TR EN

TURKISH GRAMMAR II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
TDE116 TURKISH GRAMMAR II 2 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. HACER GÜLŞEN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi PELİN EKŞİ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, öğrenciye; biçim bilgisine giriş, Türkçedeki yapım ve çekim ekleriyle fiil yapılarının işlevleri konularını kavratmaktır.
Contents of the Course Unit: Ders; biçim bilgisine giriş, Türkçedeki yapım ve çekim ekleri ile fiillerin yapısı ve işlevleri konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Türk dilinin morfolojik yapısına dair özellikleri listeler.
Kelime türetme yollarını uygular.
Türkçe kelimeleri morfolojik açıdan analiz ederler
Türkiye Türkçesinin morfolojik yapısını Türkçenin tarihi lehçelerinin morfolojisiyle karşılaştırırlar.
Türkçe kelimelerin morfolojik açıdan incelenmesi hakkında yeni yöntemler planlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Ders hakkında genel bilgilendirme. Kaynakçanın tanıtılması. Biçim bilgisine giriş. Temel kavramlar, terimler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Sözcük Türleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Yapı bakımından sözcük çeşitleri hakkında bilgi verilmesi. Türkiye Türkçesinde yapım ekleri: İsimden isim yapma ekleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Türkiye Türkçesinde yapım ekleri: İsimden fiil yapma ekleri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Türkiye Türkçesinde yapım ekleri: Fiilden isim yapma ekleri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Türkiye Türkçesinde yapım ekleri: Fiilden fiil yapma ekleri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Türkiye Türkçesinde birleşik sözcükler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Türkiye Türkçesinde birleşik fiiller. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Türkiye Türkçesinde ek-fiiller. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Türkiye Türkçesinde çekim ekleri. İsim çekimi. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Türkiye Türkçesinde fiil çekimi. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Tasarlama kipleri: emir, şart, istek, gereklilik kipleri hakkında bilgi verilmesi. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Söz dizimsel sözcük yapımı: Fiilimsiler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Türkiye Türkçesi şekil bilgisi uygulama örnekleri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Korkmaz, Z. (2017) Türkiye Türkçesi Grameri, Ankara: TDK.
Ergin, M. (İlk baskı:1958), Türk Dil Bilgisi, İstanbul: Bayrak Basım Yayım Tanıtım.
Bozkurt, F. (2017), Türkiye Türkçesi, Ankara: Eğitim Kitabevi.
Karaağaç, G. (2015), Dil Bilgisi ve Anlam Bilgisi Çözümlemeleri, Ankara: Akçağ Yayınevi.
Demircan, Ö. (2003), “Türk Dilinde Çatı”, İstanbul: Papatya Yay.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognize the alphabets used by Turks in the historical process, especially Ottoman Turkish alphabet.
0
2
Recognize the distinguished examples of World Literature in the forms of verse and prose.
2
3
Defend the idea that Turkish literature has national and genuine cultural identity
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use professional English to be able to benefit from international academic publications.
0
2
Act according to social, scientific, cultural and ethical values in all kinds of studies related to the field.
5
3
Examine the bibliography of the studies on Turkish Language and Literature according to countries and schools in written, printed and electronic media.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Examine Turkish grammar in historical-comparative terms in terms of sound, form, syntax, semantics and vocabulary by using general linguistics methods and theories
5
2
Examine the course materials, research methods, information and theories used in Turkish Language and Literature Program.
3
3
Discuss the historical development of Contemporary Turkish Literature and the texts on the historical period and the cultural atmosphere.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge and skills acquired in the field of Turkish language and literature with a critical approach and with the help of interdisciplinary information.
1
2
Use philosophy, sociology, law, economics, etc. and makes interdisciplinary interpretations.
1
3
Evaluate the new trends in World Literature especially in Contemporary Turkish Literature.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Solve problems encountered in the field as individual and as member of a team.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge and theories of Contemporary Literature in terms of literature and linguistics within the framework of certain theories.
0
2
Evaluate the extent to which Turkish Language and Literature is influenced by the civilization circles in which it is a part of.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluates the fields of application of sustainability in the field of Turkish Language and Literature.
2
2
Research and study at the academic level.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate all subjects related to Turkish Language and Literature in the context of “The Integrity of Turkish Language and Literature".
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 9 117
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 181
Total Workload of the Course Unit 181
Workload (h) / 25.5 7,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0