması |
Okul döneminde ilişkiler |
Anlatım, Tartışma |
12 |
Literatür taraması |
Okul döneminde sosyal ve ahlaki gelişim |
Anlatım |
13 |
Literatür taraması |
Okul döneminde sosyal kimlik ve cinsiyet |
Anlatım, Tartışma |
14 |
Literatür taraması |
Okul dönemi ötesi: Ergenlik |
Anlatım |
15 |
Literatür taraması |
Sömestr'a genel bakış |
Anlatım, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Santrock, J. W. (n.d.). Life-span development (13th ed.). NewYork, NY: McGraw-Hill International Education |
Blume Libby Balter, & Zember, Mary Jo, Middle Childhood Development: A Contextual Approach (1st ed.). Pearson |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Examination Method |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
|
TOPLAM |
2 |
100 |
|
|
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To be able to use advanced theoretical and applied knowledge gained in the field of Child Development.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To be able to interpret and evaluate data, to define and analyze problems, to develop solutions based on research and evidence by using the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Being able to independently carry out an advanced study in the field of Child Development.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
To be able to take responsibility individually and as a team member to solve complex unforeseen problems encountered in practices related to Child Development.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
To be able to understand and manage the activities for the development of the employees under his/her responsibility within the framework of a project.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Being able to critically evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Ability to identify learning needs and direct learning.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Developing a positive attitude towards lifelong learning
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To be able to inform relevant persons and institutions on issues related to Child Development; to be able to convey their thoughts and solutions to the problems verbally and in writing.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
To be able to share with experts and non-experts, by supporting them with quantitative and qualitative data, their thoughts and solutions to problems in the field of Child Development.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Being able to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with the awareness of social responsibility.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
|
|
|
|
|
|
5 |
5 |
To be able to use information and communication technologies together with computer software at the Advanced Level of the European Computer Use License required by the Child Development field.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To act in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results related to Child Development.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
4 |
9 |
36 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
9 |
9 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
9 |
9 |
Ara Sınav |
1 |
9 |
9 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
9 |
9 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
36 |
0 |
156 |
|
Total Workload of the Course Unit |
156 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|