Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
ECF109 |
INTRODUCTION TO ECONOMICS I |
2 |
3 |
3 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
, TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
|
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu ders öğrencilerin iktisat biliminin dayandığı temel ilkeleri kullanarak tüketicilerin, üreticilerin ve devletin karar mekanizmalarını yorumlayabilmelerini amaçlamaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriği; ihtiyaç, istek, fayda, değer, fiyat, kıtlık, rasyonellik, fırsat maliyeti gibi iktisadın temelini oluşturan kavramlar, arz ve talep kanunu, piyasa dengesi, esneklikler, hükümetlerin fiyat kontrolleri ve bu kontrollerin piyasa dengesi üzerine etkileri, kardinal ve ordinal yaklaşımlar çerçevesinde tüketici davranışı teorisi, üretim teorisi, üretim maliyetleri, farklı piyasaların işleyişleri, faktör piyasaları ve gelir dağılımı kavramından oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
İktisadın temel kavramlarını tanımlar. |
Arz-talep kanunu, esneklik ve fiyat kontrolleri gibi kavramları kullanarak piyasa dengesindeki değişimleri kavrar. |
Toplam fayda, marjinal fayda ve bütçe kısıtı kavramlarını kullanarak tüketici davranışlarını kavrar. |
Toplam maliyet, marjinal maliyet ve bütçe kısıtı kavramlarını kullanarak üretici davranışlarını anlar. |
Üretim maliyetlerini kullanarak farklı piyasalarda denge oluşumunu anlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Dersin izlencesinin gözden geçirilmesi |
Dersin ve ders izlencesinin tanıtılması. İktisat biliminin temelleri, önemi ve diğer bilim dallarıyla olan ilişkisi. Temel kavramlara giriş |
Anlatma, Soru-Cevap |
2 |
Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. |
Talep |
Anlatma, Örnek Olay |
3 |
Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. |
Arz |
Anlatma, Örnek Olay |
4 |
Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. |
Piyasa dengesi |
Anlatma, Örnek Olay |
5 |
Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. |
Esneklik |
Anlatma, Örnek Olay |
6 |
Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. |
Hükümetlerin fiyat kontrolleri ve arz-talep dengesi: Taban ve tavan fiyat uygulaması, asgari ücret uygulaması |
Anlatma, Örnek Olay |
7 |
Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. |
Hükümetlerin fiyat kontrolleri ve arz-talep dengesi: Kira kontrolleri, vergilendirme |
Anlatma, Örnek Olay |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. |
Tüketici davranışı teorisi: Kardinal fayda yaklaşımı |
Anlatma, Problem Çözme |
10 |
Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. |
Tüketici davranışı teorisi: Ordinal fayda yaklaşımı |
Anlatma, Problem Çözme |
11 |
Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. |
Üretim teorisi |
Anlatma |
12 |
Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. |
Üretim maliyetleri |
Anlatma |
13 |
Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. |
Piyasalar: Tam rekabet piyasası, Monopol piyasası
Piyasalar: Monopolcü rekabet piyasası, oligopol piyasası |
Anlatma |
14 |
Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. |
Faktör piyasaları ve gelir dağılımı |
Anlatma |
15 |
Ders kaynaklarından ilgili bölümün okunması. Güncel ekonomik gelişmelerin takip edilmesi. |
Genel Tekrar |
Anlatma, Soru-Cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Dobson, S. Susan Palfreman (1999). Introduction to Economics. Oxford Press. |
Samuelson, P. A. William D.Nordhause(2016). Economics. 19 th Edition McGraw Hill. New York. |
McEachern,W.A.(2006), Economics: A Contemporary Introduction, Thomson South-Western, USA. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Examination Method |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
|
Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
|
Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
|
Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
|
TOPLAM |
8 |
400 |
|
|
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To explain the basic concepts and theories associated with the field of International Logistics and Transportation
|
|
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To relate concepts and cases in the field of International Logistics and Transportation with other fields in Social Sciences
|
|
|
|
|
|
|
2 |
To make scientific and interdisciplinary research about the cases in the field
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To draw conceptual and theoretical connections between past and present trade and logistics – transportation procedures and to make forecasts for the future.
|
|
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To make literature review for analyzing cases in the field of International Logistics and Transportation and to use this information for personal studies.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
To use the latest technology for making descriptive and exploratory research and to use this information for personal studies.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To conduct a field-specific study individually and to complete it with discipline and responsibility.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
To assume duties and responsibilities in a team work as leader or team member and to fulfil them flawlessly.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To analyze data and findings in the field of International Logistics and Transportation with respect to cause-effect relations and critical perspective.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
To identify gaps in the theory and practice of International Logistics and Transportation and to offer solutions for each.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
To develop ideas as to how to use the information related to the field of International Logistics and Transportation in professional life.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To convey information related with the field of International Logistics and Transportation by using effective presentation and communication techniques.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
To use field-specific information for creation of various projects, activities and social responsibility programmes in the field of International Logistics and Transportation.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
To conduct literature review, follow the recent developments and produce written and oral works in a foreign language.
|
|
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To respect social, cultural, scientific and ethical norms and values in the processing and dissemination of data.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
To follow latest developments in the field and direct personal studies accordingly within the framework of the lifelong learning principle.
|
|
|
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
1 |
13 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
7 |
4 |
28 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
4 |
20 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
41 |
0 |
105 |
|
Total Workload of the Course Unit |
105 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|