TR EN

UÇAK SİSTEMLERİ II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GMY351 UÇAK SİSTEMLERİ II 5 10 8 10

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi SİNEM GÜRKAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders, uçak sistemlerinin temel yapı taşlarını, özellikle uçuş kontrol yüzeyleri, stabilizatörler, naseller, hava koşullandırma ve kabin basınçlandırma sistemlerini öğretmeyi amaçlar. Öğrenciler, bu sistemlerin yapısını, işleyişini ve bakım gereksinimlerini anlayarak uçak bakım ve onarımındaki kritik bileşenlere dair bilgi edinirler.
Contents of the Course Unit: Ders, uçak stabilizatörlerinin yapısı ve kontrol yüzeyleri bağlantıları ile başlar. Uçuş kontrol yüzeylerinin balanslama (dengeleme) yöntemleri, kütle ve aerodinamik dengeleme kavramları anlatılır. Nasellerin yapısı, yangın duvarları ve motor bağlantıları da ele alınır. Ayrıca, hava koşullandırma ve kabin basınçlandırma sistemleri üzerinde durulur. Air conditioning sistemlerinin çalışma prensipleri, hava akışı, sıcaklık ve nem kontrolü, basınçlandırma sistemleri ile kumanda ve emniyet valfleri detaylandırılır. Emniyet ve uyarı cihazları, uçakların iç ortamını düzenleyen kritik sistemler hakkında derinlemesine bilgi verilir. Bu ders, uçak bakım ve onarımında sistemlerin güvenli ve verimli bir şekilde çalışmasını sağlamak için gereken temel bilgileri sunar.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Uçak stabilizatörlerinin yapısını ve işlevini analiz eder.
Kontrol yüzeylerinin stabilizatörler ile bağlantılarını inceleyerek, aerodinamik yapı üzerindeki etkilerini anlar.
Uçuş kontrol yüzeylerinin yapılarını ve bağlantılarını analiz eder.
Uçuş kontrol yüzeylerinin balanslama (dengeleme) tekniklerini, kütle ve aerodinamik dengeleme yöntemlerini anlar.
Nasellerin yapısını, yangın duvarlarının işlevini ve motor bağlantılarını analiz eder.
Nasel yapıların hava aracı üzerindeki fonksiyonlarını inceler ve bakım gereksinimlerini belirler.
Air conditioning ve kabin basınçlandırma sistemlerinin çalışma prensiplerini kavrayarak, hava aracı iç ortamını nasıl kontrol ettiklerini anlar.
Hava kaynaklarının motor, APU (yardımcı güç ünitesi) ve yer servis araçlarından nasıl temin edildiğini açıklar.
Hava çevrimi ve buhar çevrimi makinelerinin çalışma prensiplerini öğrenir.
Dağıtım sistemleri, akış, sıcaklık ve nem kontrol sistemlerinin işleyişini analiz eder.
Kabin basınçlandırma sistemlerini inceleyerek, basınç kontrolünü ve ilgili kumanda ve emniyet valflerini anlar.
Kabin basıncı kumandalarını analiz eder ve bu sistemlerin uçağın iç ortamındaki etkilerini değerlendirir.
Uçak iç ortamını düzenleyen emniyet ve uyarı cihazlarının işlevlerini öğrenir.
Bu sistemlerin uçuş güvenliğine katkı sağlamak için nasıl çalıştığını açıklar.
Pitot statik, jiroskopik, pusula ve diğer aviyonik sistemlerin işleyişini öğrenir.
Altimetre, hava hız göstergesi, dikey hız göstergesi, suni ufuk, durum yön göstergesi, yön göstergesi gibi cihazların uçuş sırasında nasıl kullanıldığını ve önemini açıklar.
Glass kokpit sistemlerinin yapısını ve işlevini anlar.
Hava aracı sistem göstergelerinin uçağın genel işleyişindeki rolünü kavrayarak, bakımlarının önemini anlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - 11.3.3 Stabilizatörler (ATA 55) Yapı: Kontrol yüzey bağlantısı. 11.3.4 Uçuş Kontrol (Kumanda) Yüzeyleri (ATA 55/57) Yapı ve bağlantı; Balanslama (Dengeleme) - kütle ve aerodinamik. -
2 - 11.3.4 Uçuş Kontrol (Kumanda) Yüzeyleri (ATA 55/57) Yapı ve bağlantı; Balanslama (Dengeleme) - kütle ve aerodinamik. -
3 - 11.3.5 Naseller/Paylonlar (ATA 54) Naseller/Paylonlar: — Yapı, — Yangın duvarları, — Motor bağlantıları -
4 - 11.3.5 Naseller/Paylonlar (ATA 54) Naseller/Paylonlar: — Yapı, — Yangın duvarları, — Motor bağlantıları -
5 - 11.4 Air Conditioning ve Kabın Basınçlandırma (ATA 21) 11.4.1 Hava kaynakları Motor, APU ve yer servis araçlarından hava alınması. -
6 - 11.4.2 Air Conditioning Air conditioning sistemleri; Hava çevrimi ve buhar çevrimi makineleri; Dağıtım sistemleri; Akış, sıcaklık ve nem kontrol sistemi. -
7 - 11.4.2 Air Conditioning Air conditioning sistemleri; Hava çevrimi ve buhar çevrimi makineleri; Dağıtım sistemleri; Akış, sıcaklık ve nem kontrol sistemi. -
8 - ARA SINAV -
9 - 11.4.3 Basınçlandırma Basınçlandırma sistemleri; Kumanda ve emniyet valfleri dahil kumanda ve göstergeler; Kabin basıncı kumandaları. -
10 - 11.4.3 Basınçlandırma Basınçlandırma sistemleri; Kumanda ve emniyet valfleri dahil kumanda ve göstergeler; Kabin basıncı kumandaları. -
11 - 11.4.4 Emniyet ve uyarı cihazları Koruma ve uyarı cihazları. -
12 - 11.4.4 Emniyet ve uyarı cihazları Koruma ve uyarı cihazları. -
13 - 11.5 Aletler (Cihazlar) / Aviyonik Sistemler 11.5.1 Alet (Cihaz) Sistemleri (ATA 31) Pitot statik: Altimetre, hava hız göstergesi, dikey hız göstergesi; Jiroskopik: Suni/yapay ufuk, durum yön göstergesi, yön göstergesi, yatay/ufki durum göstergesi, dönüş ve kayış göstergesi, dönüş koordinatörü; Pusulalar: Direkt okuma, uzaktan okuma; Hücum açısı göstergesi, perdövites (stall) uyarı sistemleri; Glass kokpit: Diğer hava aracı sistem göstergeleri. -
14 - 11.5 Aletler (Cihazlar) / Aviyonik Sistemler 11.5.1 Alet (Cihaz) Sistemleri (ATA 31) Pitot statik: Altimetre, hava hız göstergesi, dikey hız göstergesi; Jiroskopik: Suni/yapay ufuk, durum yön göstergesi, yön göstergesi, yatay/ufki durum göstergesi, dönüş ve kayış göstergesi, dönüş koordinatörü; Pusulalar: Direkt okuma, uzaktan okuma; Hücum açısı göstergesi, perdövites (stall) uyarı sistemleri; Glass kokpit: Diğer hava aracı sistem göstergeleri. -
15 - FİNAL -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

