Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
PSY320 | BIOPSYCHOLOGY | 6 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT TANSEL |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı alandaki düşüncelere yön vermiş ve normal/anormal davranışlara ve psikoterapiye ışık tutmuş olan başlıca kişilik kuramlarının tanıtılması; bu kuramların yaşam boyu, sosyal ve kültürel bağlamda kişilik gelişimi sürecinin çalışılmasındaki yararlılığına olan katkısının değerlendirilmesidir. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği; "kişilik ve kişilik kuramları , kişilik ve psikanalitik yaklaşım, kişilik ve neoanalitik yaklaşımlar, kişilik ve nesne ilişkileri kuramı, kişilik ve treyt yaklaşımlar, kişilik ve bilişsel yaklaşımlar, kişilik ve hümanistik yaklaşımlar, kişilik ve varoluşçu yaklaşımlar, kişilik ve sosyal yaklaşımlar, kişilik ve davranışçı yaklaşımlar, kişilik ve biyolojik yaklaşımlar, kişilik ve evrimsel yaklaşımlar, kişilik ve bütünsel yaklaşımlar, kişilik ve insancıl yaklaşımlar" konularından oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İnsan davranışını yönlendiren temel biyolojik süreçleri açıklar. (explaine) (Bloom’s 3) |
Sinir siteminin temel yapıları ve işleyişini değerlendirir. (evaluate) (Bloom’s 5) |
Nöral ileti ve sinaptik transmisyon arasındaki ilişkiyi kurar. (relate) (Bloom’s 3) |
Fizyolojik psikolojide kullanılan araştırma yöntemlerini özetler. (Summarize) (Bloom’s 2) |
Beyin davranış ilişkisinde biyolojik etkenlerin rolünü yorumlar. (interpret) (Bloom’s 3) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Biyopsikolojiye giriş | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
2 | - | Sinir hücreleri ve sinir iletimi | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
3 | - | Sinapslar | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
4 | - | Sinir sisteminin yapısı | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
5 | - | Beynin gelişimi | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
6 | - | Duyusal sistemler 1 | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
7 | - | Duyusal sistemler 2 | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | Motor hareket | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
10 | - | Uyku, uyanıklık | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
11 | - | Emosyonel davranış | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
12 | - | Duygudurum bozuklukları ve şizofreni | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
13 | - | Öğrenme ve bellek | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
14 | - | Yürütücü işlevler | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
15 | - | Lisan ve hemisferik asimetri | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
KALAT, J.W.(2007) Biological Psychology, Thomson Wadsworth. |
BOUCSEİN, W. (2012). Electrodermal Activity (2nd ed.). New York: Springer. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use information sources, including the most effective methods and current information related to psychology and auxiliary disciplines at a high level. (Bloom 3)
|
4 | |||||
2 |
Identify problems in psychology and produce solutions. (Blooms 3)
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Distinguish normal and abnormal behaviors. (Blooms 2)
|
3 | |||||
2 |
Interpret and report psychology research. (Bloom 3)
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establish connections between psychology and other social sciences. (Bloom 4)
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply psychological tests. (Bloom 3).
|
1 | |||||
2 |
Gain knowledge and skills about contemporary psychology theories and integrate this knowledge and skills to help individuals. (Bloom 6)
|
4 | |||||
3 |
Conduct various experiments in the field of psychology. (Bloom 6)
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborate with the necessary institutions and individuals in the field studies. (6)
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Integrate developments in psychology with existing knowledge. (Blooms 6)
|
4 | |||||
2 |
Scientifically analyze human behavior. (Bloom 4)
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally. (Bloom 2)
|
4 | |||||
2 |
Recognize the individual, national and universal influences of problems in the field of psychology
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Integrate the knowledge of computer software, hardware and statistics required by the field of psychology. (blooms 6)
|
2 | |||||
2 |
Survey the developments in information and communication technologies. (Bloom 4)
|
2 | |||||
3 |
Support social projects related to psychology. (Blooms 5)
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 7 | 91 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 35 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 35 | 35 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 205 |
Total Workload of the Course Unit | 205 | ||
Workload (h) / 25.5 | 8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |