Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TDE116 | TURKISH GRAMMAR II | 2 | 3 | 3 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. HACER GÜLŞEN |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi PELİN EKŞİ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, Türkiye Türkçesindeki sözcük türlerini, yapım ve çekim eklerinin işlevlerini, fiil yapılarını ve bu yapıların dilbilgisindeki rollerini ayrıntılı bir şekilde incelemektir. Öğrencilerin sözcük türlerini sınıflandırma, eklerin işlevlerini analiz etme ve fiil yapılarını çözümlü örneklerle açıklama becerisi kazanmaları hedeflenir. Ayrıca, öğrencilerin Türkiye Türkçesinin morfolojik yapısını kavrayarak dilbilgisi çözümlemelerinde yetkinlik kazanmaları amaçlanır. |
Contents of the Course Unit: | Sözcük Türleri: İsimler, sıfatlar, zamirler, zarflar, edatlar, bağlaçlar, ünlemler ve fiillerin özellikleri ve işlevleri. Yapım Ekleri: İsimden isim, isimden fiil, fiilden fiil ve fiilden isim yapım ekleri; bu eklerin işlevleri ve örneklerle incelenmesi. Çekim Ekleri: İsim çekim ekleri (hal, iyelik, çoğul, ilgi ekleri) ve fiil çekim ekleri (kip, kişi, zaman ekleri) ile bunların dilbilgisindeki işlevleri. Fiil Yapıları: Basit, türemiş, birleşik ve yardımcı fiil yapıları; fiilimsiler (isim-fiil, sıfat-fiil, zarf-fiil) ve bunların cümledeki görevleri. Uygulama Çalışmaları: Seçili metinler üzerinden sözcük türleri, ek türleri ve fiil yapılarının tahlili. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Türk dilinin morfolojik yapısına dair özellikleri listeler. |
Kelime türetme yollarını uygular. |
Türkçe kelimeleri morfolojik açıdan analiz ederler |
Türkiye Türkçesinin morfolojik yapısını Türkçenin tarihi lehçelerinin morfolojisiyle karşılaştırırlar. |
Türkçe kelimelerin morfolojik açıdan incelenmesi hakkında yeni yöntemler planlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Ders hakkında genel bilgilendirme. Kaynakçanın tanıtılması. Biçim bilgisine giriş. Temel kavramlar, terimler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Sözcük Türleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Yapı bakımından sözcük çeşitleri hakkında bilgi verilmesi. Türkiye Türkçesinde yapım ekleri: İsimden isim yapma ekleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Türkiye Türkçesinde yapım ekleri: İsimden fiil yapma ekleri. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Türkiye Türkçesinde yapım ekleri: Fiilden isim yapma ekleri. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Türkiye Türkçesinde yapım ekleri: Fiilden fiil yapma ekleri. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Türkiye Türkçesinde birleşik sözcükler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Türkiye Türkçesinde birleşik fiiller. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Türkiye Türkçesinde ek-fiiller. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Türkiye Türkçesinde çekim ekleri. İsim çekimi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Türkiye Türkçesinde fiil çekimi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Tasarlama kipleri: emir, şart, istek, gereklilik kipleri hakkında bilgi verilmesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Söz dizimsel sözcük yapımı: Fiilimsiler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Türkiye Türkçesi şekil bilgisi uygulama örnekleri. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Korkmaz, Z. (2017) Türkiye Türkçesi Grameri, Ankara: TDK. |
Ergin, M. (İlk baskı:1958), Türk Dil Bilgisi, İstanbul: Bayrak Basım Yayım Tanıtım. |
Bozkurt, F. (2017), Türkiye Türkçesi, Ankara: Eğitim Kitabevi. |
Karaağaç, G. (2015), Dil Bilgisi ve Anlam Bilgisi Çözümlemeleri, Ankara: Akçağ Yayınevi. |
Demircan, Ö. (2003), “Türk Dilinde Çatı”, İstanbul: Papatya Yay. |
ASSESSMENT |
||||
---|---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description | Examination Method |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | ||
Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 3 | 100 |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognize the alphabets used by Turks in the historical process, especially Ottoman Turkish alphabet.
|
0 | |||||
2 |
Recognize the distinguished examples of World Literature in the forms of verse and prose.
|
2 | |||||
3 |
Defend the idea that Turkish literature has national and genuine cultural identity
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use professional English to be able to benefit from international academic publications.
|
0 | |||||
2 |
Act according to social, scientific, cultural and ethical values in all kinds of studies related to the field.
|
5 | |||||
3 |
Examine the bibliography of the studies on Turkish Language and Literature according to countries and schools in written, printed and electronic media.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine Turkish grammar in historical-comparative terms in terms of sound, form, syntax, semantics and vocabulary by using general linguistics methods and theories
|
5 | |||||
2 |
Examine the course materials, research methods, information and theories used in Turkish Language and Literature Program.
|
3 | |||||
3 |
Discuss the historical development of Contemporary Turkish Literature and the texts on the historical period and the cultural atmosphere.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the knowledge and skills acquired in the field of Turkish language and literature with a critical approach and with the help of interdisciplinary information.
|
1 | |||||
2 |
Use philosophy, sociology, law, economics, etc. and makes interdisciplinary interpretations.
|
1 | |||||
3 |
Evaluate the new trends in World Literature especially in Contemporary Turkish Literature.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Solve problems encountered in the field as individual and as member of a team.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the knowledge and theories of Contemporary Literature in terms of literature and linguistics within the framework of certain theories.
|
0 | |||||
2 |
Evaluate the extent to which Turkish Language and Literature is influenced by the civilization circles in which it is a part of.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluates the fields of application of sustainability in the field of Turkish Language and Literature.
|
2 | |||||
2 |
Research and study at the academic level.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate all subjects related to Turkish Language and Literature in the context of “The Integrity of Turkish Language and Literature".
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 9 | 117 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 181 |
Total Workload of the Course Unit | 181 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |