Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TDE421 | TEXTUAL ANALYSIS IN NEW LITERATURE | 5 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Seçmeli |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi RAMAZAN İNAN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; edebi metinlerin tahlilinde metot, metinlerin üretildikleri tarihî ve sosyal koşullar, edebî metinleri eleştirel okuma, Cumhuriyet dönemi ve sonrası örnekleri ile Türk şiirinde tema, şekil ve üslup bakımından geçirdiği değişme ve gelişmeler, roman türünün yapı unsurları, edebî metinlerin örtük mesajları konularını öğrenciye kavratmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Ders; edebi metinlerin tahlilinde metot, metinlerin üretildikleri tarihî ve sosyal koşullar, edebî metinleri eleştirel okuma, Cumhuriyet dönemi ve sonrası örnekleri ile Türk şiirinin tema, şekil ve üslup bakımından geçirdiği değişme ve gelişmeler, roman türünün yapı unsurları, edebî metinlerin örtük mesajları konularını kapsar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Metinlerin türlerine göre sahaya uygun tahlil metot ve yöntemleri tanır. |
Tahlil edilen metinlerin, vücuda getirildikleri tarihsel zeminden ve toplumsal koşullardan ne şekilde etkilenmiş olabileceğini sorgular. |
Kurmaca esasına dayalı türlerde kaleme alınmış metinleri eleştirel okuma bilinciyle tahlil eder. |
Şiir inceleme metotları ışığında Cumhuriyet dönemi ve sonrası örnekleri ile Türk şiirinin tema, şekil ve üslup bakımından geçirdiği değişme ve gelişmeleri çözümler. |
Roman türünün yapı unsurlarını inceleyerek fiktif metinlerin örtük iletilerini/mesajlarının neler olduğuna dair çıkarımda bulunur. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Edebi metinlerin tahlilinde metot | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Edebi metinlerin tahlilinde metot | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Edebi metinlerin tahlilinde metot | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Edebî metinlerin üretildikleri tarihî ve sosyal koşullar | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Edebî metinlerin üretildikleri tarihî ve sosyal koşullar | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Edebî metinlerin üretildikleri tarihî ve sosyal koşullar | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Edebî metinleri eleştirel okuma | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Edebî metinleri eleştirel okuma | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Cumhuriyet dönemi ve sonrası örnekleri ile Türk şiirinin tema, şekil ve üslup bakımından geçirdiği değişme ve gelişmeler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Cumhuriyet dönemi ve sonrası örnekleri ile Türk şiirinin tema, şekil ve üslup bakımından geçirdiği değişme ve gelişmeler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Roman türünün yapı unsurları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Roman türünün yapı unsurları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Roman türünün yapı unsurları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Roman türünün yapı unsurları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Moran, B. (2016), Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, 3 cilt, İstanbul: İletişim Yay. |
McKee, A. (2003), Textual Analysis: A Beginner’s Guide, Sage Publications. |
Aktaş, Ş. (2013), Yenileşme Dönemi Türk Şiiri ve Antolojisi, İstanbul: Kurgan Edebiyat. |
Tanpınar, A. H. (2012), On Dokuzuncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul: Dergah Yayınları. |
Parla, J. (2015), Don Kişot’tan Bugüne Roman, İstanbul: İletişim Yay. |
Kaplan, M. (2016), Hikaye Tahlilleri, İstanbul: Dergah Yay. |
Kaplan, M. (2016), Şiir Tahlilleri, İstanbul: Dergah Yay. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Describe the basic characteristics of the tourism industry and the basic concepts related to the Tourism Guidance profession and relate those with the characteristics of tourism businesses
|
||||||
2 |
Discusses the structure, operation and importance of tourism industry in country development and relates with tourism business
|
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explains and interprets culture, history, religion, art, geography way of thinking and way of life the various civilizations who lived in Turkey.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plans a tour program considering the travel purpose, the type and the characteristics of the touristic region in accordance with the theoretical knowledge gained in the field of Tourism Guidance and discusses the functioning.
|
||||||
2 |
Underlines the importance of professional development by following scientific and current developments in the fields of tourism, art and archeology, and acts defensive attitude and behavior towards the necessity of lifelong learning.
|
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyzes numerical and statistical data and results in accordance with ethical values for current practices in the field of tourism .
|
||||||
2 |
Knows and applies the legal regulations related to tourism field, tourist guidance professional law and professional organizations.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By taking leadership role in tour groups; administers the tour program and solves possible problems during the tour.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses the skills of explaining and presenting Turkey's and other regions natural and cultural assets that have, ancient city, ruins and historical artefacts and architectural art, culture, cuisine, folklore, flora and fauna features of regions etc.
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Shows the communication skill and presentation skill effectively in written and verbal and expresse his / her professional knowledge accurately and effectively.
|
||||||
2 |
Shows reading, writing, comprehension, speaking and writing skills in English and in a second foreign language (Arabic, Russian, Chinese).)
|
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses knowledge and competences related to preparation, implementation and supervision of a tour.
|
||||||
2 |
By using the personality traits that have social skills required by the Tourism Guidance profession; arranges projects, organizations and activities with sustainable, societal and social content specific to the field.
|
||||||
3 |
Shows a sensitive attitude towards the negative effects of tourism on the physical and social environment, acts with the consciousness of preserving abstract and concrete cultural assets
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 11 | 2 | 22 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 6 | 18 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 124 |
Total Workload of the Course Unit | 124 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |