Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
SOC116 |
SCIENTIFIC RESEARCH METHODS |
2 |
3 |
3 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT TANSEL |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin sonunda öğrencilerin sosyal bilimler alanında akademik araştırmaları uluslararası bilimsel standartlarda yürütebilmelerini sağlayacak temel ilkeleri uygulayabilmesi ve araştırmanın konusuna uygun olarak doğru veri toplama ve analiz yöntemlerini seçebilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriği; özellikle sosyal bilimler açısından bilim felsefesi ve metodolojisinin temel kavramlarının araştırılması, veri türlerinin çeşitli açılardan karşılaştırılması, sosyal bilimlerde veri toplama ve çözümleme yöntemlerinin örneklendirilmesinin yanı sıra akademik kaynakları etkili kullanma ve araştırma sonuçlarını doğru aktarma becerilerinin edinilmesini kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Araştırma yöntemlerini ve bilimsel araştırmanın temel ilkelerini bilir. |
Bilimsel yöntem ve araştırma sürecinin temel kavram ve sorunlarını tartışır. |
Hangi konuyu hangi araştırma yöntemi ile ele alması gerektiğine karar verir. |
Akademik bağlamda bilimsel araştırma önerisi sunmak ve elde edilen sonuçları yayınlamak için gerekli yazım formatını uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Okuma: Walliman, bölüm 3 ve 5 |
Araştırma projesinin yapılandırılması; kaynakların belirlenmesi ve kullanımı |
Anlatım ve tartışma |
2 |
Okuma: Walliman, bölüm 2 |
Bilimsel yöntem |
Anlatım ve tartışma |
3 |
Okuma: Corbetta, bölüm 1 |
Sosyal araştırmanın paradigmaları |
Anlatım ve tartışma |
4 |
Okuma: Walliman, bölüm 6 |
Veri türleri: birincil-ikincil |
Anlatım ve tartışma |
5 |
Okuma: Walliman, bölüm 6 |
Veri türleri: nitel-nicel |
Anlatım ve tartışma |
6 |
Okuma: Walliman, bölüm 7 |
İkincil verilerin toplanması |
Anlatım ve tartışma |
7 |
Okuma: Walliman, bölüm 7 |
İkincil verilerin çözümlenmesi |
Anlatım ve tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Okuma: Corbetta, bölüm 8 |
Birincil verilerin toplanması: Örnekleme |
Anlatım ve tartışma |
10 |
Okuma: Corbetta, bölüm 5 |
Birincil verilerin toplanması: Anket |
Anlatım ve tartışma |
11 |
Okuma: Corbetta, bölüm 9 |
Birincil verilerin toplanması: Katılımcı gözlem |
Anlatım ve tartışma |
12 |
Okuma: Corbetta, bölüm 10 |
Birincil verilerin toplanması: Röportaj |
Anlatım ve tartışma |
13 |
Okuma: Walliman, bölüm 9 ve 10 |
Birincil verilerin çözümlenmesi |
Anlatım ve tartışma |
14 |
Okuma: Walliman, bölüm 11 |
Araştırma önerisi ve makale yazma teknikleri |
Anlatım ve tartışma |
15 |
Okuma: Walliman, bölüm 4 |
Araştırma etiği |
Anlatım ve tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Corbetta, P., (2003), Social research: theory, methods and techniques, Sage: London |
Walliman, N., (2011), Research methods: the basics. Routledge: London & New York |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use information sources, including the most effective methods and current information related to psychology and auxiliary disciplines at a high level. (Bloom 3)
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Identify problems in psychology and produce solutions. (Blooms 3)
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Distinguish normal and abnormal behaviors. (Blooms 2)
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Interpret and report psychology research. (Bloom 3)
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Establish connections between psychology and other social sciences. (Bloom 4)
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Apply psychological tests. (Bloom 3).
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Gain knowledge and skills about contemporary psychology theories and integrate this knowledge and skills to help individuals. (Bloom 6)
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Conduct various experiments in the field of psychology. (Bloom 6)
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Collaborate with the necessary institutions and individuals in the field studies. (6)
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Integrate developments in psychology with existing knowledge. (Blooms 6)
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Scientifically analyze human behavior. (Bloom 4)
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally. (Bloom 2)
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Recognize the individual, national and universal influences of problems in the field of psychology
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Integrate the knowledge of computer software, hardware and statistics required by the field of psychology. (blooms 6)
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Survey the developments in information and communication technologies. (Bloom 4)
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Support social projects related to psychology. (Blooms 5)
|
|
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
1 |
13 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
7 |
4 |
28 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
3 |
15 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
41 |
0 |
100 |
|
Total Workload of the Course Unit |
100 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
3,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|