TTS Module 11, Total Training Support Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of aeronautical standards and rules. (Bloom 1)
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organize teamwork during the collection, interpretation, announcement and application of data related to the field. (Bloom 6)
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Perform theoretical and practical knowledge related to his/her field in business life using analytical methods and modeling techniques. (Bloom 4)
3
2
Use maintenance manuals and other sources of information in business life to obtain information about the field. (Bloom3)
0
3
Determine the actualities of all technical and administrative documents related with the field. (Bloom 1)
2
4
Perform theoretical and practical knowledge related to his/her field in business life using analytical methods and modeling techniques. (Bloom 4)
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use computer software, information and communication technologies at the level required by the field. (Bloom 3)
2
2
Interpret the sketches, scheme, graphics that describe the subject. (Bloom 2)
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Develop solutions for problems faced during application. (Bloom 6)
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Determine the learning requirements related with his/her field. (Bloom 3)
2
2
Use the lifelong learning principles in occupational development. (Bloom 3)
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply the technical drawing knowledge effectively in business life. (Bloom 3)
3
2
By informing the relevant persons and institutions about the related field; state his / her thoughts and suggestions for solutions in the field.(Bloom 1)
4
3
Debate his/her ideas and solution suggestions with experts by supporting them with quantitative and qualitative data. (Bloom 2)
2
4
Participate in training related to the field at international level. (Bloom 3)
3
5
Organize activities for the professional development of employees under his/her responsibility. (Bloom 6).
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the knowledge and skills obtained during undergraduate education in work life. (Bloom 3)
0
2
Solve the problems encountered in his/her field. (Bloom 3)
5
3
Apply the necessary culture of behavior in the areas of quality management and processes and environmental protection and occupational safety (Bloom 3)
4
4
Locate the awareness of safety factor to himself and to the team. (Bloom 1)
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 0 0 0
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 0 0 0
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 0 0 0
Total Workload of the Course Unit 0
Workload (h) / 25.5 0
ECTS Credits allocated for the Course Unit 0,0