TR EN

INTERNATIONAL TRADE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ILT210 INTERNATIONAL TRADE 4 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi MEHDI SAFAEI
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu derste öğrencilere ticaretin uluslararası boyutlarını araştırmayı öğretmeyi amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği uluslararası iş yönetimi, uluslararası yönetim modelleri, uluslararası ticareti etkileyen çevresel faktörler, uluslararası ticaret, uluslararası ticaret teorileri kavramı konularını içerir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Uluslararası ortamda ticari faaliyetleri yönetebilmek için uluslararası işletmecilik anlayışını tanır.
Uluslararası işletmeciliğin, ticaretin ve yatırımın siyasi ekonomi ile ilişkisini özetler.
Ticaretin ve uluslararası ticari işlemlerin ortaya çıktığı yatırım ortamını tanımlar.
Küreselleşme çağında ve küreselleşme ötesinde yer alan makroekonomik ve siyasi değişiklikleri yorumlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap Okuma Uluslararası Ticarete Giriş: Dünya Ticaretine İlişkin Gözlemler ve İstatistikler Anlatım, soru-cevap yöntemi
2 Kitap Okuma Dış Ticarete Giriş: Temel Kavramlar Anlatım, soru-cevap yöntemi
3 Kitap Okuma Dünya Ticareti: Genel Bakış Anlatım, soru-cevap yöntemi
4 Kitap Okuma Emek Üretkenliği ve Karşılaştırmalı Üstünlük: Ricardo Modeli (Bölüm #1) Anlatım, soru-cevap yöntemi
5 Kitap Okuma Emek Üretkenliği ve Karşılaştırmalı Üstünlük: Ricardo Modeli (Bölüm #2) Anlatım, soru-cevap yöntemi
6 Kitap Okuma Spesifik Faktörler ve Gelir Dağılımı (Bölüm #1) Anlatım, soru-cevap yöntemi
7 Kitap Okuma Spesifik Faktörler ve Gelir Dağılımı (Bölüm #2) Anlatım, soru-cevap yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma Kaynaklar ve Ticaret: Heckscher-Ohlin Modeli (Bölüm #1) Anlatım, soru-cevap yöntemi
10 Kitap Okuma Kaynaklar ve Ticaret: Heckscher-Ohlin Modeli (Bölüm #2) Anlatım, soru-cevap yöntemi
11 Kitap Okuma Standart Ticaret Modeli (Bölüm #1) Anlatım, soru-cevap yöntemi
12 Kitap Okuma Standart Ticaret Modeli (Bölüm #2) Anlatım, soru-cevap yöntemi
13 Kitap Okuma Dış Ölçek Ekonomileri ve Üretimin Uluslararası Konumu (Bölüm #1) Anlatım, soru-cevap yöntemi
14 Kitap Okuma Dış Ölçek Ekonomileri ve Üretimin Uluslararası Konumu (Bölüm #2) Anlatım, soru-cevap yöntemi
15 Kitap Okuma Genel Tekrar Anlatım, soru-cevap yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Krugman, Paul R., Obstfeld, Maurice and Melitz, Marc J. (2015). International Economics: Theory & Policy. 10th edition, Boston: Addison-Wesley.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To explain the basic concepts and theories associated with the field of International Logistics and Transportation
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To relate concepts and cases in the field of International Logistics and Transportation with other fields in Social Sciences
4
2
To make scientific and interdisciplinary research about the cases in the field
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To draw conceptual and theoretical connections between past and present trade and logistics – transportation procedures and to make forecasts for the future.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To make literature review for analyzing cases in the field of International Logistics and Transportation and to use this information for personal studies.
5
2
To use the latest technology for making descriptive and exploratory research and to use this information for personal studies.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To conduct a field-specific study individually and to complete it with discipline and responsibility.
4
2
To assume duties and responsibilities in a team work as leader or team member and to fulfil them flawlessly.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To analyze data and findings in the field of International Logistics and Transportation with respect to cause-effect relations and critical perspective.
4
2
To identify gaps in the theory and practice of International Logistics and Transportation and to offer solutions for each.
4
3
To develop ideas as to how to use the information related to the field of International Logistics and Transportation in professional life.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To convey information related with the field of International Logistics and Transportation by using effective presentation and communication techniques.
3
2
To use field-specific information for creation of various projects, activities and social responsibility programmes in the field of International Logistics and Transportation.
3
3
To conduct literature review, follow the recent developments and produce written and oral works in a foreign language.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
To respect social, cultural, scientific and ethical norms and values in the processing and dissemination of data.
4
2
To follow latest developments in the field and direct personal studies accordingly within the framework of the lifelong learning principle.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 4 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 4 28
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0