TR EN

PERSONALITY THEORIES II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
PSY202 PERSONALITY THEORIES II 4 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞEN FİLAZOĞLU ÇOKLUK
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi MEHRAN ROSTAMZADEH
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı insan kişiliğinin doğası, işleyişi ve ölçümlenmesine ilişkin bilgi sahibi olmak, tarihsel süreç içinde psikoloji biliminde ortaya çıkan ve halen kabul gören kişilik kuramlarının genel varsayımlarını öğrenmek, insanların davranışlarını her bir kişilik kuramı açısından analiz edebilmektir.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; "Davranışçı Kuram vetemsilcileri, Bilişsel Kuram vetemsilcileri, Ayırıcı Özellikler Yaklaşımı vetemsilcileri, Varoluşçu Kuram vetemsilcileri, Transaksiyonel Analiz Yaklaşımı" konularından oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Kişiliği tanımlar. (identify) (Bloom’s 2)
Kişiliğin davranışçı ve bilişsel kuramları, ayırıcı özellikler yaklaşımı, varoluşçu görüşün ve transaksiyonel analizi değerlendirir. (evaluate Bloom’s 5)
Kişilik kuramları içinde var olan tüm ekollerin birbirleriyle olan benzerliklerini tartışır. (discuss) (Bloom’s 2)
Davranışçı ve bilişsel kuramların, ayırıcı özellikler yaklaşımının, varoluşçu görüşün ve transaksiyonel analizin kişiliği nasıl açıkladığını yorumlar. (interpret) (Bloom’s 3)
Kişilik kuramları içinde var olan tüm ekollerin birbirlerinden ayrıldıkları önemli noktaları dikkate alır. (consider Bloom 5)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Kişilik Kuramlarına Giriş Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
2 Literatür okuma Davranışçı Kuram vetemsilcileri Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
3 Literatür okuma Davranışçı Kuram vetemsilcileri Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
4 Literatür okuma Bilişsel Kuram ve temsilciler Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
5 Literatür okuma Bilişsel Kuram ve temsilciler Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
6 Literatür okuma Ayırıcı Özellikler Yaklaşımı Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
7 Literatür okuma Ayırıcı Özellikler Yaklaşımı Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma Varoluşçu Kuram vetemsilcileri Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
10 Literatür okuma Varoluşçu Kuram vetemsilcileri Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
11 Literatür okuma Gestalt Yaklaşımı Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
12 Literatür okuma Gestalt Yaklaşımı Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
13 Literatür okuma Transaksiyonel Analiz Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
14 Literatür okuma Transaksiyonel Analiz Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
15 Literatür okuma Dönem sonu değerlendirmeve geri bildirim alma Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

SCHULTZ, D.P. & SCHULTZ, S.E. (2009). Theories of Personality (9th edition).USA
WADSWORTH. ASHCRAFT,D. (2009) Kişilik Vaka İncelemleri. Kaknüs Yayınları
YAZGAN İNANÇ, B. VE YERLİKAYA, E. E. (2008). Kişilik Kuramları. Ankara: Pegem Akademik Yayıncılık

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use information sources, including the most effective methods and current information related to psychology and auxiliary disciplines at a high level. (Bloom 3)
0
2
Identify problems in psychology and produce solutions. (Blooms 3)
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Distinguish normal and abnormal behaviors. (Blooms 2)
2
2
Interpret and report psychology research. (Bloom 3)
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Establish connections between psychology and other social sciences. (Bloom 4)
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Apply psychological tests. (Bloom 3).
0
2
Gain knowledge and skills about contemporary psychology theories and integrate this knowledge and skills to help individuals. (Bloom 6)
5
3
Conduct various experiments in the field of psychology. (Bloom 6)
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Collaborate with the necessary institutions and individuals in the field studies. (6)
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Integrate developments in psychology with existing knowledge. (Blooms 6)
4
2
Scientifically analyze human behavior. (Bloom 4)
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally. (Bloom 2)
0
2
Recognize the individual, national and universal influences of problems in the field of psychology
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Integrate the knowledge of computer software, hardware and statistics required by the field of psychology. (blooms 6)
0
2
Survey the developments in information and communication technologies. (Bloom 4)
0
3
Support social projects related to psychology. (Blooms 5)
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 30 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 25 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 151
Total Workload of the Course Unit 151
Workload (h) / 25.5 5,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0