Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
PSY103 | INTRODUCTION TO PSYCHOLOGY | 1 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT TANSEL |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi MEHRAN ROSTAMZADEH |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı psikoloji bölümü öğrencilerine 1 dönem boyunca; Psikoloji biliminin önemi, işleyişi, tarihi, modern psikolojik yaklaşımlar, araştırma yöntemleri, alandaki düşüncelere yön vermiş ve normal/anormal davranışlara ve psikoterapiye ışık tutmuş olan başlıca kişilik kuramlarının tanıtılmasıdır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği: psikolojinin tanımı, tarihi, modern psikolojik yaklaşımlar, psikolojinin alt alanları, psikolojik araştırma yöntemleri, sinir sisteminin yapısı, fizyolojisi, yenidoğan ve çocukluk dönemi kapasiteleri, bilişsel gelişim, ahlak ve yargılamanın gelişimi, kişilik ve kişilik gelişimi ile ilişkili kuramlar, bilinç yapısal ve topografik kuram, benliğin savunma düzenekleri, uyku ve rüyalar, uyku bozuklukları, psikoaktif maddeler, öğrenme kuramları, psikiyatrik muayene ve çeşitli psikiyatrik bozuklukların tanıtımından oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İnsan fizyolojisi ve psikolojik olayların işleyişini açıklar. (Explain – Bloom’s 2) |
Olası patolojik durumları tanıma ve müdahale etme, yönlendirme konusunda bilgi verir (Explain - Bloom’s 2) |
Psikiyatrik olarak normal ve normal olmayan ayrımını yapar (Distingusih – Bloom’s 4) |
Farklı psikolojik yaklaşımları birbirinden ayırt eder. (Distinguish – Bloom’s 4) |
Bu yaklaşımların; varsayımları, büyüme ve gelişim ile ilgili yaklaşımları, kaygının algılanması ve kaygıyla başa çıkma yollarını karşılaştırır. (Compare – Bloom’s 4) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Tanışma, Psikoloji nedir? Psikolojik Yaklaşımlar nelerdir? | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
2 | Literatür okuma | Modern psikolojik yaklaşımlar nelerdir? Psikolojinin alt alanları nelerdir? Araştırma yöntemleri nelerdir? | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
3 | Literatür okuma | Sinir sisteminin yapısı | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
4 | Literatür okuma | Sinir sisteminin işleyişi | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
5 | Literatür okuma | Psikolojik gelişim | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
6 | Literatür okuma | Kişilik Kuramları | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
7 | Literatür okuma | Topografik ve yapısal kuramlar | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma | uyku ve rüyalar | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
10 | Literatür okuma | Öğrenme kuramları | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
11 | Literatür okuma | Öğrenme kuramları | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
12 | Literatür okuma | Psikiyatrik muayene | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
13 | Literatür okuma | Psikiyatrik bozukluklar | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
14 | Literatür okuma | Psikiyatrik bozukluklar | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
15 | Literatür okuma | Psikiyatrik bozukluklar | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Atkinson, R. L., Smith, E. E., Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B., Bem, D. J., & Maren, S. (2012). Psikolojiye giriş. Arkadaş Yayınevi. |
PLOTNİK, Rod (2009), Psikolojiye Giriş, çev. Tamer Geniş, İstanbul: Kaknüs Yayınları. |
ÖZTÜRK, O., AYLIN ULUŞAHIN A., (2015). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Gözden Geçirilmiş ve Yenilenmiş 13. Baskı, Ankara. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use information sources, including the most effective methods and current information related to psychology and auxiliary disciplines at a high level. (Bloom 3)
|
4 | |||||
2 |
Identify problems in psychology and produce solutions. (Blooms 3)
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Distinguish normal and abnormal behaviors. (Blooms 2)
|
4 | |||||
2 |
Interpret and report psychology research. (Bloom 3)
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establish connections between psychology and other social sciences. (Bloom 4)
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply psychological tests. (Bloom 3).
|
4 | |||||
2 |
Gain knowledge and skills about contemporary psychology theories and integrate this knowledge and skills to help individuals. (Bloom 6)
|
2 | |||||
3 |
Conduct various experiments in the field of psychology. (Bloom 6)
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborate with the necessary institutions and individuals in the field studies. (6)
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Integrate developments in psychology with existing knowledge. (Blooms 6)
|
3 | |||||
2 |
Scientifically analyze human behavior. (Bloom 4)
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally. (Bloom 2)
|
4 | |||||
2 |
Recognize the individual, national and universal influences of problems in the field of psychology
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Integrate the knowledge of computer software, hardware and statistics required by the field of psychology. (blooms 6)
|
0 | |||||
2 |
Survey the developments in information and communication technologies. (Bloom 4)
|
4 | |||||
3 |
Support social projects related to psychology. (Blooms 5)
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 15 | 5 | 75 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 10 | 5 | 50 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 5 | 1 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 176 |
Total Workload of the Course Unit | 176 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |