TR EN

DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY244E DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY 4 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. ÜNAL ERDEM ELLİ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Gelişimin temel ilke, kavram ve kuramları çerçevesinde, erken çocukluk döneminde, farklı gelişim alanlarının ve bu alanlardaki gelişimsel ilerlemelerin değerlendirilmesine ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Gelişim kuramları, gelişimin temel kavram ve ilkeleri, yaş dönemlerine göre bilişsel gelişimin, bedesel-motor gelişimin, dil gelişiminin, duygusal ve cinsel gelişimin, toplumsal gelişim ve ahlak gelişiminin incelenmesi.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Gelişim psikolojisini yorumlayan tarihsel, evrimsel, normatif perspektifleri karşılaştırır.
Ergenliğin gelişimsel ilerlemesini farklı gelişim alanlarına göre vaka üzerinden inceler.
Erken çocukluğun gelişimsel ilerlemesini farklı gelişim alanlarına göre vaka üzerinden inceler.
Gelişim psikolojisi araştırmaları için uygun yöntemi seçer.
Gelişim kuramlarını temel varsayımlarına göre ayırır.
Gelişiminin psikolojisinin temel ilkelerini açıklar.
Gelişim psikolojisinin tartışmalı konularını değerlendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 literatür tarama, web tabanlı araştırma Gelişimin temel kavram ve ilkeleri Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma
2 literatür tarama, web tabanlı araştırma Gelişim kuramları Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma
3 Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma Yaş dönemlerine göre bilişsel gelişim Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma
4 Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma Yaş dönemlerine göre bilişsel gelişim Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma
5 Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma Yaş dönemlerine göre bilişsel gelişim Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma
6 Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma Yaş dönemlerine göre motor gelişm Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma
7 Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma Yaş dönemlerine göre motor gelişm Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma Yaş dönemlerine göre dil gelişimi Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma
10 Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma Yaş dönemlerine göre dil gelişimi Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma
11 Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma Yaş dönemlerine göre dil gelişimi Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma
12 Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma Yaş dönemlerine göre duygusal ve cinsel gelişim Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma
13 Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma Yaş dönemlerine göre duygusal ve cinsel gelişim Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma
14 Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma Yaş dönemlerine göre toplumsal gelişim ve ahlak gelişiminin incelenmesi Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma
15 Grup çalışması, literatür tarama, web tabanlı araştırma Yaş dönemlerine göre toplumsal gelişim ve ahlak gelişiminin incelenmesi Proje tabanlı öğrenme, yaratıcı çalışma, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

nanç, B.Y., Bilgin, M., Atıcı, M.K. (2004). Gelişim Psikolojisi ve Ergen Gelişimi.
Omrod, J.E. (Ed.). (2015). Öğrenme Psikolojisi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Weiner, I. B., Lerner, R. M., Easterbrooks, M. A., & Weiner, I. (2012). Handbook of psychology, developmental psychology. John Wiley, Sons. Inc. Hoboken, New Jersey.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to use advanced theoretical and applied knowledge gained in the field of Child Development.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to interpret and evaluate data, to define and analyze problems, to develop solutions based on research and evidence by using the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to independently carry out an advanced study in the field of Child Development.
5
2
To be able to take responsibility individually and as a team member to solve complex unforeseen problems encountered in practices related to Child Development.
4
3
To be able to understand and manage the activities for the development of the employees under his/her responsibility within the framework of a project.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to critically evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
4
2
Ability to identify learning needs and direct learning.
3
3
Developing a positive attitude towards lifelong learning
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to inform relevant persons and institutions on issues related to Child Development; to be able to convey their thoughts and solutions to the problems verbally and in writing.
4
2
To be able to share with experts and non-experts, by supporting them with quantitative and qualitative data, their thoughts and solutions to problems in the field of Child Development.
4
3
Being able to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with the awareness of social responsibility.
4
4
To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
5
5
To be able to use information and communication technologies together with computer software at the Advanced Level of the European Computer Use License required by the Child Development field.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To act in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results related to Child Development.
4
2
To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 12 2 24
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 14 2 28
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 96
Total Workload of the Course Unit 96
Workload (h) / 25.5 3,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0