TR EN

PERSONALITY THEORIES I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
PSY205 PERSONALITY THEORIES I 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT TANSEL
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi MEHRAN ROSTAMZADEH
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders, insan kişiliğinin doğası, işleyişi ve ölçümü hakkında bilgi sahibi olmayı, tarihsel süreç içerisinde psikoloji biliminde ortaya çıkan kişilik teorilerinin genel hipotezlerini öğrenmeyi ve insan davranışlarını her bir kişilik teorisi açısından analiz etmeyi amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğinde psikodinamik yaklaşım ve temsilcileri, Neo psikanalitik kuram ve temsilcileri, yaşam süresi kuramı, varoluşçu kuram ve temsilcileri, Gestalt kuramı ve temsilcileri gibi konular yer almaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Identify the personality. (Bloom’s 2) Evaluate psychodynamic approach, Neo psychoanalytical theory, Life span theory, existential theory, and Gestalt theory. (Bloom’s 5) Discuss the similarities between all the personality schools of thought. (Bloom’s 2) Interpret how Psychodynamic approach, Neo psychoanalytical theory, Life span theory, existential theory, and Geslat theory explain personality. (Bloom’s 3) Consider the important points in which all the schools of thought existing in the theories of personality are differentiated. (Bloom 5)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Okuma Kişilik Teorilerine Giriş Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
2 Literatür Okuma Kişilik: Nedir ve Neden Umursamalısınız? Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
3 Literatür Okuma Psikodinamik teori ve temsilcileri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
4 Literatür Okuma Neo psikanalitik kuram ve temsilcileri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
5 Literatür Okuma Neo psikanalitik kuram ve temsilcileri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
6 Literatür Okuma Neo psikanalitik kuram ve temsilcileri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
7 Literatür Okuma Yaşam süresi teorisi ve temsilcileri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma Varoluşçuluk ve temsilcileri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
10 Literatür Okuma Varoluşçuluk ve temsilcileri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
11 Literatür Okuma Varoluşçuluk ve temsilcileri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
12 Literatür Okuma Mutluluk ve Pozitif Psikoloji ve temsilcileri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
13 Literatür Okuma Gestalt teorisi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
14 Literatür Okuma Zen Budizmi ve doğu yaklaşımı Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
15 Literatür Okuma Ödev ve Sunum 2: Gönüllülerin kişiliğini kişilik teorilerinden biriyle tanımlayın Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme, Demonstrasyon
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Myers, D.G.,(2015). Sosyal Psikoloji. 10. Basım. Nobel Akademik Yayıncılık. Myers, D. G., & Smith, S. M. (2012). Exploring social psychology. New York: McGraw-Hill. Kağıtçıbaşı, Ç. ve Cemalcılar, Z., (2017). Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar- Sosyal Psikolojiye Giriş- 20. Basım. Evrim Yayınevi.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use information sources, including the most effective methods and current information related to psychology and auxiliary disciplines at a high level. (Bloom 3)
4
2
Identify problems in psychology and produce solutions. (Blooms 3)
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Distinguish normal and abnormal behaviors. (Blooms 2)
4
2
Interpret and report psychology research. (Bloom 3)
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Establish connections between psychology and other social sciences. (Bloom 4)
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply psychological tests. (Bloom 3).
3
2
Gain knowledge and skills about contemporary psychology theories and integrate this knowledge and skills to help individuals. (Bloom 6)
4
3
Conduct various experiments in the field of psychology. (Bloom 6)
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborate with the necessary institutions and individuals in the field studies. (6)
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Integrate developments in psychology with existing knowledge. (Blooms 6)
4
2
Scientifically analyze human behavior. (Bloom 4)
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally. (Bloom 2)
4
2
Recognize the individual, national and universal influences of problems in the field of psychology
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Integrate the knowledge of computer software, hardware and statistics required by the field of psychology. (blooms 6)
2
2
Survey the developments in information and communication technologies. (Bloom 4)
2
3
Support social projects related to psychology. (Blooms 5)
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 30 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 25 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 151
Total Workload of the Course Unit 151
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0