Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
IBY201 |
COMPUTER PROGRAMMING |
3 |
4 |
2 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. ORHAN İŞCAN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi HADI POURMOUSA |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu ders ile öğrencilere bilgisayar programlama ile ilgili temel konuların öğretilmesi hedeflenmektedir. Bu kapsamda dersin temel amacı öğrenciyi algoritma tasarlayacak yetkinliğe ulaştırmak ve tasarlanan algoritmaya uygun program geliştirebilmelerini sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Programlamanın temelleri, algoritma, akış şemaları, C programlama dilinin temelleri, temel veri tipleri, koşullu yapılar, döngüler, fonksiyonlar, diziler konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Temel programlama kavramlarını bilir. |
Verilen soruya göre algoritma geliştirir. |
C programlama dilinde yazılım geliştirir. |
C programlama dilinde kodları analiz eder. |
C programlama dili ile kod yazarak ve geliştirerek problem çözer, sorgular yönetir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Bilgisayar Programlamanın Tanıma, Amacı, Programlama Dillerinde Kullanılan Değişken Tanımları, Özellikleri ve Uygulamalar, Programlama Dillerinde Kullanılan Veri Türleri ve Uygulamalar |
Anlatım, Uygulama |
2 |
- |
C Programlama Dilinde Operatörler, Ön İşlemciler,
C Programlama Dilinde Koşul Yapıları (İf, Else İf, Else, Switch) |
Anlatım, Uygulama |
3 |
- |
C Programlama Dilinde Operatörler
C Programlama Dilinde Koşul Yapıları (İf, Else İf, Else, Switch) |
Anlatım, Uygulama |
4 |
- |
C Programlama Dilinde Döngü Yapıları (For, While, Do While) ve Uygulamalar |
Anlatım, Uygulama, Ödev |
5 |
- |
C Programlama Dilinde Döngü Yapıları (For, While, Do While) ve Uygulamalar |
Anlatım, Uygulama, Ödev |
6 |
- |
C Programlama Dilinde Diziler (Array), Tek Boyutlu |
Anlatım, Uygulama, Ödev |
7 |
- |
C Programlama Dilinde Diziler (Array), Çok Boyutlu ve String |
Anlatım, Uygulama, Ödev |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
C Programlama Dilinde Diziler (Array), Çok Boyutlu ve String |
Anlatım, Uygulama, Ödev |
10 |
- |
Fonksiyonlar |
Anlatım, Uygulama, Ödev |
11 |
- |
Fonksiyonlar |
Anlatım, Uygulama, Ödev |
12 |
- |
Function (Fonksiyon) Programlarının Yazımı ve Parametrelerin Kullanımı ve Uygulamalar |
Anlatım, Uygulama, Ödev |
13 |
- |
Private (Özel) ve Public (Genel) Özelliklerinin Kullanımı |
Anlatım, Uygulama, Ödev |
14 |
- |
Uygulamalı Ödev ve Sınav |
Anlatım, Uygulama, Ödev |
15 |
- |
Uygulamalı Ödev ve Sınav |
Anlatım, Uygulama, Ödev |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Deitel, P., Deitel H. Çeviri,C. Öz. (2017), C ile Programlama, Palme Yayıncılık, İstanbul. |
Deitel, P., Deitel H. (2015), C how to program , Pearson Education, 8th. Edition. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Interpret the basic concepts, theories and approaches of business information management, programming and management information systems.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Explain concepts related to field by associating them with information systems and programming languages.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explain current information about the field with information and communication theories.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Relate the information and facts about his/her field with other areas of social sciences.
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Prepare the technical infrastructure and content of information management in businesses.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Integrate the theoretical knowledge about the field into today's technology
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Apply the programming languages for the functioning of business.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Interpret the theoretical and practical information they obtained in their field.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Fulfill his/her duties and responsibilities related to the solution of problems arising in enterprises.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Conducts projects related with his/her field.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Integrate the technical information and approaches about his/her field to business management information processes.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Research on scientific, sectoral developments and innovations related to the field with lifelong learning as a principle.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Cooperates with stakeholders in order to generate new ideas.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Organize projects and activities for the social environment with social responsibility consciousness and to be able to apply those.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to apply knowledge and skills related to his / her field by taking into account his legal, social and ethical responsibilities.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Write programs by using the programming languages related with his/her field.
|
|
|
|
|
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
3 |
39 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
6 |
5 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
6 |
42 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
42 |
0 |
155 |
|
Total Workload of the Course Unit |
155 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|