Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GMY135 | MATERIAL I | 1 | 5 | 5 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi SİNEM GÜRKAN |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi BEKİR VOLKAN AĞCA |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilerin bu dersin sonunda, malzemelerin özelliklerini tanımlayabilecek, sınıflandırabilecek, atomik yapı ve dizilme hatalarını açıklayabilecek düzeyde bilgi sahibi olması hedeflenmiştir. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; Malzemelerin özelliklerini tanımlama, sınıflandırma, malzeme çeşitlerini, atomik yapılarını ve kusurlarını öğrenme, demir içeren ve içermeyen hava aracı malzemelerini açıklayabilme, demir esaslı malzemelerin testlerini yapabilme, Kompozit malzemelerin tanımı özellikleri ve sınıflandırılması, Korozyon tanımı, çeşitleri ve sebepleri, Hava araçlarında yoğun olarak kullanılan yeni nesil malzemeler konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Ferro (Demirli) Materyallerin Bilgisi: Öğrenciler, hava araçlarında yaygın olarak kullanılan alaşımlı çeliklerin karakteristiklerini, özelliklerini ve tanımlamalarını anlayacak, bu materyallerin ısıl işleme tekniklerini ve uygulamalarını kavrayacaktır. |
Materyal Test Yöntemleri: Öğrenciler, ferro (demirli) materyallerin sertlik, çekme mukavemeti, yorulma mukavemeti ve darbe direnci gibi mekanik testlerini gerçekleştirme ve yorumlama becerisi kazanacaktır. |
Non-Ferro Materyallerin Bilgisi: Öğrenciler, non-ferro (demir dışı) materyallerin karakteristiklerini ve özelliklerini öğrenecek, bu materyallerin ısıl işleme ve uygulama tekniklerine hakim olacaktır. |
Kompozit ve Metalik Olmayan Materyallerin Anlaşılması: Öğrenciler, ahşap dışındaki kompozit ve metalik olmayan materyallerin özelliklerini tanıyacak, bu materyallerdeki kusurların tespit edilmesi ve onarımı konusunda bilgi sahibi olacaktır. |
Ahşap Yapılar ve Onarım: Ahşap yapıların yapım yöntemlerini, kullanılan yapıştırıcıları ve ahşap yapıdaki kusurları tespit etme ve onarma yöntemlerini öğreneceklerdir. |
Kumaş Kaplamaların İncelenmesi ve Onarımı: Uçaklarda kullanılan kumaş kaplamaların özelliklerini anlayacak, kumaşlardaki kusurları tanımlayacak ve onarım tekniklerine hakim olacaktır. |
Korozyon ve Önlenmesi: Öğrenciler, korozyonun kimyasal temellerini, türlerini, sebeplerini ve korozyona yatkın materyalleri anlayacak, korozyon öncesi ve sonrası yapılması gereken işlemleri öğrenmiş olacaktır. |
Bağlama ve Bağlantı Elemanları Bilgisi: Öğrenciler, vida dişlerinden, civatalara, vidalara, saplamalara ve kilitleme cihazlarına kadar çeşitli bağlantı elemanlarının tanımlamalarını, kullanımını ve uluslararası standartları öğreneceklerdir. |
Perçinler ve Uygulamaları: Dövme ve çekme perçinlerinin özelliklerini, tanımlamalarını ve ısıl işlemlerini anlayarak, hava aracında perçinleme işlemlerini doğru şekilde yapma becerisi kazanacaklardır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | 6.1 Hava Aracı Materyalleri — Ferro (Demir) | (a) Hava araçlarında yaygın olarak kullanılan alaşımlı çeliklerin karakteristikleri, özellikleri ve tanımlanması; Alaşımlı çeliklerin ısıl işlemi ve uygulanması. | - |
2 | 6.1 Hava Aracı Materyalleri — Ferro (Demir) 6.2 Hava Aracı Materyalleri — Non-Ferro (Demir Dışı) | (b) Ferro (demirli) materyallerin sertlik, çekme mukavemeti, yorulma mukavemeti ve darbe direnci için test edilmesi. 6.2 Hava Aracı Materyalleri — Non-Ferro (Demir Dışı) (a) Hava araçlarında yaygın olarak kullanılan non-ferro (demir dışı) materyallerin karakteristikleri, özellikleri ve tanımlanması; Non-ferro (demir dışı) materyallerin ısıl işlemi ve uygulanması; | - |
3 | 6.2 Hava Aracı Materyalleri — Non-Ferro (Demir Dışı) | 6.2 Hava Aracı Materyalleri — Non-Ferro (Demir Dışı) (a) Hava araçlarında yaygın olarak kullanılan non-ferro (demir dışı) materyallerin karakteristikleri, özellikleri ve tanımlanması; Non-ferro (demir dışı) materyallerin ısıl işlemi ve uygulanması; (b) Non-Ferro (demir dışı) materyallerin sertlik, çekme mukavemeti, yorulma mukavemeti ve darbe direnci için test edilmesi. | - |
4 | 6.2 Hava Aracı Materyalleri — Non-Ferro (Demir Dışı) 6.3 Hava Aracı Materyalleri — Kompozit ve Metalik Olmayan | (b) Non-Ferro (demir dışı) materyallerin sertlik, çekme mukavemeti, yorulma mukavemeti ve darbe direnci için test edilmesi. 6.3 Hava Aracı Materyalleri — Kompozit ve Metalik Olmayan 6.3.1 Ahşap ve kumaş dışında kompozit ve metalik olmayanlar (a) Hava araçlarında yaygın olarak kullanılan ahşap dışındaki kompozit ve metalik olmayan materyallerin karakteristikleri, özellikleri ve tanımlanması; Sızdırmaz ve yapıştırıcı maddeler; | - |
5 | 6.3 Hava Aracı Materyalleri — Kompozit ve Metalik Olmayan | 6.3 Hava Aracı Materyalleri — Kompozit ve Metalik Olmayan 6.3.1 Ahşap ve kumaş dışında kompozit ve metalik olmayanlar (a) Hava araçlarında yaygın olarak kullanılan ahşap dışındaki kompozit ve metalik olmayan materyallerin karakteristikleri, özellikleri ve tanımlanması; Sızdırmaz ve yapıştırıcı maddeler; (b) Kompozit ve metalik olmayan materyaldeki kusurların/bozulmaların tespiti; Kompozit ve metalik olmayan materyalin onarımı. | - |
6 | 6.3 Hava Aracı Materyalleri — Kompozit ve Metalik Olmayan 6.3.2 Ahşap Yapılar | (b) Kompozit ve metalik olmayan materyaldeki kusurların/bozulmaların tespiti; Kompozit ve metalik olmayan materyalin onarımı. 6.3.2 Ahşap Yapılar Ahşap gövde yapısına ilişkin yapım yöntemleri; Uçaklarda kullanılan ahşap ve yapıştırıcıların karakteristikleri ve özellikleri; Ahşap yapının korunması ve muhafaza edilmesi; Ahşap materyal ve ahşap yapı kusur türleri; Ahşap yapıdaki kusurların tespiti; Ahşap yapının onarımı. | - |
7 | 6.3.2 Ahşap Yapılar 6.3.3 Kumaş kaplama | 6.3.2 Ahşap Yapılar Ahşap gövde yapısına ilişkin yapım yöntemleri; Uçaklarda kullanılan ahşap ve yapıştırıcıların karakteristikleri ve özellikleri; Ahşap yapının korunması ve muhafaza edilmesi; Ahşap materyal ve ahşap yapı kusur türleri; Ahşap yapıdaki kusurların tespiti; Ahşap yapının onarımı. 6.3.3 Kumaş kaplama Uçaklarda kullanılan kumaşların karakteristikleri, özellikleri ve türleri; Kumaş inceleme yöntemleri; Kumaşlardaki kusur türleri; Kumaş kaplamaların onarımı. | - |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | 6.3.3 Kumaş kaplama | 6.3.3 Kumaş kaplama Uçaklarda kullanılan kumaşların karakteristikleri, özellikleri ve türleri; Kumaş inceleme yöntemleri; Kumaşlardaki kusur türleri; Kumaş kaplamaların onarımı. | - |
10 | 6.4 Korozyon | 6.4 Korozyon (a) Kimyasal esaslar; Galvanik işlem prosesi, gerilme yoluyla oluşum, mikrobiyolojik oluşum; (b) Korozyon türleri ve bunların tanımlanması; Korozyon sebepleri; Korozyona yatkın materyal türleri | - |
11 | 6.4 Korozyon 6.5 Bağlama/Bağlantı Elemanları | (b) Korozyon türleri ve bunların tanımlanması; Korozyon sebepleri; Korozyona yatkın materyal türleri 6.5 Bağlama/Bağlantı Elemanları 6.5.1 Vida dişleri Vida Tanımları; Hava araçlarında kullanılan standart dişler için diş biçimleri, boyutları ve toleranslar; Vida dişinin ölçümü | - |
12 | 6.5 Bağlama/Bağlantı Elemanları 6.5.2 Civatalar, Saplamalar ve Vidalar | 6.5 Bağlama/Bağlantı Elemanları 6.5.1 Vida dişleri Vida Tanımları; Hava araçlarında kullanılan standart dişler için diş biçimleri, boyutları ve toleranslar; Vida dişinin ölçümü 6.5.2 Civatalar, Saplamalar ve Vidalar Civata tipleri: Hava aracı civatalarının özellikleri, tanımlanması ve işaretlenmesi, uluslararası standartlar; Somunlar: Kendinden emniyetli, sabit, standart tipler; Vidalar: Hava aracı spesifikasyonları; Saplamalar: Tipleri ve kullanımları, takılması ve sökülmesi; Trifon vidalar, pim saplamalar. | - |
13 | 6.5.2 Civatalar, Saplamalar ve Vidalar 6.5.3 Kilitleme cihazları | 6.5.2 Civatalar, Saplamalar ve Vidalar Civata tipleri: Hava aracı civatalarının özellikleri, tanımlanması ve işaretlenmesi, uluslararası standartlar; Somunlar: Kendinden emniyetli, sabit, standart tipler; Vidalar: Hava aracı spesifikasyonları; Saplamalar: Tipleri ve kullanımları, takılması ve sökülmesi; Trifon vidalar, pim saplamalar. 6.5.3 Kilitleme cihazları Kulaklı ve yaylı pullar, kilitleme plakaları, kupiler, kontra somunlar, tel emniyet, kolay sökülen bağlayıcılar, kamalar, sekmanlar | - |
14 | 6.5.3 Kilitleme cihazları 6.5.4 Hava aracı perçinleri | 6.5.3 Kilitleme cihazları Kulaklı ve yaylı pullar, kilitleme plakaları, kupiler, kontra somunlar, tel emniyet, kolay sökülen bağlayıcılar, kamalar, sekmanlar 6.5.4 Hava aracı perçinleri Dövme ve çekme perçinler: özellikleri ve tanımlamaları, ısıl işlemleri. | - |
15 | - | FİNAL | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Ertem İ., Hava Aracı Malzeme ve Donanımları - 1 Malzeme Notları Aviation Maintenance Technician Handbook |
Materials and Hardware EASA Part-66 Module-6 |
FAA ÖNERİLEN KAYNAKLAR: MEGEP, Uçak Malzemeleri DOĞRU A., Uçak Malzeme Bilgisi Ders Notları |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of aeronautical standards and rules. (Bloom 1)
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Organize teamwork during the collection, interpretation, announcement and application of data related to the field. (Bloom 6)
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Perform theoretical and practical knowledge related to his/her field in business life using analytical methods and modeling techniques. (Bloom 4)
|
3 | |||||
2 |
Use maintenance manuals and other sources of information in business life to obtain information about the field. (Bloom3)
|
3 | |||||
3 |
Determine the actualities of all technical and administrative documents related with the field. (Bloom 1)
|
5 | |||||
4 |
Perform theoretical and practical knowledge related to his/her field in business life using analytical methods and modeling techniques. (Bloom 4)
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use computer software, information and communication technologies at the level required by the field. (Bloom 3)
|
5 | |||||
2 |
Interpret the sketches, scheme, graphics that describe the subject. (Bloom 2)
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Develop solutions for problems faced during application. (Bloom 6)
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Determine the learning requirements related with his/her field. (Bloom 3)
|
4 | |||||
2 |
Use the lifelong learning principles in occupational development. (Bloom 3)
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the technical drawing knowledge effectively in business life. (Bloom 3)
|
5 | |||||
2 |
By informing the relevant persons and institutions about the related field; state his / her thoughts and suggestions for solutions in the field.(Bloom 1)
|
5 | |||||
3 |
Debate his/her ideas and solution suggestions with experts by supporting them with quantitative and qualitative data. (Bloom 2)
|
3 | |||||
4 |
Participate in training related to the field at international level. (Bloom 3)
|
4 | |||||
5 |
Organize activities for the professional development of employees under his/her responsibility. (Bloom 6).
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the knowledge and skills obtained during undergraduate education in work life. (Bloom 3)
|
4 | |||||
2 |
Solve the problems encountered in his/her field. (Bloom 3)
|
4 | |||||
3 |
Apply the necessary culture of behavior in the areas of quality management and processes and environmental protection and occupational safety (Bloom 3)
|
3 | |||||
4 |
Locate the awareness of safety factor to himself and to the team. (Bloom 1)
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 5 | 2 | 10 |
Ödev | 5 | 2 | 10 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 102 |
Total Workload of the Course Unit | 102 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |