TR EN

THE DYNAMICS OF LIFE AND FAMILY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY105E THE DYNAMICS OF LIFE AND FAMILY 1 2 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi ASHIFA KARIVELIPARAMBIL MOHAMMED ASHRAF
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Aile kavramının tarihsel gelişimine, dinamiğine, çocuk için önemine ve aile içi ilişkilerin düzenlenmesine ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Aile kavramı, sağlıklı ailenin özellikleri, ailede rol dağılımı, aile içi iletişim, aile yaşam döngüsü, değişen aile yapısı, aile içi sorunlar

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Ailenin tarihsel gelişimini açıklar.
Ailenin çocukla, ergenle, yetişkine olan ilişkisini açıklar.
Aile bireyleri arasındaki ilişkilerin önemini savunur.
Aile sağlığını tehdit eden faktörleri sıralar.
Aile içi iletişim, aile içi rol dağılımı ve aile yaşam döngüsünü açıklar.
Ailenin çocukla, ergenle, yetişkinle olan ilişkisini açıklar.
Farklı anne baba tutumlarını karşılaştırır.
Aile eğitim ve danışma programları planlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, Veri tabanı inceleme Toplumsallığın Tarihi Gelişimi Anlatım, Bireysel çalışma
2 Literatür tarama, Veri tabanı inceleme Aile ve Aile Sosyolojisinin Tarihsel Gelişimi Anlatım, Bireysel çalışma
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma, Veri tabanı inceleme Aile Konusunda Yapılan Çalışmalar Örnek Olay, Tartışma
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma Evlilik Türleri Aileye Alternatif Yaşam Birimleri ve Türleri Anlatım, Örnek Olay, Tartışma
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma Ailenin İşlevleri Anlatım, tartışma
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma Toplumsal Değişme Sürecinde Aile Kentleşme ve Çalışan Anne Anlatım, tartışma
7 Literatür tarama, Bireysel araştırma Kentsel Yaşamın Ailede Oluşturduğu Sorunlar Anlatım, tartışma, örnek olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel araştırma Aile İçi İletişim ve Dinamikleri Anlatım, tartışma, örnek olay
10 Literatür tarama, Bireysel araştırma Eşler Arası İlişkiler, Ebeveyn-Çocuk İlişkileri Anlatım, tartışma
11 Literatür tarama, Bireysel araştırma Kardeşler Arası İlişkiler ve Çocukta Özgüven Anlatım, tartışma, örnek olay
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma Aile İçi Disiplin ve Çocuk Algıları Anlatım, tartışma
13 Literatür tarama, Bireysel araştırma Ana-Baba Tutumları Anlatım, tartışma, örnek olay
14 Literatür tarama, Bireysel araştırma Çocuklarda Sevgi Eğitim Anlatım, tartışma
15 Literatür tarama, Bireysel araştırma İyi Alışkanlıkların Kazandırılması Anlatım, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Baran, G.(2016). Aile yaşam dinamiği. Ankara: Pelikan Yayıncılık.
Kuğuoğlu, S., Demirbağ, B.C. (Ed). (2015). Aile Temelli Sağlık Yaklaşım. Ankara: Akademisyen. İlgili makaleler. Ders notları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 40
Ödev Değerlendirme 1 10
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 3 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To have advanced theoretical and applied knowledge supported by textbooks, application tools and other resources containing up-to-date information in the field of Child Development.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to use advanced theoretical and applied knowledge gained in the field of Child Development.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to interpret and evaluate data, to define and analyze problems, to develop solutions based on research and evidence by using the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to independently carry out an advanced study in the field of Child Development.
4
2
To be able to take responsibility individually and as a team member to solve complex unforeseen problems encountered in practices related to Child Development.
4
3
To be able to understand and manage the activities for the development of the employees under his/her responsibility within the framework of a project.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Being able to critically evaluate the advanced knowledge and skills acquired in the field of Child Development.
4
2
Ability to identify learning needs and direct learning.
3
3
Developing a positive attitude towards lifelong learning
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To be able to inform relevant persons and institutions on issues related to Child Development; to be able to convey their thoughts and solutions to the problems verbally and in writing.
5
2
To be able to share with experts and non-experts, by supporting them with quantitative and qualitative data, their thoughts and solutions to problems in the field of Child Development.
4
3
Being able to organize and implement projects and activities for the social environment in which they live with the awareness of social responsibility.
4
4
To be able to follow the information in the field and communicate with colleagues by using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level.
4
5
To be able to use information and communication technologies together with computer software at the Advanced Level of the European Computer Use License required by the Child Development field.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To act in accordance with social, scientific, cultural and ethical values in the stages of collecting, interpreting, applying and announcing the results related to Child Development.
5
2
To have sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 6 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 7 21
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 52 0 123
Total Workload of the Course Unit 123
Workload (h) / 25.5 4,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0