Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SOC115 | INTRODUCTION TO SOCIOLOGY | 2 | 3 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı, öğrencilerin sosyolojik bakış açısı edinerek, temel sosyolojik kavramları hatırlaması ve açıklaması, sosyolojik olguları değişim süreci içinde hem kurum olarak hem de etkileşim ağı olarak ayırd edebilmesi ve bunun yanında küresel dünyadaki anlam, örüntü ve süreçleri sosyolojik bilgiyi kullanarak yorumlaması, sosyolojik bilginin üretilmesinde yöntem ve araştırmanın işlevini açıklaması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriğini; sosyolojinin bilim olarak doğuşu, gelişimi ve küresel çağda sosyolojinin işlevi, sosyolojik araştırma yöntemleri, toplumsal gruplar ve formel örgütler, kültür ve sosyalleşme, sosyal statü ve sosyal roller, toplumsal tabakalaşma ve sosyal sınıflar, siyaset, aile ve toplumsal cinsiyet, ekonomik yaşam, toplumsal sapma ve suç ilgili temel kavramlar, modernleşme ve küreselleşme tarihsel-kültürel bağlamı içinde ele alınması oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Bir bilim olarak sosyolojinin kurucularını ve belli başlı eserlerini bilir. |
Sosyolojik kavramları tanımlar, kavramların küresel sosyal dünyadaki olgusal karşılıkları bularak örneklendirir. |
Sosyolojinin temel kavramlarını gündelik hayatla ilişkilendirir. |
Kültürün temel bileşenleriyle toplumsal düzen arasında bağlantı kurar. |
Kültür merkezcilik, yabancı kültür hayranlığı ve kültürel görelilik yaklaşımlarını nesnellik ilkesine göre değerlendirir. |
Hem kurum hem de sosyal etkileşim ağı olarak aile, siyaset ve ekonomi ile ilgili temel bilgileri hatırlar (remember - 1), bu olgular ile ilgili süreçleri küresel dünyadan somut örneklerle açıklar. |
Hangi araştırmalarda hangi yöntemlerin kullanılması gerektiğini fark eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Sosyolojinin Bilim Olarak Doğuşu, Gelişimi ve Küresel Çağda Sosyolojinin İşlevi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Kaynak okuma, gözlem, gündelik hayattan örnekler | Sosyal Etkileşim Çeşitleri, Süreci, Düzeyleri ve Sosyal Etkileşim Ağları Örüntüsü Olarak Toplum | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Kaynak okuma, gözlem, gündelik hayattan örnekler | Toplumsal Gruplar ve Formel Örgütler | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Kaynak okuma, gözlem, gündelik hayattan örnekler | Kültür ve Sosyalleşme | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Kaynak okuma, gözlem, gündelik hayattan örnekler | Sosyal Statü ve Sosyal Roller | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Kaynak okuma, gözlem, gündelik hayattan örnekler | Toplumsal Tabakalaşma ve Sosyal Sınıflar | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Kaynak okuma, gözlem, gündelik hayattan örnekler | Siyaset | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak okuma, gözlem, gündelik hayattan örnekler | Siyaset | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Kaynak okuma, gözlem, gündelik hayattan örnekler | Aile ve Toplumsal Cinsiyet | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Kaynak okuma, gözlem, gündelik hayattan örnekler | Ekonomik yaşam | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Kaynak okuma, gözlem, gündelik hayattan örnekler | Modernleşme | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Kaynak okuma, gözlem, gündelik hayattan örnekler | Küreselleşme | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Kaynak okuma, gözlem, gündelik hayattan örnekler | Toplumsal Sapma ve Suç | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Kaynak okuma, gözlem, gündelik hayattan örnekler | Sosyolojik Araştırma Yöntemleri ve Sosyal Araştırma | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Bozkurt, V. (2017). Değişen Dünyada Sosyoloji. 17. baskı. İstanbul: Ekin Kitabevi. |
Fichter, J. (2016). Sosyoloji Nedir? . 3. baskı. çev. Nilgün Çelebi. Ankara: Anı Yayıncılık. |
Cragun, R., Cragun, D., et al. (2006). Introduction to Sociology. London: Blacksleet River. |
Giddens, A. , Sutton, W.,P. (2016). Sosyoloji. 7. edisyon. çev. Ömer Baldık. İstanbul: Kırmızı Yayınları. |
Macionis, J.,J. (2015). Sosyoloji. 2. baskı. ed. Vildan Akan. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. |
Ritzer, G. (2015). Introduction to Sociology. London: Sage Publication. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 4 | 200 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To explain the basic concepts and theories associated with the field of International Logistics and Transportation
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To relate concepts and cases in the field of International Logistics and Transportation with other fields in Social Sciences
|
||||||
2 |
To make scientific and interdisciplinary research about the cases in the field
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To draw conceptual and theoretical connections between past and present trade and logistics – transportation procedures and to make forecasts for the future.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To make literature review for analyzing cases in the field of International Logistics and Transportation and to use this information for personal studies.
|
||||||
2 |
To use the latest technology for making descriptive and exploratory research and to use this information for personal studies.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To conduct a field-specific study individually and to complete it with discipline and responsibility.
|
||||||
2 |
To assume duties and responsibilities in a team work as leader or team member and to fulfil them flawlessly.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To analyze data and findings in the field of International Logistics and Transportation with respect to cause-effect relations and critical perspective.
|
||||||
2 |
To identify gaps in the theory and practice of International Logistics and Transportation and to offer solutions for each.
|
||||||
3 |
To develop ideas as to how to use the information related to the field of International Logistics and Transportation in professional life.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To convey information related with the field of International Logistics and Transportation by using effective presentation and communication techniques.
|
||||||
2 |
To use field-specific information for creation of various projects, activities and social responsibility programmes in the field of International Logistics and Transportation.
|
||||||
3 |
To conduct literature review, follow the recent developments and produce written and oral works in a foreign language.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To respect social, cultural, scientific and ethical norms and values in the processing and dissemination of data.
|
||||||
2 |
To follow latest developments in the field and direct personal studies accordingly within the framework of the lifelong learning principle.
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 102 |
Total Workload of the Course Unit | 102 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |