TR EN

CHILD HEALTH AND DISEASES PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY445E CHILD HEALTH AND DISEASES 7 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit Prof.Dr. WILLIAM MOSIER
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları, bağışıklık sistemi ve sağlıklı ve hasta çocukların özellikleri ile ilgili bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Sağlık ve hastalıkla ilgili temel kavramlar, sağlık ve önemi, sağlığı etkileyen faktörler, doğum öncesi,doğum esnasında ve doğum sonrasında çocuk sağlığını etkileyebilecek faktörler,toplumun çocuk sağlığına verdiği önem, hastalıklara karşı korunma tedbirleri bağışıklık sistemi ve aşı takvimi, hasta çocuğun özelliklerini tanımak, 0-6 yaş çocuklarında sık görülen enfeksiyon hastalıkları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sağlığın tanımını, çocuğun sağlıklı gelişimini etkileyen faktörleri ve bağışıklık sistemini açıklar.
Çocuklarda sık görülen enfeksiyon hastalıklarını ve genel belirtilerini açıklar.
Çocuk sağlığını koruyucu, okul ve çevresine ilişkin tedbirleri tanımlar.
Hasta çocuğun özelliklerini tanımlar ve bakım koruma ilkelerini açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama Sağlık ve hastalıkla ilgili temel kavramlar Anlatım
2 Web Tabanlı Araştırma Sağlığın önemi, sağlığı etkileyen faktörler Anlatım, Tartışma
3 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Doğum öncesi çocuk sağlığı Tartışma
4 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Doğum öncesi çocuk sağlığı Anlatım, Soru-Cevap
5 Web Tabanlı Araştırma Doğum sırasında çocuk sağlığı Soru-cevap
6 İşbirlikli grup çalışması, Web Tabanlı Araştırma Doğum sırasında çocuk sağlığı Anlatım
7 Literatür Tarama, Web Tabanlı Araştırma Doğum sonrası çocuk sağlığı Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Web Tabanlı Araştırma Doğum sonrası çocuk sağlığı Anlatım, Tartışma
10 Literatür Tarama Toplumun çocuk sağlığına verdiği önem Tartışma
11 Literatür Tarama Hastalıklara karşı korunma tedbirleri Anlatım
12 Literatür Tarama Aşı takvimi Anlatım, Tartışma
13 Web Tabanlı Araştırma Hasta çocuğun özelliklerini tanıma Anlatım, Tartışma
14 Web Tabanlı Araştırma 0-6 yaş çocuklarda görülen enfeksiyon hastalıkları Anlatım, Tartışma
15 Web Tabanlı Araştırma 0-6 yaş çocuklarda görülen enfeksiyon hastalıkları Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Erdem Y. (2011). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Çocuk Hastalıkları. Ankara: Vize Yayıncılık
Acar A. (2017). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları. Ankara: Eğiten Kitap

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to use advanced theoretical and applied knowledge gained in the field of Child Development.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to interpret and evaluate data, to define and analyze problems, to develop solutions based on research and evidence by using the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to independently carry out an advanced study in the field of Child Development.
4
2
To be able to take responsibility individually and as a team member to solve complex unforeseen problems encountered in practices related to Child Development.
4
3
To be able to understand and manage the activities for the development of the employees under his/her responsibility within the framework of a project.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to critically evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
4
2
Ability to identify learning needs and direct learning.
4
3
Developing a positive attitude towards lifelong learning
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to inform relevant persons and institutions on issues related to Child Development; to be able to convey their thoughts and solutions to the problems verbally and in writing.
5
2
To be able to share with experts and non-experts, by supporting them with quantitative and qualitative data, their thoughts and solutions to problems in the field of Child Development.
4
3
Being able to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with the awareness of social responsibility.
4
4
To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
4
5
To be able to use information and communication technologies together with computer software at the Advanced Level of the European Computer Use License required by the Child Development field.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To act in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results related to Child Development.
4
2
To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0