TR EN

GAME AND GAME MATERIALS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY246E GAME AND GAME MATERIALS 4 3 3 3

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. BERK EFE ALTINAL
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Eğitimde oyunun yeri ve önemi, çocuklar için gereklilikleri ve oyun etkinliğini uygulamaya ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Oyunun tanımı, Oyunun özellikleri, oyun ile ilgili görüşler, oyunun tarihçesi, oyunun gelişime etkisi, oyun kuramları, çocukta oyun evreleri, oyunun özellikleri ve çeşitleri, oyun materyallerini tanıma, okul öncesi eğitim kurumlarında oyun etkinliklerinin planlanması, yapılandırılmış, yarı yapılandırılmış ve yapılandırılmamış oyunlar ve örnekleri, oyuncak müzeleri hakkında bilgilendirme ve tanıtım

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Oyun kuramlarını açıklar.
Oyun ile ilgili görüşleri bağlı kalır.
Oyun ile ilgili müze gezilerinin önemine inandığını ifade eder.
Oyun ile ilgili müze gezilerinin önemine inandığını ifade eder.
Çocuğun gelişimine uygun olacak şekilde bazı oyuncakları yeniden düzenler.
Çocuğun gelişimine uygun oyun etkinlikleri tasarlar.
Yarı yapılandırılmış oyun örneklerini gösterir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama Oyunun Tarihi: Fikirler, Kuramlar ve Pratikler Anlatım
2 Literatür tarama, Bireysel araştırma Çocuklar Oyunlarına Teorik Bakışlar Anlatım
3 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Nörobilim ve Oyun Eksikliği Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
4 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Oyun: Bebekler ve Çocuklar Anlatım
5 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Okul Öncesi Yıllarda Oyun Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
6 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Oyun ve Okul Çağındaki Çocuk Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
7 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Genel Tekrar ve Bakış Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Oyunda Kültür ve Cinsiyet Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
10 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Çocuklar İçin Oyuncak Tasarımı - Etkileşimli Hafta Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
11 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Ders Müfredatlarında Oyunun Yeri Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
12 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Engelli Çocuklar ve Oyun Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
13 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Yaygınlaşan Oyuncaklar Olarak Bilgisayarlar ve Teknolojik Araçlar Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
14 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Sınıf sunumları Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
15 Literatür tarama, Grup araştırması, Bireysel araştırma Gözden geçirme ve yansımalar Anlatım, Tartışma, Bireysel çalışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Zembat, R. (2012) Okul Öncesinde Özel Eğitim Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
Başal,H. A. (2018). Geçmişten Günümüze Türkiye'de Geleneksel Çocuk Oyunları. Ankara: Nobel Yayıncılık
Ogelman, H.G. (2014).Yaşamın İlk Yıllarında Oyun: Oyuna Çok Yönlü Bakış. Ankara: Pegem Akademi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 40
Ödev Değerlendirme 1 10
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 3 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to use advanced theoretical and applied knowledge gained in the field of Child Development.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to interpret and evaluate data, to define and analyze problems, to develop solutions based on research and evidence by using the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to independently carry out an advanced study in the field of Child Development.
4
2
To be able to take responsibility individually and as a team member to solve complex unforeseen problems encountered in practices related to Child Development.
5
3
To be able to understand and manage the activities for the development of the employees under his/her responsibility within the framework of a project.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to critically evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
4
2
Ability to identify learning needs and direct learning.
4
3
Developing a positive attitude towards lifelong learning
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to inform relevant persons and institutions on issues related to Child Development; to be able to convey their thoughts and solutions to the problems verbally and in writing.
4
2
To be able to share with experts and non-experts, by supporting them with quantitative and qualitative data, their thoughts and solutions to problems in the field of Child Development.
4
3
Being able to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with the awareness of social responsibility.
4
4
To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
5
5
To be able to use information and communication technologies together with computer software at the Advanced Level of the European Computer Use License required by the Child Development field.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To act in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results related to Child Development.
4
2
To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 12 1 12
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 12 1 12
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 53 0 81
Total Workload of the Course Unit 81
Workload (h) / 25.5 3,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 3,0